Jaga:     
Uudised

Miks ma armastan TENNIST?

Olen loomult uudishimulik ja pideva õppimisvajadusega. Nii otsustasin õppida uut spordiala. Sport on minu elu osa olnud kogu aeg – peamiselt rühmatrennid ja jooksmine, suvel rulluisutamine ja rattasõit.

Mulle meeldib tennise puhul see, et väljakul jooksmisel on mõte. Tennis on tehniline ala, seepärast on vaja end pidevalt arendada – täiustada reaktsioonikiirust, lihvida lööki ja servi, treenida kerelihaseid. Tennist mängides saavad koormust ka käed, mis näiteks joostes ja rulluisutades jäävad tagaplaanile. Varasem jooksuharrastus on andnud tennises hea eelise – jõuan enamiku pallidest tagajoonelt võrku joostes kätte saada.

Intelligentne mäng

Kahtlemata on tennis intelligentne mäng. See on hea võimalus lülitada ennast välja kõikidest argimõtetest, sest iga löögi taga peab olema plaan, oskus lugeda vastase mängu. Mängides otsid ja ootad pidevalt õiget hetke, millal rünnata.

Füüsiliselt ja vaimselt meeldib mulle mängida pikki punkte, kui palli lüüakse kordi ja kordi vastaste vahel ning enamasti on vaja kiirelt reageerides joosta väljaku eri nurkadesse või võrku ja tagasi. Seda magusam on võit!

Lisaks on tennis ilus mäng. Pole just palju spordialasid, mida saab seeliku või kleidiga harrastada. Tennist on põnev ka pealtvaatajana jälgida, sest mäng kätkeb reaktsioonikiirust, kavalust, kannatlikkust ja füüsiliste võimete piiride nihutamist.

Väikseid rõõme jagub pea igas trennis. Näiteks hästi välja tulnud raske löök, pika pallingu järel napilt võidetud punkt või siis mõne tugevama vastase võitmine.

Paarismängus määrab palju kokkumäng partneriga ja omavaheline suhtlus. Võistlustel on võistkonna sisekliima eriti oluline. Üks parimaid kogemusi oli mul Merike Lainurmega, kui võitsime laagri tenniseturniiri meeste vastu. Ta lihtsalt oskas nii hästi motiveerida ja mind võrgus julgustada.

Õige varustus

Kuna tennis on ääretult tehniline ala, olen õpingutes oma kahe ja poole harjutusaastaga ikkagi alguses. Enamiku löökide tehnilisi nüansse küll juba tean, aga see on hämmastav, kui raskelt need lihasmällu jäävad, kui alustad õppimist vanuses 30+. Selge eelis on neil, kes on seda lapsena õppinud. Käin siiani tehnikat lihvimas ja taktikaid omandamas Rene Bushi tennisekooli treeneri Christian Andersoni käe all.

Üliolulised on sobiv reket (kaal, käepideme suurus ja sobivad keeled) ning jalanõud. Tennisemängus tuleb ette palju külgsuunas liigutusi ning on suur vahe, kas lähed trenni jooksu- või spetsiaalse tennisejalanõuga. Lisaks sobib siseväljakutele üks jalats, väljas kunstmuru- või savi-liivaväljakutele teine. Päris alguses pole treeningu intensiivsus nii suur ja saab ühe tennisetossupaariga kenasti hakkama, kuid juba teisest harrastusaastast on erinevate tossudega treenides tunda märgatavat vahet.

Rõivastest on naistele vajalik seelik või kleit koos alumiste liibukatega, mille alla saab pallid panna, ning meestele taskutega püksid. Pluusi puhul ei ole tähtis, kas see on tennisekollektsioonist või mõni muu spordisärk. Kusjuures Sportlandi tennisepoodi ilmuvad väga kiiresti uue hooaja riided. Näiteks mai keskpaigas olid Eesti poodides müügil Nike uued sinised Women’s Summer Power Premier’ riided ning paar nädalat hiljem mängiti nendega French Openil.

Suvel väliväljakutel mängimiseks on head prillid, nokk või nokkmüts. Tennisekotte on kahesuguseid: n-ö koolikoti mõõtu ja spetsiaalne tennisekott, mida kasutab enamik. Kasulik on muretseda vähemalt üks purk palle sõpradega mängimiseks. Reketikeelte vahetuse kohta võib küsida nõu poest või treenerilt.

Õpetlikud kogemused

Õpime ikka oma vigadest. Füüsiliselt raskeima õppetunni sain ülekoormusvigastusest, kui sattusin otse trennist EMOsse sääre eesmiste lihaste kahjustuse tõttu. Olin mänginud pühapäeval 4. liiga võistlustel ligi 6 tundi ja jõudnud poolfinaali, kuid ei andnud endale piisavalt puhkust, vaid läksin esmaspäeval uuesti trenni.

Trenni ja puhkuse tasakaal on tähtis, nagu ka korralik soojendus enne treeningut ja venitamine. Soovitan käia regulaarselt füsioterapeudi juures lihashoolduses ning kontrollida aastas korra tervisesportlasele olulisi verenäitajaid. Näiteks maksanäitaja ALAT annab aimu lihasekahjustustusest, kreatiin, kreatiini kinaas ja uurea analüüs taastumisest, CRP aga põletikest.

Spordist eemal olla oli emotsionaalselt kurnav, seda aga on võimalik vältida. Oh seda rõõmu, kui uuesti mängida sain.

Edukaks alguseks

Kuidas alustada tenniseharrastusega? Kõigepealt võiks võtta vähemalt paar eratrenni, kus treener tegeleb ainult sinuga. Reketit võib alguses laenata. Tõsi, eratrenn on kallis, väljaku hind jääb 20–40 euro vahele ning treeneri tund maksab 20–30 eurot.

Kui tunned, et tahaksid seda ala harrastama hakata, võiksid sõpradega kokku panna neljase grupi või paluda treeneril või tennisekoolis end algajate gruppi registreerida. Mina alustasin tennisetreeninguid grupitundides US Tenniseakadeemia täiskasvanute tennisekoolis Maria Adamsoni käe all, kus sain selgeks tennise ABC. Nüüd käin nädalas korra grupitrennis treeneriga ja ülejäänud korradsõpradega.

Harrastaja võiks tennist mängida kaks-kolm korda nädalas. Alguses mängisin korraga tund aega, nüüd poolteist tundi ja paarismängus kaks tundi. Kui piirduda koormusega kord nädalas, on areng mõnevõrra aeglane.

Lisaks on kasulik teha tennist toetavat sporti. Minul on nädalas kaks tennisetrenni ja üks üldfüüsiline treening. Tennisemängu kõrvalt käin edasi ka spordiklubis, jooksen ja tugevdan kerelihaseid, kõhtu, selga, tuharaid. Tennisega alustades on hea füüsiline vorm küll eelis, kuid see pole ilmtingimata vajalik. Kuna palli lüües saab enamasti üks käsi rohkem koormust, harrastan TRXi, et mõlemad käed saaksid võrdselt areneda.

Suvel on väliväljakud odavad ning paljud tenniseharrastajad aktiveeruvad ja kutseid mängima tulla on rohkem. Nii tuleb mul keskmiselt neli-viis trenni nädalas.

Laagrisse ja võistlema

Kes on juba pool aastat trennis käinud, võib julgelt minna ka tenniselaagrisse. Intensiivne paaripäevane õpe annab arengule palju juurde ning tekib uusi tennisesõpru, kellega pärast harjutamas käia. Eestis on suviti ja jõulude ajal populaarsed reede õhtust kuni pühapäevani toimuvad laagrid, mille hind on umbes 200 eurot. Kevaditi ja sügiseti korraldatakse pikemaid laagreid näiteks Türgis, Horvaatias, Hispaanias ja mujalgi, nende hinnad jäävad 1100–2000 euro vahele ühe nädala eest.

Veel tahaksin innustada kõiki tennisesõpru võistlemas käima, et tekiks oskus võistlussituatsioonis oma mängu mängida. Tean, et mehed julgevad võistlusele minna juba pärast paari kuud harjutamist, naistel kulub umbes aasta, et see samm ette võtta.

Ise käin pühapäeviti LP turniiril ja korra kuus ka mõnel muul võistlusel. Mulle meeldib võistlustel tekkiv hasart. Teine lisaväärtus on seltskond, meeleolukad tennisejutud ja üksteisele kaasa elamine.

Kus võistlemises kätt proovida?

* Eesti Tennise Liidu korraldatud üksik- ja paarismängu liigamängud. Vaata tennis.ee.
*   Seltskonnatennise üritused (enamasti paarismäng), kuhu võib kirja panna koos oma paarilisega või valitakse paarilised loosi teel.
*   Rocca al Mare LP tennisesari pühapäevaõhtuti.
*   Täiskuu turniir Tere tennisekeskuses kord kuus reedeti täiskuu ajal.
*   Jacobs Creeki turniir.
*   Tondiraba sünnipäevaturniir septembris Tondiraba tennisekeskuses.
*   Ööturniirid Pärnus suvel reedeti.
*   Augustiunetuse puureketite võistlus 30ndate stiilis.
*   Euronicsi turniir.
*   Elisa Openi turniir Tallinnas.
*   Lisaks palju väiksemaid võistlusi, kus algajatel hea kätt harjutada.

Artikkel ilmus Tervis Plussi eriväljaande Start! 2017. aasta ajakirjas.

0 kommentaari