Toitumine | Sinu treener

Ohhoo! Piimatooted teevad naha ilusaks! (3)

Toimetas Silja Paavle, 20. november 2018, 10:50
Foto: PantherMedia/Scanpix
Maaülikooli toiduteaduse ja toiduainete tehnoloogia õppetooli dotsent Ivi Jõudu sõnul on piim ja piimatooted eriti noortele mitmel moel kasulikud, sest lisaks tugevatele luudele annavad need muuhulgas ka ilusa naha ja hoiavad ära isegi halva hingeõhu tekke.

Kasulik nahale

Samal teemal

Tema sõnul on piimatooted väga head meie nahale, sest aitavad uuendada naharakke ning hoiavad naha niisutatuna. „Mõned aastad tagasi furoori tekitanud piimavannides pole tegelikult midagi eriskummalist – piim oli juba aastatuhandeid tagasi kasutusel lisaks toiduainele ka ilutootena, sest piimarasval ja valkudel on nahka rahustav, toitev ja vananemisvastane toime. Seetõttu sisaldub piim väga paljudes looduskosmeetika toodetes,“ rääkis Ivi Jõudu, kelle sõnul võib piima rahustavast mõjust saada aimu ka siis, kui määrida piimatooteid sääsehammustusele.

Tema sõnul tasub esmajoones siiski hinnata piima omadusi toiduainena. „Kui tavaliselt tekitab sõna „kolesterool“ inimestes hirmu, siis tegelikult sisaldub meie nahas ja rakkude koostises kolesterooli, mida vajame juurde ka toidust. Kolesterool aitab rakkudel uueneda ning kannab hoolt selle eest, et meie nahk, juuksed ja küüned oleksid terved ja kaunid ning süda ja aju töötaksid hästi,“ kinnitas Jõudu.

Hoiab ära kaariese tekke

Mõnevõrra üllatuslikult soovitavad hambaarstid süüa pärast toitu tükike küpset juustu, sest selles sisalduvad ensüümid ja peptiidid annavad juustule antibakteriaalse toime. Juustus sisaldub rohkelt kaltsiumi, fosforit ja kaseiinvalku, mis aitavad kaasa hammaste tugevnemisele.

„Suus elavad mikroobid armastavad väga magusat, kuid kui pärast magustoitu süüa tükike juustu, siis neutraliseerib see suuõõnes süsivesikute taseme ja asub hoopis mikroobe ründama. Nii takistab juust kaariese arenemist, mis toob sageli kaasa halva hingeõhu,“ kinnitas Jõudu, kelle sõnul ei asenda juustu söömine siiski korralikku hambapesu.

Niisutab keha

Piima koostisest moodustab umbes 85% vesi, kuid Maaülikooli piimateadlase sõnul on see väga eriline vesi.

„Piima koostises oleval veel on kraaniveest hoopis erinev struktuur. See on bioloogiliselt aktiivne vesi, mis toimib kehas mõneti nagu füsioloogiline lahus. Lisaks sellele, et see hoiab keha hästi niisutatuna, lahustab see ka paremini toitaineid ja muudab need paremini imenduvaks,“ sõnas ta.

Fitnessi-meistrid ja jõusaalifännid kinnitavad, et füüsiliselt aktiivse inimese keha vajab küllaltki suures koguses kvaliteetset valku, et keha saaks lihaskude üles ehitada.

„Kuid lisaks sportlastele on suur valguvajadus ka noortel, kelle keha on alles kujunemas ning vajab seetõttu hulgaliselt ehitusmaterjali uue lihaskoe arendamiseks. Õnneks ei ole vaja kvaliteetse valgu saamiseks otsida abi proteiinitoodetest – enamasti piisab tavainimese valgukoguse katmiseks ka kohupiimast või kodujuustust,“ kinnitab Ivi Jõudu.

Hoiab seedimise korras

Maaülikooli piimateadlase sõnul on piimatooted ja eriti hapendatud piimatooted ülimalt vajalikud meie seedimise korrashoiuks ja immuunsüsteemi toetamiseks. „Hapendatud piimatoodetes nagu jogurtis, hapupiimas, keefiris ja petis sisalduvad piimhappebakterid, mis aitavad toitu seedida ja hoiavad soole mikrofloorat tasakaalus. Tänu sellele on neid tooteid regulaarselt tarbides väiksem oht nakatuda kõhulahtisust põhjustavate bakteritega,“ kinnitas Ivi Jõudu. Hapendatud ehk fermenteeritud toodetes on tänu piimhappebakterite elutegevusele suurenenud ka mitmete B-grupi vitamiinide sisaldus.

Tema sõnul on hapendatud piimatoodete söömine eriti vajalik siis, kui inimene on mõne haiguse tõttu läbinud antibiootikumi kuuri. „Antibiootikumid on teatud haigustest ülesaamiseks hädavajalikud, kuid nad hävitavad lisaks kahjulikele mikroorganismidele pahatihti ka kasulikud bakterid. Fermenteeritud piimatoodete tarbimine aitab kasulikel bakteritel meie soolestikus taastuda ning vähendada soolestikus halbade bakterite hulka, kes pärast haigust võimust võtta püüavad,“ rääkis Jõudu. 

3 KOMMENTAARI

t
to Laktoos 21. november 2018, 16:13
Aga sa proovi üldse söömine ära jätta- nii tüütu sõltuvus ju. Või veel parem hingamine. Usu, kohe väaga lahe ja kerge hakkab.
w
wtf 21. november 2018, 15:57
WOW! Kui palju piimatööstus selle artikli eest välja käis? Rohkem kaasaegseid uuringuid eiravat üllitist pole ma ammu lugenud.
Loe kõiki (3)

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee