Sinu treener

Kuidas peletada pühadega kogunema kippuvaid lisakilosid? 

Liigume.ee, 27. detsember 2019, 18:16
Foto: PantherMedia/Scanpix
Lookas toidulaud, pühad vanemate juures ja suurte vaagnatega külla kippunud sõbrad tähendavad tõenäoliselt seda, et su vöökohale on pühadeperioodil lisandunud nii mõnigi sentimeeter. Kuidas pärast pikki pühasid taas kaal normi ning toitumisega joonele saada?

Ka Fitlap.ee peatreener ja toitumisnõustaja Heikki Mägi on täheldanud, et pühad on inimeste jaoks vabaltvõtmise ja ohtra söömise aeg. "See aeg näitab justkui rohelist tuld kõigele, mis eelneva aasta jooksul on olnud keelatud või tabu," muigab ta. Kuid samamoodi on ta täheldanud, et sellele perioodile järgnevad süümepiinad ja kurbus.

Imepilli pole - muutused nõuavad keskendumist

„Kas on mingit imerohtu neist kilodest kiiresti lahti saamiseks? Kiirteed? Mingitki võimalust? Kurbusega pean tõdema, et seniajani pole välja mõeldud imepilli, mis sinu jõuludega juurde söödud kilokesed võluväel kaduma paneksid,“ arutleb Mägi, et kilode kaotamiseks on ikkagi vaja aega ja natuke ka vaeva näha.

Ometigi pole treeneri sõnul põhjust pead norgu lasta.

"Lohutavalt kõlab vast see, et pühadenädalaga ei ole võimalik endale teab mis suurt rasvapolstrit ümber süüa. Ülekaalu tekkimine on õnneks ikka kuude- ja aastatepikkune protsess," täpsustab Mägi. Kuid ka mõni lisandunud kilo ei ole põhjus alla vandumiseks ja käega löömiseks.

Mägi sõnul on viis lihtsat nippi, kuidas aasta alguses taas end joonele saada.

Esimene ja olulisim põhimõte on saada oma toitumine uuesti korda. "Toitumine on ülekaalu kaotamisel kõige alus. Seepärast vaata üle oma toidulaud. Kaota laualt kiireid süsivesikuid sisaldavad toiduained - koogid, kommid, magusad joogid ja muu seesugune, mis paisutab vöökohta eriti kenasti," õpetab ta.

Peatreener soovitab paika sättida ka toidukogused. „Jäta meelde, et iga toidukord peab olema mõistliku kogusega, ent samas kõhtutäitev. Seepärast on äärmiselt tähtis ka toiduainete valik. Jälgi, et toidus oleks ka piisavalt valku (liha, kala, muna, kohupiim) kui ka rasvu (näiteks kookos- või oliiviõlid, hapukoor, pähklid-seemned, avokaado),“ loetleb Mägi lisades, et need aitavad kenasti kõhtu täita.

Keelatud pole süüa ka süsivesikuid (tatar, kartul, kinoa, riis, puu- ja juurviljad) sisaldavaid toiduained, kuid nende puhul soovitab Mägi jääda mõistlikuks ja jälgida söödavat kogust.

Toitu regulaarselt, ära stressa ja nälgi

 Teiseks oluliseks punktiks on regulaarne toitumine, mis aitab inimesel end hästi tunda. " Päevas võiks olla vähemalt kolm toidukorda, sest regulaarne toitumine aitab ennetada tekkivaid isusid ning nii on väiksem oht üle süüa. Kui keha saab harva toitu, pakib ta selle rasvavarudesse. Nii igaks juhuks hoiule," hoiatab treener.

Vähem oluline pole ka oskus stressi maandada. "Mis olnud, see olnud. Unusta pühadeaegsed libastumised ja jätka sealt, kus enne jõule pooleli jäi. Tehtut enam olematuks teha ei saa," manitseb Mägi närve säästma, sest stressil on ülekaaluga tugev seos. Treener rõhutab, et iga inimene peaks leidma võimalused stressi ja kurbuse vähendamiseks. "Elu on tegelikult ju ilus ja rõõmus," kinnitab ta.

Kibekiiret kaalulangust ootavatel inimestel on kalduvus hakata nälgima, kuid see on Heikki Mägi sõnul asi, mida teha ei tohiks. „Iseenesest tundub ju loogiline, et suurele söömisele peaks järgnema suurejooneline nälgimine. Aga päriselus teed enda kehale sellega hoopis karuteene. Nälgimine on ajutine lahendus, mis lõppeb alati ebaõnnestumisega," hoiatab ta.

Kui kõike eelnevat on arvesse võetud, ei tohi unustada ka treeningut. „Kuigi toitumine on vormi taastamisel A ja O, aitab treening aitab sellele kindlasti kaasa. Treening annab sulle justkui tiivad. See tekitab sinus tunde, et sa elad tervislikku elu. Ning see tunne aitab kaasa ka tervisliku toitumise jälgimisele,“ õhutab Mägi kõiki end aasta esimesel kuul taas käsile võtma.

Artikkel ilmus esmakordselt 2016. aastal Õhtulehe terviselisas.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee