Sinu treener

Mine trenni - pea töötab siis paremini! 

Liigume.ee, 30. märts 2019, 12:06
Foto: PantherMedia/Scanpix
Ära oota, kuniks vaimne töö sind lõpuni kurnab - mine trenni ja saad aru, kuidas see mõjub hästi nii vaimule kui kehale.

Kes on spordiga sinasõbraks saanud juba varases lapseeas, see käib tõenäoliselt ka hiljem mõnes trennis, sest see on temale enesestmõistetav päeva osa.

Kellel aga on näiteks kehalise kasvatuse tundidest hulk ebameeldivaid mälestusi, sellel on hiljemgi raske end kusagile trenni sundida, isegi siis, kui keha hakkab juba märku andma, et vorm kipub lootusetult käest minema ja oleks aeg midagi ette võtta.

Alustada võid omapäi

Kui mõte rühmatrennist tundub mingil põhjusel vastuvõetamatu, siis ei pea ju sellest alustama. Piisava kehalise koormuse annab ka tavaline kõndimine kas sõbraga või päris üksipäini. Alusta kas või lihtsalt väljas jalutamisest – ka aeglane lonkimine on parem kui arvuti taga või nutitelefoniga diivaninurgas kössitamine.

Kui eesmärgiks on pisut tõhusam liigutamine, olgu siis kaalu kaotamise või vastupidavuse suurendamise eesmärgil, tasub rõhuda pisut tempokamale kulgemisele. Erguta end kas või lihtsa mõttekäiguga: kui ma end kord juba kodust välja ajasin, siis võiks see pingutus ju ka asja ette minna.

Neil aga, kes hommikuti kuidagi mõnusa erksuse lainele ei jõua, tasub kuulda võtta personaaltreeneri ja toitumisnõustaja Erik Orgu soovitust alustada oma päeva paarikümneminutilise kõnnitrenniga kohe pärast ärkamist.

"Kõnni suvalises suunas kümme minutit – ja siis sama teed tagasi," soovitab Orgu suvises Naistelehes. "See äratab su üles paremini kui kohv ja annab päevaks hea enesetunde."

Testi koormust lihtsa nipiga

Pärastlõunasteks trennideks saab õppur tavaliselt rohkem aega varuda, siis võiks kellegi kaasa kutsuda – ja mitte ainult seltsi mõttes. Kõnnitrenniks sobiva tempo jälgimiseks soovitavad treenerid lihtsat nippi: koormus on organismile sobiv seni, kuni saad kaaslasega lõõtsutamata vestelda.

Kui kõndimaminekuks õnnestub kokku saada suurem seltskond, võib sama testi alusel ka rühmadesse jaguneda, et kehaliselt paremas vormis olijad saaksid valida kiirema sammu, teised aga astuda tagasihoidlikumas tempos. Eriti hea, kui kõndimistuuri saab kokku klapitada  terviserajaga, kus saab teha võimlemisharjutusi, et trenn oleks mitmekülgsem.

Kiire hommikuvõimlemine

Kes suudab õuemineku vastu piisavalt argumente leiutada – liiga palav, liiga külm, liiga vihmane, libe jmt – ja värskes õhus liikumise kasulikkusest külmalt mööda vaadata, võib proovida vana head hommikuvõimlemist. Sobivaid harjutusi leiab internetist rohkem kui järele teha jaksaks.

Kui õnnestub sundida end nädal-kaks hommikuti enne karastavat dušši veerand tundi sirutama-pingutama-painutama, soovitatavalt rõdul või vähemalt lahtise akna all, siis pole edasi enam vaja end väga sundidagi, sest enesetunne saab märksa virgem neist hommikuist, kui sängist püsti hüpates tuleb kohe kooli punuda.

Abiks on seegi, kui teadlikult kavandada igasse päeva võimalikult palju liikumist. "Organiseeri oma argipäevad nii, et saaksid liikuda jalgsi," soovitab Erik Orgu. "Osa vahemaid kõnni teadlikult nii tempokalt, et hakkad kergelt hingeldama."

Rühmatrenn sunnib pingutama

Kellest omal käel treenijat pole, sel tasuks siiski valida mõni rühmatrenn, sest kindlad trenniajad ja nende eest makstud summad mõjuvad juba iseenesest distsiplineerivalt. Kes teab, et talle ei pruugi sellestki piisavalt abi olla, see võiks värvata kellegi endaga kaasa – kui tead, et teine sind ootab, ei ole niisama lihtne minemata jätta.

Kes pole seni olnud spordiga kuigi soojades suhetes, ei peaks rühmatrennis alustama nõudlikust aeroobikarühmast või jõusaalist, paslikum oleks mõni algajaile mõeldud tantsuline trenn.

Sellisel hirmul pole vähimatki alust: trennis on igaühel iseendaga piisavalt tegemist, seal ei käida teisi arvustamas. Igaüks teeb täpselt nii nagu jaksab ja suudab. Mõnusa muusika saatel tantsimine annab hea enesetunde ja tänu trennist saadud positiivsele laengule oled pärast ka muudes tegemistes edukam.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee