Toitumine | Sinu treener

Bikiinifitnessi meister Agne Kiviselg: „Tervislik toitumine ei pea olema piiramine.“ (3)

Silja Paavle, 1. november 2019, 20:14
Agne KiviselgFoto: Siim Kinnas
Tervislik toitumine on eluviis, mis annab nii kehale kui ka vaimule kütuse, mille arvelt tunneme end energilise, rõõmsa ja suutlikuna, usub fitnessitšempion Agne Kiviselg.

„Tervislik toitumine on üks osa valemist, et elada kaua ja võimalikult paljude tervena elatud aastatega. Tervislik toitumine ei pea olema piiramine, vaid just vastupidi – loominguline ja teadlik suhtumine toidusse kui kütusesse meie kehale ja naudingusse meie hingele,“ ütleb ta.

Kas olete ise lühiajalisi dieete pidanud? Kuidas need inimese kehale mõjuvad?

"Jaa, muidugi olen – olen ju naine. Ma usun, et enamik naisi on mingit tüüpi „dieeti“ pidanud ja katsetanud mõne eksperdi toitumissoovitust.

Selleks, et lühiajaline dieeti kui tavapärase elustiili muutus mingit tulemust annab, peaks see olema keha jaoks kas väga šokeeriv või väga äärmuslik. Kolme päevaga, kahe nädalaga, ühe kuuga … Neid kiirelt pakutavaid lahendusi on lõputult ja iga naisteajakiri avaldab neid igal ilmumiskorral. Leian, et me võiksime püüelda järjepidevate lahenduste poole, mis ka püsivad."

Millele keskendusite esmalt, kui valisite tervislikuma elustiili ja otsustasite end vormi ajada?

"Keskendusin 100% juhiste järgimisele. Õppisin esmalt selgeks, mida ma pean tegema ja alles seejärel hakkasin küsima, miks ma midagi teen. Olin ise enne fitness-sporti oma keha mõttes väga ekstreemsete ja tervist hävitavate  toitumisharjumustega. Seetõttu pidin õppima kõike nullist ja paljuski niiöelda jõuga tegema. Olin ja olen ka siiani tegelikkuses väga väheste toiduainete sööja erinevatel põhjustel. Loomingulisus ja uute toiduainete kasutamine köögis tuli minu puhul alles üsna hilja."

Kuidas hoiate ennast tervislikul joonel? Millistel hetkedel lasete end lõdvemaks ja kuidas end siis tunnete?

"Eesmärk peab olema, see paneb meid tegutsema ja hoiab õigel kursil. Ja sa pead päriselt väga-väga tahtma seda, mille poole püüdled. Kui sa ei saa hakkama, siis sa ei taha piisavalt. Kui tahe on suur, siis on inimloomus kohutavalt kange.

Mind hoiab tervislikul joonel paljuski minu eesmärk ja siht. See on minu sisemine motivaator, mis paneb mind tegutsema. Lisaks see, kuidas tervislik eluviis paneb mind oma kehas tundma – tunnen end suurepäraselt. Ning see, kuidas me end ise tunneme, ongi kõige alus. Kui armastame ennast, tunneme, et ka maailm armastab meid.

Võistlusvälisel ajal võtan ikka loomulikult vabamalt. Jälgin suures plaanis makrotoitaineid ja luban endale kõike head ja paremat ka. Valmistan ikka enamiku oma toite päevaks ise, olen ma dieedil või ei - mulle tohutult meeldib kokkamine ja eriti küpsetamine!"

 Millised on nõuanded või nipid, mida võistlusdieedil olles jälgite?

"Pean ütlema, et  olen võistlusdieedi suhtes tõenäoliselt väga halb nõuandja – minu suhtumine on 110% ja kõik asjad grammipealt, ei ühtki eksimust. Ütlen käsi südamel, et nii võistlusdieeti pidama ei pea ja asju võiks veidi vabamalt võtta, aga no mis sa teed – ise ma nii ei oska.

Võistlusdieet on minu jaoks, nagu ütlesin – nulltolerants. Söön isevalmistatud toite ja tahan täpselt teada, millest iga asi koosneb.  Kulturismi või fitnessi võistlusdieet ei ole tavainimesele. See ei ole tervislik eluviis, mis võtta omale sihiks 365 päeva aastas. Mitte keegi, ka fitnessi- või kulturismivõistleja ei peaks püüdma olla pidevas kaloridefitsiidis ja suunitlusega vähendada pidevalt oma keha rasvaprotsenti. Võistlusdieet aga seda oma eesmärgilt on ja just seepärast on see ajutine „toitumisviis“.

Parimaks nõuandjaks on tegelikult aeg ja oma keha tundmaõppimine. Mis sobib ühele, ei sobi teisele. Püüdke leida viis, mis on teie kehale (ja oluline: ka seedimisele) parim ja mida järgides tunnete end oma kehas hästi."

 Kuidas on mõjutanud treenimine ja toitumise jälgimine teie vaimset poolt?

"Ma olen muutunud vaimselt tugevamaks ja julgemaks. Julgen olla see, kes mina olla tahan ja hoolin vähem ühiskonna survest. Olen isekam, püüdlemaks olla õnnelik täpselt sellisena, nagu ma olen. Võistlussport on toonud minu mõttemaailma keskendumist mitte teiste arvamusele, vaid keskendumist sellele, et tahan olla uhke enda üle.

Olen eneseteadlikum ja usaldan ennast rohkem. Ma tean, mida ma teen ja ma tean, miks ma midagi teen. See kõik on avardanud  tohutult teadmisi ja arusaama inimkehadest ning sellest, kuidas meie emotsionaalne pool mõjutab meie keha."

Millised on kõige lihtsamad muutused kas külmakapis või liikumises, et just praegusel hetkel astuda samm tervislikule elustiilile lähemale?

"Mõelge, kui palju tühje kaloreid te sisse joote – see võib olla hämmastav. Vähendage näiteks lisatud suhkru kogust toitudes - lugege vahelduseks poes etikette. Te hämmastute ise ka. 

Tehke ise süüa, see on tegelikult kõige alus. Õppige tegema iseendale hästi süüa ja maitsestage seda. On kurb, et tervislik eluviis seostub paljudele vaid rohelise kraamiga ja maitsetu toiduga. Soola-pipra kõrval on niivõrd palju erinevaid maitseaineid ja ürte. Meile kättesaadavate erinevate riikide maitseainete valik on tänapäeval tohutult lai.

Ja kõige suurem nõuanne: ärge visake toitu ära. Tervislik eluviis peab olema tervislik ka loodusele ja maailmale mõeldes. Püüdke olla tarbimisharjumustes natuke ettevaatavam ja planeerivam. Vähendage asjade kokkuostmist lihtsalt soodsa hinna tõttu, valmistage nt põhitoite (liha, riis, juurikad jms) ette ühekorraga suuremas koguses ja kombineerige nendest erinevad põhitoidukorrad.

Me oleme loodud liikuma. Tervislik eluviis ei tähenda vaid jõusaalis rassimist või igal õhtul uhkes aeroobikasaalis rühmatrennide vihtumist. Minge õue, käige jala, kasutage treppe, jalutage  looduses, tehke koeraga pikem ring, saage oma telefoni sammulugeja sammud ükski kord täis... Jõuan tagasi varem öeldud mõtte juurde: tahe  peab olema.  Iseenesest ei juhtu midagi. Ja kui te tahate väga, aga ikka ei leia aega, siis te ei taha seda enda jaoks piisavalt. Kõigil on päevas 24 tundi ja aastas ühepalju päevi. Ärge mõelge, kuidas küll keegi teine jõuab ja et ju tal on siis nii palju lihtsam elu. Ei, mõelge, kuidas ta küll seda jõuab ja proovige ka. Ning kui vaja, küsige nõu."

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee