Jaga:     
Uudised

Egle Eller-Nabi kirjutab: Seedekeskkond ning probiootikumid

Üha enam räägitakse seedekeskkonna tasakaalust, sellest ei olene mitte üksnes see, kuidas me mingeid toite seedime ja energiat omistame, vaid sellel on kordades suurem roll kui oskame ettegi kujutada.

Hästi toimiv seedimine ja mitmekesine bakterite kooslus seedetraktis ehk mikrobioom on hea tervise ning enesetunde alus. Mikrobioomi liigirikkusest sõltub energia- ja toitainete omastamine, organismi vastupanuvõime haigusttekitavatele patogeenidele, samuti allergiate ja põletike riskide suurenemine või vähenemine. Kusjuures bakterite koosseisu mõjutavad nii inimese elustiil, sh toitumine ja ravimite tarbimine, vanus, geneetika  ning haigused.

“Erinevalt vanusest või geneetilistest eelsoodumustest, on toiduvalikud meie enda kätes, mistõttu teadlikke otsuseid tehes on võimalik tervist tugevdada ja tuju parandada,” kommenteerib toitumisnõustaja Kristin Salupuu.

Mida tuleks jälgida terve ja rõõmsa seedekeskkonna saamiseks?

Toituge mitmekülgselt

Mida mitmekesisem ja vähetöödeldum on toit, seda rohkem kiudaineid, erinevaid vitamiine, mineraalaineid ja bioaktiivseid ühendeid see sisaldab.

Jälgi, et tarbid igapäevaselt eri värvi puu- ja köögivilju, võimalusel eelista eestimaist. Teraviljadest ja teraviljatoodetest eelista täisteratooteid. Tarbi igapäevaselt mõõdukates kogustes pähkleid, seemneid, õlivilju. Nii tagad, et saad toiduga piisavas koguses heaks seedimiseks vajalikke kiudaineid.

Samuti proovi vältida töödelduid rasvaseid ja suhkrurohkeid ning kunstlikke magusaineid sisaldavaid toiduaineid.

Vali puhtamast toorainest toiduained!

Järjest enam tuntakse poes huvi toote pakenditel oleva info vastu. Väga tervitatav trend! Soovitan soojalt jälgida lisaks toidu energeetilisele väärtusele ka toitude päritolu, säilivusaega, säilitusaineid, lisaaineid. Lõpuks jõuab kõik mida sööme ka meie organismi. Väga hea kui valid toorained, millest saad ise süüa valmistada.

Mina pooldan puhast toorainet! Kas teadsite, et Kekava lihatooted on hetkel ainukesed Baltimaades turul olevad kanaliha tooted mis on kasvatatud täielikult antibiootikumivabalt ning Veterinaar- ja Toiduameti poolt sertifitseeritud kvaliteedimärgiga “Antibiootikumideta kasvatatud kana”.

Sööge kääritatud toite

Fermentatsiooni protsessi käigus muudavad bakterid ja pärmid tooraines leiduvad suhkrud ainevahetuse lõpp-produktideks (nt piimhappeks, süsihappegaasiks, etanooliks), andes toidule iseloomulikud omadused. Fermenteerimise käigus tekivad toitu täiendavad vitamiinid, toitained muutuvad meile paremini omastatavaks, samuti pikendab kääritamine toidu säilivusaega. Kääritatud toitude näidete hulka kuuluvad: jogurt, keefir, kombucha, tempeh ja ka näiteks eestlaste suured lemmikud hapukapsas ja hapukurgid.

PS! Maitsestatud jogurtile, mille lisatud suhkrusisaldus on üsna kõrge, tasuks eelistada maitsestamata jogurtit, millele lisades marju või puuvilju, annad nii magusa maitse kui ka lisad tootele täiendavalt kiudaineid ning teisi kasulikke ühendeid.

Vajadusel võtke probiootilisi toidulisandeid või probiootikumidega rikastatuid toiduaineid

Probiootikumid ehk “head bakterid” on elusad mikroorganismid, mille tarbimisel on otsene kasu meie tervisele. Nad aitavad leevendada antibiootikumide tarbimisest või pikamaareisidel esinevaid seedeprobleeme, tugevdavad immuunsüsteemi, vähendavad nahaprobleeme, neil arvatakse olevat ka positiivne mõju vererõhu ja vere kolesteroolisisaldusele ning kesknärvisüsteemi hõlmavatele haigustele.

Probiootikume on võimalik tarbida nii kapsli, pulbri kui ka vedeliku kujul, samuti tuleb poelettidele juurde üha rohkem heade bakteritega rikastatuid toidutooteid, näiteks funktsionaalsed jogurid ja keefirid.

Probiootikumide positiivsete mõjude kohta on avaldatud arvukalt uuringuid. Aga iga probiootikumitüve sobivus on individuaalne. See, kui suur mõju on  probiootikumidel seedeelundkonnale, oleneb ka probiootikumides sisalduvatest komponentidest. Oluline on kindlasti veenduda toote kvaliteedis. Lähtuvalt sellest, et sportlasena tarbin treeningutest taastumiseks spordijooke ja  teisi taastumist kiirendavaid sporditoite, milles on kasutatud ka kunstlike magustajaid, siis pööran eriti tähelepanu oma seedekeskkonna tasakaalule. Loomulikult pean seepärast eriti oluliseks et kogu ülejäänud toidulaud oleks võimalikult mitmekülgne ja koosneks puhtast toorainest. Toetan seedimist vajadusel ka probiootikumidega. 

Tarbige ka polüfenoolide rikkaid toiduaineid

Polüfenoolid on antioksüdatiivsete omadustega taimsed ühendid, mis neutraliseerivad vabu radikaale, pidurdades rakkude vananemist ja vähendades põletikke. Neil arvatakse olevat ka positiivne mõju südame ja veresoonkonna haigustele.

Head polüfenoolide allikaid iseloomustab kootav maitse (n.ö paks suutunne), nendeks on näiteks kakao, viinamarjad, punane vein, roheline tee, mustikad ja granaatõun.

Dr. Ohhira probiootikumide puhul välja toodud tervistavaid omadusi:

  • Normaliseerivad seedetrakti mikrofloorat tänu selles sisalduvale piimhappebakteritele;
  • Leevendavad kõrvetisi ning puhitisi;
  • Tasakaalustavad seedetrakti optimaalse pH taseme;
  • Pärsivad haigusi tekitavate bakterite kasvu;
  • Suurendavad keha võimet omandada toitaineid;
  • Sisaldavad erinevaid B-grupi vitamiine, antioksüdante, mineraale, aminohappeid, ensüüme ja prebiootikume;
  • Tugevdavad immuunsust ja organismi vastupanuvõimet;
  • Soodustavad toitainete, mineraalide ja vitamiinide omastamist organismis.

Dr. Ohhira probiootikumidega saab tutvuda nende kodulehel www.ohhira.ee.

0 kommentaari