Sinu treener

TEADLASED: kujutlusvõime aitab lihasmassi tõhusamalt kasutada 

Liigume.ee, 21. august 2019, 00:35
Foto: PantherMedia/Scanpix
Teadlased on väitnud, et pruugib sul vaid silme ette manada, kuidas trennisaalis harjutusi vihud, kui juba muutuvadki su lihased imeväel tugevamaks. Väidetavalt kasutavad seda mõtlemistehnikat tippsportlased.

Hämmastava kehatrimmimismeetodi avalikustas mõned aastad tagasi telekanali BBC 2 saade "Trust me, I’m a Doctor" ("Usalda mind, ma olen arst"). Eksperimendis osales seitse inimest, kes ei saanud tervisehäda tõttu trenni teha. Enne eksperimendi algust mõõdeti nende jalalihaste tugevust. Ultrahelimeetodil salvestati info, kui suured on katsealuste musklid. Seejärel kupatati neile kehasse elektriimpulss mõõtmaks, kui palju oma lihasmassist nad tegelikult ära kasutavad.

Katse ajal kästi osalejatel kujutleda, nagu suruksid nad jalgu vastu jõumasinat ja nende lihased tõmbuksid seejuures kokku – nii vähemalt 50 korda. Seda pidid nad tegema viis korda nädalas veerand tundi, aga ei tohtinud lihaseid tegelikult kasutada. Kuu aja pärast kutsuti katsejänesed uuesti kokku. Ja oh üllatust – uute mõõtmiste käigus selgus, et keskmiselt olid nad katse-eelse mõõtmisega võrreldes kaheksa protsenti tugevamad! Üks naine hiilgas lausa 33 protsendiga.

Hämmastav oli, et tegelikult ei olnud katsealuste lihasmass suurenenud, nii et saladus pidi olema milleski muus. Vastuse leidsid teadlased korduskatses elektriimpulssidega: selgus, et mõttejõul suutsid inimesed olemasolevat lihasmassi palju tõhusamalt kasutada – kui kaitse-eelsel mõõtmisel oli kasutust leidnud protsent 50, siis nüüd koguni 70. "Nad ei kasvatanud endale lihast juurde, nad kasutasid paremini ära olemasolevat," kommenteeris eksperimenti korraldanud dr Michael Mosley.

Treeni vannis vedeledes!

Kes ei viitsi trennile mõeldagi, neil tasuks ehk proovida veel lihtsamat nippi: pruugib ainult kuuma vanni ronida. Sinuga toimuvat seal sama, mis end trennis higiseks ajades – kui inimese kehatemperatuur tõuseb, vallandab tema organism niinimetatud šokiproteiini. See viib suhkru lihastesse, kus see kas tallele pannakse või energia saamiseks ära põletatakse. Veresuhkru tase alaneb ning ühes sellega tõenäosus diabeeti haigestuda.

Selle eksperimendi korraldanud teadlase sõnul oli vannis vedelenud katsealuste veresuhkur pärast madalamgi kui tunnise rattasõidu järjel – kui ratast sõtkudes võtab ihu kuumenemine aega, siis vannis juhtub see kiiresti ja temperatuur püsib ühtlane. Tund aega vannis põletavat keskmiselt 126 kilokalorit. Sama saavutad näiteks pooletunnise kõnniga.

Ka mõttejõul saab saleneda

Telesaates kiideti ka lihaste venitamist – seegi toimivat nagu trenn ehk keha hakkab suhkrut verest rakkudesse suunama. Suur kasu olevat juba sellestki, kui teleka ees istudes jalga tõstad või üritad ette painutades oma varbaid puudutada.

Ka salenemisel olevat oluline osa õigel mõtlemisel. Hüpnoterapeut Claire Benson õpetab ajakirjas Hello!, et mitte kunagi ei tohiks saleneja kasutada enda kohta väljendit "võtan kaalust alla" – selle asemel tuleks läheneda positiivselt ja rääkida hoopis "saledaks saamisest".

Kaasa aitavat mõtteline dieet: kõigepealt tulevat visualiseerida end tervislikult toitumas ja aju harjuvatki sellega, nii et sa ei taha friikartuleid ega burgerit enam nähagi.

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee