Jaga:     
Uudised

Süsivesikud maapirnilt ja kartulilt!

Maapirni süsivesikuliseks varuaineks on mugulatesse koonduv kiudaine inuliin, mille arvele võib langeda kuni viiendik mugulate kaalust. Just inuliini lagunemisel moodustuv fruktoos, mis on kõige magusam looduslik suhkur, annab keedetud maapirnimugulatele läägelt magusa maitse ja kindlustab mugulate röstimis- või grillimisjärgse pruunika jumekuse. Viimasel juhul tekib kuumuse mõjul inuliinist kõigepealt fruktoos, mis hiljem karamellistub.

Mikrobioloogilised uuringud on näidanud, et inuliin on soodne toiduallikas meie seedekulglas leiduvatele kasulikele bakteritele, eriti just bifidobakteritele. Inuliini sage tarvitamine muudab ka seedekulglas elutseva bakterikoosluse vahekorda meile soodsas suunas. Lisaks kääritavad bifidobakterid inuliini lühikese ahelaga rasvhapeteks, mida meie organism energeetilistel eesmärkidel kasutab. Inuliini lõhustumise saadused ei tõsta kiirelt ega suurel määral ka vere suhkrutaset. Osaliselt seedumatu ja lahustuva kiudainena kiirendab inuliin soolestiku talitlust ja väldib kõhukinnisusest tulenevaid tervisehädasid.

Seevastu kõigile palju enam tuntud ja rohkelt pruugitava kartuli süsivesikuliseks varuaineks on glükoosijääkidest koosnev tärklis. Tärkliserikaste toiduainete söömine kindlustab seedimisjärgselt vere suhkrutaseme tõusu ja püsivuse suhteliselt pika aja jooksul. Võrreldes mitmete teiste tärkliserohkete toidutaimedega mõjutab kartul vere suhkrusisaldust suhteliselt kiiresti. Süsivesikute omastamisel on oluline seegi, mis vormis kartulit süüakse. Näiteks kartulipudru või -püree söömisel tõuseb vere suhkrutase kiiremini kui tavalist keedukartulit süües.

Väljavõte 09/2012 Tervis Plussist.

0 kommentaari