Jaga:     
Uudised

Ott Lepland – muutunud mees  

Laulja Ott Leplandil on käsil alkoholivaba aasta. Ta treenib viis päeva nädalas ja valib, mida sööb. Tuttavad ütlevad, et ta on muutunud, ja seda tunneb ta isegi. Energiat ja tahet on palju rohkem. 

Lapsepõlves mängis Ott ligi kaheksa aastat harrastustasemel jalgpalli. Teismeeas lisandus jõusaaliharjumus. “Siis tuli vahe sisse, aga nüüd olen kolm aastat jõusaalis käinud ja kaks aastat Tai poksi trennis. Viimased pool aastat olen suutnud hoida regulaarset režiimi, mis on suuresti tingitud ka sellest, et ära on jäänud igasugune alkoholitarbimine.”

Ott leiab, et tema elukutse nõuab teatud distsipliini, mida sport luua aitab. “Kui oled füüsiliselt paremas vormis, oled ka vokaalselt paremas vormis. Kontsertidel on jaksu ja energiat rohkem.” Vokaalne vorm ei teki ega püsi niisama, mistõttu püüab Ott lisaks treeningutele regulaarselt ka hääleseades käia.

Sparta spordiklubisse Argo Aderi juurde jõusaalitrenni kutsus Oti hea sõber DJ Andres Puusepp. “Enamik asju, mida Argo näitab, on mul pähe kulunud. Samas on hea, et treener kõrval jälgib, sest ikka tuleb ette olukordi, kui mõtled muule ja teed harjutust valesti. Väga paljud teevad jõusaalis harjutusi, mis neile mugavad on. Mina soovitan esimestel kordadel treeneriga konsulteerida, muidu on oht end vigastada.”

Tai poksiga enesekindlaks

Ühel hetkel avastasid Ott ja Andres, et spordiklubis on ka Tai poksi trenn. Praegu kannab see nimetust Kevin Renno Võitlusspordi Akadeemia. “Mõtlesime, et võiks Tai poksi ka proovida, kui me siin juba nii tihti käime. Tunnen, et need alad täiendavad ja toetavad teineteist.”

Ott ja Andres on eelistanud personaaltreeninguid. “Eratrenn on hea, kuna treener keskendub ainult meile, aga rühmatreeningul on ka omad eelised. Sparringu puhul (treeningvõistlus – toim) on kogu aeg erinevad vastased, personaaltreeningus tead oma partneri tugevusi ja nõrkusi ning vastupidi.”

Otile kardiotreening eriti ei istu. Suvel ta küll käib jooksmas ja sõidab rattaga, ent talvel kardab külma saada. “Kuna häälepaelad peavad olema terved, on külmetus väga halb asi. Siseruumides treenimine on minu elukutse juures tervitatav.”

Tai poks annab Otile juurde eelkõige enesekindlust. “Ma ei tee seda kindlasti sellepärast, et tänaval kellegi peal võitluskunsti praktiseerida. Samas tuleb enesekaitse alati kasuks.” Ott on täheldanud, et enesekindlus ja füüsiliselt hea vorm muudavad ka vaimu värskemaks. “Olen tundnud, et olen kuidagi kohal. Olen natuurilt hajameelne ja sport on seda vähendanud. Asjad, mille tegemine võttis varem kolm päeva aega, saavad nüüd ühega tehtud. Ideid on rohkem ja tšakrad lähevad lahti.”

Trennist sõltuvaks

Ott ei ole juba seitse kuud tilkagi alkoholi tarbinud. “Tundsin, et tuleb teha valik, kas olla täiesti ilma ja keskenduda trennile või regulaarne alkoholi tarvitamine, kord-kaks nädalas, aga siis ei saavuta korralikku trennirütmi. Tunnen oma energiatasemes väga suurt vahet.”

Ott treenib viis korda nädalas: kolm korda jõusaali ja kaks korda Tai poksi. Kaks päeva jääb taastumiseks. Võistlusi ta endale eesmärgiks ei sea, vaid tahab näha, kui kiiresti ja hästi ta vorm areneb.

“Soovin teha seda nii kaua, kui jaksu ja indu on. Tahaks loota, et elu lõpuni. Spordi juures on kummaline, et see muutub heas mõttes sõltuvuseks. Kui saad režiimi kätte, muutub see loogiliseks elu osaks nagu igahommikune hambapesu.”

Oti päev algab hommikusöögi, kohvi ja seejärel treeninguga. “Pärast teen teisi asjatoimetusi, aga trenn on nagu stiimul või motivaator, mis aitab päeva hästi alustada.” Ott tunnistab, et tegelikult on peaaegu iga kord raske end trenni sundida. “Neid hetki on tihti, kui tulen Sparta uksest sisse ja mõtlen, et ah, täna ma ei viitsi. Kui kolmandik trennist on läbi, hakkab tuju jälle paremaks minema ja trenni lõpuks on hea tunne, et sai ära tehtud.”

Valib, mida sööb

Oti uus eluviis on mõjutanud ka tema toitumist. “Väga lihtne on oma trenn ebatervisliku toitumisega ära nullida. Toitumine on teine asi, mida peaks treeneri või toitumisspetsialistiga arutama. Mina olen ära jätnud nisujahu- ja piimatooted, suhkru ning igasuguse rasvase ja raskesti seeditava toidu, nagu sea- ja veiseliha. Lihatoitudest tarbin kana või kala.”

Kindlat toitumiskava Ott ei järgi. “Tegin vahepeal täiesti süsivesikutevaba toidukuuri, loobusin kartulist, riisist ja tatrast. Sõin ainult liha ja köögivilju. Aga siis tundsin energiapuudust ning tõin riisi ja tatra menüüsse tagasi. Tulemused on kiiremad, kui toitumine on paigas. Magusast söön selliseid asju, mis on proteiinipõhised või sisaldavad magusaineid, mis pole otseselt suhkur. Söön spordibatoone või puuvilju. Olen täheldanud, et kui hoida organismi keemilisest suhkrust mõnda aega eemal, siis hakkab aju ka banaani isuäratavana nägema.”

Hommikuti Otil eriti isu pole, aga ta sööb enne trenni siiski paar banaani. Pärast trenni on korralik lõuna kella 13–14 paiku ja 16–17 vahel kerge vahepala, näiteks võileib. Õhtusöök on jälle korralikum.

Trennis kasutab Ott BCAA-jooki, mis soodustab trenni jooksul taastumist. Pärast treeningut lubab ta endale kooritud piima põhise proteiinijoogi, mis aitab lihaseid taastada. “Pärast jõu- või rasket üldfüüsilist trenni on toidukord väga oluline, sest jõusaalitrenn lõhub lihast ja toit on pärast nagu ehitusmaterjal. Kui sa pärast trenni ei söö, hakkab organism taastumisvarusid võtma teiste lihaste arvelt.”

Katsetab ise ja nakatab ka teisi

Vabal ajal teeb Ott lihtsaid asju. Käib sõpradega kinos, teatris või on lihtsalt kodus ja vaatab telekat, loeb raamatut või teeb arvutis muusikat. “Hakkasin uuesti klaverit ja solfi õppima. See on üllatav, kui palju rohkem teotahet, energiat ja jõudu on tulnud pärast seda, kui alkohol ära kadus.”

Ott on toonitanud, et tema eesmärk ei ole elu lõpuni karsklane olla. “Minu jaoks on minimaalne periood aasta. Seitse kuud on tehtud, viis kuud jäänud. Aga ma arvan, et see aeg venib pikemaks. Inimesed tulevad mulle juurde ja ütlevad, et olen muutunud visuaalselt, vokaalselt ja ka laval palju värskem.”

Ott soovitab teistelgi alkoholivaba perioodi proovida ja alustada näiteks sajast päevast. Laulja on trennikaaslastega sellest rääkinud ja tema eeskujul on neist mitmed alkoholivabadust katsetanud. “See on tegelikult hästi kihvt, kuidas see innustab. Sageli mõeldakse, et kuidas siis napsuta lõõgastuda? Tegelikult lõõgastud sa palju paremini, sest isegi pärast mõõdukat tarbimist on organism väsinud. Siis omakorda hakkad puhkama sellest puhkamisest.”

Poks söögi alla ja söögi peale!
Kevin Renno, Oti Tai poksi treener, Tai poksi ja kickpoksi maailmameister:

“Praegu on Otil ja Andresel hea rütm sees ning mõlemad käivad vähemalt kaks korda nädalas tunnikaupa minu juures. Siis jääb neil midagi meelde ka ja areng on hoopis teine. Minu arvates võiks Oti kunagi võistlema saata. Aga siis peaks kindlasti rohkem trenni tegema, ka jõusaalitreening tuleks poksitrenniga asendada. Poks söögi alla ja söögi peale.”

Tee need viis sammu

Trenniga alustamiseks soovitab Ott: “Pane spordiasjad kotti ja tule kohale. Keegi kunagi ütles, et kõige raskem on teha viis sammu koduukseni. Uuri välja, mis spordiklubi su kodule lähedal on, tule uksest sisse, vaheta riided ära ja hakka lihtsalt peale! Sul peab olema tahtmine midagi muuta. Tule kas või elukaaslase, sõbra, ema-isa, poja-tütrega. Mina olen ka oma ema trenni vedanud, ta käib kolm korda nädalas.”

Sparringukaaslasega tuurile

Ott plaanib koos sõber Andres Puusepaga ette võtta teistmoodi kontserdituuri. Lisaks lauludele on Andres intervjueerija rollis ja ka publikul on võimalik küsimusi esitada.

Artikkel ilmus Tervis Plussi 2017. aasta veebruarikuu ajakirjas.

0 kommentaari