Liikumine ja tervis | Sinu treener

Energia nullis ja väsimus niidab jalust? Siit leiad nipid, kuidas end aidata! 

Karin Väljamäe, 31. märts 2020, 22:53
Liigu iga päev vähemalt 30 minutit.Foto: Pixabay
Ei jaksa õppida, ei kutsu töötama ja miski nagu ei köida. Tahaks ainult puhata ja mängida? Tuleb tuttav ette, eksole! Kevadväsimusel võib olla erinevaid põhjuseid ning võimalusi nende seljatamiseks. Mida siis teha, et väsimusest lahti saada ning energiat juurde võita?

Kevadväsimus ei ole omaette diagnoos, aga tõepoolest juhtub sageli, et just kevadel tunneme end pärast pikka ja päikesevaest talve energiast tühjana. Confido meditsiinikeskuse arsti Andreas Abeli sõnul võib väsimuse põhjuseid otsida nii elustiilist kui ka mõnest terviseprobleemist. Igal juhul ei maksa väsimusse ja kurnatusse suhtuda ükskõikselt, vaid sellega tuleks teadlikult tegeleda. Vahel saame eristada füüsilist ja vaimset väsimust, kuid Abeli sõnul võivad need esineda ka samaaegselt. Näiteks võib pikaajaline füüsiline väsimus põhjustada ka vaimset kurnatust või vastupidi. Mõlemad nõrgendavad immuunsüsteemi ja teevad vastuvõtlikuks haigustele. Väsimuse põhjuste otsimisel tasub alustada oma igapäeva analüüsimisest ning üle kontrollida mõned olulisemad tervisenäitajad.

Samal teemal

Söö toitainerikkalt ning liigu iga päev

Andreas Abeli sõnul saab tasakaalustatud ja toitainerikka toitumise ning piisava liikumisega väsimuse vastu palju ära teha. Väldi valmistoitu ja poolfabrikaate ning söö värskeid puu- ja juurvilju, täisteravilju, lahjat liha, kala, pähkleid ja seemneid ning täiskasvanud peaksid jooma vähemalt 1,5 liitrit vett päevas. Head toitainete allikad on soovituste kohaselt näiteks banaanid, avokaadod, chia seemed, mandlid, lehtkapsas, spinat, kinoa, arbuus, kaunviljad, tsitruselised jpm.

Palju C-vitamiini leidub tsitruselistes, hapukapsas, kiivides, marjades, paprikas jne. Kuigi kevad tundub enne rannahooaega parim aeg dieedipidamiseks, siis igasugune dieeditamine kurnab organismi veelgi. Abel keelitab mitte pidama erinevaid kiiret kaalulangust lubavaid “imedieete”, vaid soovitab eelistada tasakaalustatud toidulauda. Vältida tasub kofeiinirikkaid jooke nagu kohv, tee ja energiajoogid, vaatamata sellele, et need tunduvad ergutavatena. Kokkuvõttes võivad need kurnata organismi ja teha karuteene. Liikuda soovitab Andreas Abel iga päev vähemalt 30 minutit.

Võta stress kontrolli alla

Üks väsimuse põhjustajaid võib olla emotsionaalne ülepinge ja sellest tulenev stress. Kahjuks pööratakse vaimsele kurnatusele liiga vähe tähelepanu ja sageli arvatakse, et see läheb iseenesest mööda. Stressi tunnusteks on keskendumis- ja uinumisraskused, apaatia, isutus, kerge ärrituvus, motivatsioonilangus ning sageli ka lootusetuse tunne. Arsti sõnul on tunnused iseloomulikud depressioonile ning kui need on esinenud igapäevaselt juba kahe nädala jooksul, tuleks kindlasti pöörduda arsti poole.

Stressi vastu aitab kõik, mis loob positiivseid emotsioone ja toetab organismi serotoniini tootmist – näiteks füüsiline liikumine, hea muusika, sõpradega koosolemine, endale meeldivaga tegelemine. Ka apteegist leiab mitmeid lõdvestuda aitavaid looduslikke preparaate ja raviteesid. Miinimumini tasub viia alkoholi tarbimine ning muret põhjustavad tegevused ja mõtted. Sageli ei tule me sellega toime ja siin rõhutab Confido arst stressile võimalikult vara abi saamiseks kindlasti arsti poole pöörduda.

Kuidas magasid?

Unekvaliteet on tervisele ja väsimuse ennetamisele sama oluline kui toitumine ja liikumine. Hea une tagamiseks on terve rida nippe, alates rahustavatest uneteedest, enne magama jäämist arvuti ja televiisori vältimisest ning lõpetades spetsiaalsete uinumise tehnikatega.

Südameapteegi farmatseudi Katre Kalamehe sõnul tasub une probleemide korral proovida esmalt selleks mõeldud käsimüügi preparaate, näiteks melatoniini sisaldavaid spreisid või kapsleid. Neid on rikastatud rahustavate lisanditega nagu kanepiõli, palderjan, meliss, humal ja kannatuslill. Kroonilist väsimust võib põhjustada ka uneapnoe, mida iseloomustavad korduvad lühiajalised hingamispausid une ajal. “Tegemist on tõsise unehäirega, mis mõjutab kogu inimese tervislikku seisundit ning millega peaks abi saamiseks kindlasti arsti juurde pöörduma,” selgitab meditsiinikeskuse Confido arst Andreas Abel. Uneapnoega ei puhka inimene end välja ja tekkida võivad krooniline unedefitsiit, päevane väsimus, unisus, mäluhäired ja keskendumisraskused.

Abi vitamiinikuurist ja toidulisanditest

“Väsimust ja stressi seostatakse põhjendatult vitamiinipuudusega,” leiab Südameapteegi farmatseut Katre Kalamees. Kuigi pime talv hakkab selja taha jääma, on endiselt päevakajaline D-vitamiin ehk päikesevitamiin. Farmatseut soovitab D-vitamiini tarbida suveni. Lisaks saab apteekrilt uurida D-vitamiini testi kohta, mida aina rohkem tehakse apteekides kohapeal.

Praegusel viiruste rohkel ajal soovitab apteeker läbi teha ka immuunsust tugevdava C-vitamiinikuuri. “Samuti on kasulikud B-vitamiinide toidulisandid, mis võivad vähendada stressi, väsimust ja ärevust ning neist sõltub meie närvisüsteemi, vaimse tervise, immuunsüsteemi ja lihaste heaolu,” loetleb apteeker B-vitamiinide kasulikke omadusi. Katre Kalamees soovitab organismi tugevdajatena ja abilistena viiruste vastu võitlemisel veel järgnevast valikust, kas ternespiima kapsleid, sipelgapuukoore kapsleid või tilkasid, Q-10 preparaate, kalamaksaõli, greibiseemneekstrakti, punast päevakübarat, ingverit, astelpaju, tsinki, seleeni või probiootikume. “Kokkuvõttes aitavad need vähendada väsimust ja stressi ning annavad meile energiat,” soovitab farmatseut. Ravimtaimedest võib valmistada vitamiine ja mineraalaineid sisaldavaid kibuvitsamarja-, kõrvenõgese-, nurmenuku- või põdrakanepiteed. Kui vererõhuga probleeme ei ole, võib organismi turgutamiseks kasutada eleuterokoki-, ženšenni- või kuldjuurepreparaate. “Toidulisandid on aga vaid abivahendid tervislikule toitumisele, liikumisele ja piisavale unele, mida ei tohiks kevadel mingil juhul unarusse jätta,” paneb Südameapteegi farmatseut südamele.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee