Jaga:     
Uudised

Lumega ratta selga – kas hulljulgus?

Mõni spordifanatt sõidab jalgrattaga sõltumata aastaajast ja ilmast. Ka 18 aastat jalgrattaspordiga tegelenud Silver Schultz ei löö talvel pedaalimise ees risti ette. Küll aga teab ta, milliste nüanssidega arvestada tuleb.

Argipäeviti A&T Spordis mehaaniku ja klienditeenindajana leiba teeniv Silver sõidab ratast Pelotoni spordiklubi eest ning raudhobu seljast võib teda leida aasta ringi. “Tuisuga ma küll sõitma ei kipu, läheb endal ohtlikuks ja ka teised liiklejad ei näe mind. Miinuskraadidega ma ka üldjuhul ratta selga ei roni, aga kui on päiksepaisteline ja kuiv talveilm ning õige riietus, siis sõidan mõnuga,” ütleb ta.

Talvine rattasõiduriietus olgu tuulekindel ja kihiline. “Minul läheb üldiselt kõige alla higisärk ja peale kaks termotagi ehk riietus on kolmekihiline. Kuna talvel sõidan rahulikus tempos ja n-ö kuuma väga ei anna, siis pigem panen end paksemalt riidesse.”

Väga oluline on hoida varbad ja näpud soojas, sest need on esimesed, mis ratturitel külmetama hakkavad. “Pakid need ja ülejäänud keha sisse ning paar tundi saab täitsa ilusasti ära sõita,” kinnitab Silver.

Enne sõitma asumist kontrolli üle, et käigud, pidurid ja lenks oleksid ikka töökorras. “Talvel on väga mõistlik paigaldada rattale pikad porilauad, et tagumik ja selg märjaks ei saaks,” soovitab ta.

Talvine ratas

Pimedal ajal paigalda rattale kindlasti tuli, mis ka päriselt valgustaks. “See annab teistele märku ja hoiatab, et sa tuled. Taha sobib hästi mõni vilkuv tuli.”

Eelmisel talvel sõitis Silver jäisema ilma korral maanteerattaga, millel olid all naelkummid. “Kuna asfalt oli poolenisti jääs, olnuks tavakummidega sõit täiesti võimatu. Üldiselt sõidetakse talvel pigem maastikurattaga, millel on mustriga kummid all. Kui väga paksu lume sisse ei kipu, siis peaks see sobima küll,” arvab ta.

Üks hea nipp on alandada talvel rehvirõhku, et saavutada paremat pidamist. “Kummi küljelt saab teada rõhuvahemiku – kui palju sinna sisse üldse pumbata võib. Pigem jätta rõhk lubatu alumisele piirile, sest siis on haakumine parem, peale istudes vajub kumm ka pisut laiemaks,” õpetab Silver.

Teine võimalus talvel rattamõnude nautimiseks on fatbike, mille laiad rehvid muudavad talvise sõidu turvalisemaks ja nauditavamaks. “Sellega saab näiteks väga edukalt liikuda metsa vahel lume sees. Tänu laiadele kummidele on selle kiirus kordi väiksem kui tavarattal, maksimaalselt 20–25 km/h.”

Trenni tehes ole loominguline

Endine profirattur ja praegune Eesti maanteeratturite U23 koondise peatreener Rene Mandri julgustab rattaspordipisikuga nakatunuid tegelema talvel rohkem üldfüüsilise treeninguga. “Suusatamine on selleks ideaalne – aitab omandada rattasõiduks vajalikku koordinatsiooni, vastupidavust ja aeroobset baasi,” selgitab Rene.

Talvel täiesti “rohelisena” rattaga õue kippuda ei maksa, arvab ta. Pigem tuleks end treenida ja ette valmistada muul moel. “Kui puudub varasem rattakogemus ja tahetakse sõitmisega sina peale saada, soovitan alguses käia spinnitrennis või treenida kõigepealt tasakaalu siseruumis rullidega pukil,” räägib Rene.

Silverile meeldib talvel sõita kergliiklusteedel või väiksema liiklusega maanteedel, mis on lumest lahti lükatud. “Kindlasti tuleks vältida kohti, kus on suur liiklus.” Samas tasub pedaalimisest hoiduda ka paksus lumes. “Kui lumi on kinni tambitud, on väga hea sõita, aga värske ja paks lumi peaks kindlasti olema ohumärgiks,” hoiatab ta.

Rene soovitab kindlasti vältida sulailma ja lobjakat ning liikuda talvel rattaga pigem nädalavahetustel ja valgel ajal. “Kõige mõistlikum on sõita kruusateedel, kuhu pole pandud soola ja teed pole pudiks sõidetud. Pinnas peab olema tugev.”

Rattatrenn olgu lühike ja intensiivne

Silver ei istuks kindlasti ratta selga ka vihma- ja lumesajuga. “Sa võid küll endale kile ja muu peale panna, aga mingil määral saad ikkagi märjaks ja on oht külmetuda.” Rene meelest on talvel kõige parem pedaalida päikesepaiste ja paari miinuskraadiga: “Kui temperatuur alla –6 kraadi langeb, ei tasuks üldse sõita. Ka siis, kui on kerge pluss ja hästi niiske, on rattasõit igas mõttes liiga kurnav.”

Silver talvel naljalt üle kahe tunni järjest rattaga ei sõida. “Kui eesmärk on tervisesport, on kaks tundi igal juhul vägagi piisav aeg, ja kui tahad võistlussporti teha, siis talvel on hooaeg veel nii kaugel, et pole mõtet pikemaid otsi ette võtta,” selgitab ta.

Rene soovitab neil, kes pedaalivad trennieesmärgil, teha talvel pigem lühemaid ja intensiivsemaid treeninguid. “Oluline on, et keha püsiks soe. Pole mõtet 4–5 tunniks välja külmetama minna. Mahutreeninguid võib teha siis, kui talveilm kaob.”

Ära kaota valvsust

Talvise rattasõidu ajal tuleks heas mõttes pinges olla. “Sa pead olema kogu aeg valvel ega saa laskuda mugavustsooni. Ratturil on vaja hetkega reageerida sellele, kui tagumine ratas hakkab ära libisema,” õpetab Rene.

Pinges- ja valmisolek on ka peamine põhjus, miks talvisel rattasõidul jääb ka kael rohkem kangeks ja tekib tavapärasest enam lihasekontraktsioone. “Talvel võiksid õues rattaga sõita need, kellel on tasakaalutunnetus ja rattatundmine juba hea,” ütleb Rene. Need, kel kihk talvel ratta selga istuda siiski suur, kuid kogemus väike, võiksid valida fatbike’i ja sõita sellega heal rajal metsa vahel. “Kogemusteta sõitjal ma talvisesse linnaliiklusesse tikkuda kohe kindlasti ei soovitaks, pigem eelistada metsaradu,” paneb Rene südamele.

Nippe talvel rattaga sõitmiseks

  • Külma ilmaga hoolitse, et saaksid piisavalt vedelikku, siis on vereringe parem ja keha soojem. Seega peaks rattal olema pudelihoidja, kaasa tasub võtta sooja jooki.
  • Enne sõitma minekut söö korralikult. Taskusse pista energiabatoone.
  • Sõites vajuta aeg-ajalt kergelt pidureid, et rehviservi kuivatada. Nii toimivad pidurid paremini, kui neid vaja läheb. Pidurdama peab ka enne pööramist, see väldib libisemist. Turvalisuse huvides tasub kasutada pigem tagapidurit.
  • Väldi sõitu värvitud ja metallpindadel ning munakividel, mis on märjana väga libedad. Enne silla ületamist võta hoog maha.
  • Mõtle oma teekond enne läbi. Paremaks orienteerumiseks võid kasutada ka spetsiaalseid ratastele mõeldud navigatsioonisüsteeme, et sõidu ajal ei peaks nii palju ringi vaatama. Rõhk olgu turvalisusel ja meeldival enesetundel.
  • Alati peaks vaatama ilmateadet, et kehv ilm ei tooks halba üllatust!
  • Kui tahad teha rattatrenni, aga õues seda piisavalt sageli harrastada ei saa, on olemas seadmed, mille abil saad muuta ratta tubaseks trenažööriks. Natuke õues, natuke toas, nii see talv üle vändatud saabki!

Allikas: Accelerista, Bikeradar.

Artikkel ilmus Tervis Plussi 2016. aasta detsembrikuu ajakirjas.

0 kommentaari