Jaga:     
Uudised

Mida tähendab NORMAALNE söömine?

Üha rohkem inimesi annab oma organis­mile normaalselt süües parimad võima­lused paljudeks väljunditeks. Väga tubli! Mida rohkem tuleb neid inimesi juurde, seda tugevamaks muu­tub jada: normaalsed sööjad, normaalsed mõtted, tege­vused ja suhted ning nor­maalsed institutsioonid, ühiskond ja riik. Iga normaalne sööja annab oma panuse selle jada toimimiseks ehk süües normaalselt teeb head iga päev.  

Alati leidub ka neid, kes ei talu normaalsust ja sisuliste teadmistega inimesi, sest neile pole või­malik midagi kaela määrida, nad pagan, on arukad! Nii püüavadki nad normaalse söö­misega võidelda, seda takistada. Seda soodustab nüüdisajal ka see, et inimkond elab juba ammu üle­maail­msel ühisel infoprügimäel, kus teki­tatakse aeg-ajalt ka söömisalase pseudoinfo la­viine. Kuidas seda ära tunda?

1. Loo­sunglikes sõnu­mites kasu­­tatakse töötluseks hirmu­tamist (haigusi tekitav, mürgine, surmav jne).

2. Sind püütakse kasumikorjamiseks õnge võtta maagilise sõnumiga looritet müüginipiga (revolut­siooniline avas­tus, ime­dieet, täiesti uudne seisu­koht).

3. Internetist otsingu­moo­toriga kokku ­klopsi­tud “tar­kusi” pa­kutakse garneeringus, et kõik eel­nev on vananenud ja just äsja on see või teine instituut kõik selgeks tei­nud – infovahu kokkukleepimine ei vaja ju mingeid teadmisi ja pakutava usutavuse suurendamiseks lisatakse löövate pealkirjadega linke, kodulehekülgi jm. Kõik toimub ühe varjatud eesmärgi nimel, et oleksid üha suuremas segaduses, tarbiksid aina rohkem tehis­magus­tajaid ja iga­sugust muud tehissodi, annaksid raha ära imedieetide, revolutsiooniliste testide jms müüjatele, et astuksid kellelegi või millelegi raha sis­se toova rakukese või voolukese liikmeks.    

Pole kahtlust, et ka olmeprügi on tõsine probleem, kuid oleme juba aastaid tooni­tanud, et üle­maailmse infoprügimäe teke on loonud üliaktuaalse olukorra, mille kõrval olme­prügi jääb suhteliselt teisejärguliseks. Kas inimkond suudab elada sellel glo­baalsel info­prügimäel? Mis algataks unikaalse aktsiooni – globaalse info­prügimäe puhastamise? Kuigi see on enne­olematult ras­­ke ja ülikee­ruline, tasuks siiski mõista, et lokaalset puhastust alus­tada on ju võimalik.

Nor­maalse söömise ülikooli lühiloengud, milles on arvestatud ka korra­likes teadusajakirjades ilmunud kõige värskemat teadusinfot, on olnud suunatud sellele, et aidata suurendada hari­tust söö­mise vald­konnas. Et elades ülemaailmsel infoprügimäel ei upuks sa söömisalase infoprügi voogu­desse, et saak­sid, kui soovid, tekitada endale infoprügist puhta alakese. Kui sa loed/lugesid läbi kõik loengud, mõtlesid loengute lõpus esitatud küsimustele, siis alusta­sidki globaalse info­prügimäe puhas­tamisega oma lokaalalas. Seega: lisaks normaalseks sööjaks saa­misele täidad ka suuremat mis­siooni!                  

Mis on see lihtne, minimaalne, aga kest­vas tegevuses häda­vajalik, millest peaks alustama, saamaks normaalseks sööjaks? Alusta ja jätka nii, et sööksid igast kaheksast toiduainerühmast midagi. Teisisõnu, jälgi, et sinu söömises ei puuduks kestvalt mõ­ne vajaliku toiduainerühma esindaja (vt kastikest). Rühmasise­selt võid valiku teha vastavalt maitse-eelistustele. Ehk kui mingist rühmast mõni toidu­aine ei maitse, võid selle asendada mõne teise toiduainega samast rühmast.

Organismi parimaks talitluseks on vaja süüa mitmekesiselt. Ühed toi­duained aitavad paremini katta ühtede, teised teiste toitainete vajadusi. Nii võimaldabki mitmekesine söömine (kõik toiduainerühmad on esindatud) anda inimorga­nismi ainevahetuseks, talitluseks piisaval hulgal ja piisava kiirusega kõiki vajalikke toitaineid iga päev.

Aga veel. Juba üle kümne aasta oleme rõhutanud, et toidupüramiidid jms on liigkunst­­likud ja -limi­teeritud, ning oleme toonitanud seda, et inimorganismi ainevahetusele sobiv lähenemine peab olema toiduainerühmade põ­hine. Oli kentsakas kuulda, kui nii mõnigi kuulutas, et mida nad siin Eestis räägivad, Ameerikas on ju… Läks aga nii, nagu oligi ette teada, sest inimorganismi sisulist tundmist ei asenda kõlavad loosungid. Nimelt, toidu­­püramiidi, mille võttis kasutusele USA põllumajandus­minis­teerium, kuulutas sama ministeerium möödunud aasta juunis mittesobi­vaks ja asendas toidu­ainegruppide põhise lähe­nemisega. Neil on küll veel seitse gruppi, aga pole paha, küll jõuavad ka kaheksani. Nendes gruppides on kenasti nüüd ka või, muna jt. Tore, et normaalse söö­mise põhitõed on jõutud ka mujal tasapisi paika saada. Ja veel teadmiseks, ajalugu on korduvalt näidanud, et söömisrumaluste lõpliku kahjulikkuse avaldumise peite­aeg on 10–15 aastat.  

Inimorganismile vajalikud toiduainerühmad

1. Teraviljatooted (rukkileib, teraleivad, jämejahvatatud jahust pagari­tooted, sepik, kaera­hel­bed ja nendest tehtud tooted, kliilisandiga pagari­too­ted, kiudainetega rikastatud pasta­tooted, mitmeviljahelbepudrud, kamajahu, tangud, kruubid, riis).

2. Kaunviljad (oad, herned, läätsed).

3. Puu- ja köögiviljad (õun, pirn, ploom, porgand, tomat, leht­salatid, erinevad kapsatei­sen­did, kõrvits, mango, banaan, kiivi, granaatõun, tsitrus­viljad, pähklite segud, melon).

4. Kala (räimed, heeringad, väiksed lõhed või forellid, haugid, latikad).

5. Linnuliha (kalkun, kanafilee jm).

6. Piimapõhised toiduained (kohupiim, keefir, jogurt, juust, pett, joogipiim, või).

7. Muud loomsed toiduained (munad, punane skeletiliha, linnumaksapasteedid, vere­tooted).

8. Erinevad puu- ja köögiviljamahlad (naturaalsed täismahlad) ja marjad (metsmaasikad, mus­tikad, jõhvikad, pohlad, sõstrad, murakad, kibuvitsa- ja astelpajumarjad).    

Artikkel ilmus Tervis Plussi 2012. aasta märtsikuu ajakirjas.

0 kommentaari