Liikumine ja tervis | Sinu treener

Võimlemispall hoiab kontoriroti keha liikumises 

Silja Paavle, 13. mai 2019, 14:45
 PantherMedia/Scanpix
Algselt vaid võimlemissaalis ja füsioteraapiakabinetis kasutusel olnud võimlemispallist on saanud ootamatult populaarne kontoritooli aseaine – mis on selle põhjus?

"Võimlemispall aitab ennetada paljusid tänapäeva terviseprobleeme, mis on tingitud vähesest liikumisest ja pikast arvuti taga istumisest," räägib Hansaposti sporditarvikute tootejuht Kadri Paide.

Arvutitöö koormab ju eelkõige õlavöödet ja selga, mille tagajärjel hakkab selg väsima ja tuikama ning õlad ja kael valutama.

"Kõige sagedamini tekivad probleemid inimestel, kes ei jälgi kehaasendit ja lasevad õlad istudes ettepoole," märgib Paide.

Võimlemispallil istumine tugevdab aga nii selja- kui ka kõhulihaseid, parandab tasakaalu ja koordinatsiooni, aitab ennetada ja ületada seljavalu, soodustab korrektset rühti ning parandab vereringet.

Viimast eriti, kui valida istumiseks massaažinuppudega pall. "Üsna üllatuslikult parandab pallil istumine ka meie tähelepanu ja võimet keskenduda," toob välja Kadri Paide.

Kõigest eelnevast johtuvalt ongi tööandjad hakanud oma töötajate tervise huvides võimlemispalle soetama, sest selja- ja õlavöötmeprobleemid on iga aastaga üha sagedasemad ning pallil istumine ju tavapärast töötegemist ei sega.

Kuna pallil ei istuta terve tööpäeva vältel, siis piisab ka sellest, kui kontoris on mõni eri suuruses pall ühiskasutuses.

Kadri Paide kinnitab, et pallil istumine aitab tervisehädasid nii ennetada kui ka peletada. Seda aga vaid juhul, kui kasutuses on õige suurusega pall, istutakse õiges asendis ja piiratud aja vältel.

See tähendab, et kontoritooli ei tohiks välja visata, sest kogu tööpäeva vältel pallil istumine kasulik ei ole. "Pall ei toeta alaselga ja käsi ning seepärast tuleb seljale regulaarselt puhkust anda ning vahepeal ka seljatoega toolil istuda," õpetab ta.

Spetsialisti sõnul võiks igaüks leida endale sobiva kombinatsiooni, näiteks istuda pool tundi pallil, seejärel tunni toolil. "Üle kahe tunni järjest ei tohiks pallil istuda, kuna keha keskmes olevad lihased on pidevalt töös ehk meile endilegi märkamatult teeme trenni," paneb Paide südamele.

Tema sõnul on olemas ka ametikohti, kus pallil istuda ei sobi. Samuti ei tunne kõik end võimlemispallil mugavalt.

"Sellisel juhul on alternatiiviks tasakaalupadi, mis on sarnasest materjalist, kuid palju väiksem ja selle saab panna istumiseks tooli peale," räägib Paide. Tasakaalupadja tõhusus jääb tema sõnul küll mõnevõrra pallile alla, aga ka see aitab ennetada ja leevendada lihasvalu ning parandada vereringet.

Võimlemispalliga saab aga nii lõunapausi ajal kui ka pärast tööpäeva lõppu teha kontoris kehalisi harjutusi, mis ei eelda spetsiaalset spordiriietust ega aja higistama.

"Pall sobibki tõhusaks treeningvahendiks neile, kes ei taha end võhmale ajada, vaid pigem venitada ja jõudu proovile panna," märgib Paide, lisades, et treeningsaalides kasutatakse võimlemispalli nii joogas, pilateses kui ka fitnessis.

Ta soovitab eri kehapiirkondi toniseerivaid ja treenivaid palliharjutusi otsida YouTube’i keskkonnast. Kui aga selg juba tuikab või suisa valutab, soovitab Paide sobivaid harjutusi küsida õppinud füsioterapeudilt.

Kuigi võimlemispall on tervise hoidmisel ja paljude tervisehädade ennetamisel igati tõhus vahend, ei tohiks see Paide sõnul jääda ainsaks trenniks.

Seepärast soovitab ta pärast tööpäeva lõppu võimalusel jala koju minna ja paar korda nädalas ikka ka treeningsaali sisse astuda.

Kasu tervisele

See aitab tugevdada selja-, kõhu- ja tuharalihaseid

See aitab parendada keha tasakaalu

See aitab ennetada seljavalusid

See soodustab korrektset rühti

See aitab parandada vereringet

Kuidas valida õige võimlemispall?

"Palli valides on oluline, et see sobiks sellel istuja pikkusega," räägib Kadri Paide. Sobivaim pall on tema sõnul selline, millel istudes jäävad puusad samale tasemele põlvedega või on puusad veidi kõrgemal.

"Üldiselt sobib lühikesele naisterahvale 55sentimeetrise läbimõõduga, keskmist kasvu naisele ja mehele (165–180 sentimeetrit) 65sentimeetrise läbimõõduga ning pikka kasvu inimesele 75sentimeetrise läbimõõduga pall," viitab ta.

Kui täpselt sobiva suurusega palli ei leia ehk valik jääb kahe vahele, siis tasub eelistada suuremat palli.

Mingit kaalupiirangut pallil istujatele ei ole. "Üldjoontes ongi tegu universaalse treeningvahendiga, mis sobib nii erinevas eas kui treenituses naistele ja meestele," soovitab Kadri Paide võimlemispalli iga päev oma tervise huvides kasutada.

PÄEVATOIMETAJA

online@ohtuleht.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee