Liigume | Sisuturundus

Kuidas tuunida oma immuunsust kiire elutempo ja koormuse juures? 

sisuturundus, 26. veebruar 2018, 13:22
 
Kevade saabudes hakkavad meie viimasedki jõuvarud ammenduma. Talvel läbi põetud viirushaigused, kiire elutempo, pidev ruttamine marsruudil töö-kodu-trenn ja päikesevaegus võivad lõppeda pikemaajalisema jõuetuse ja haigestumisega. Kuidas säilitada töövõime ja tugevdada oma immuunsust?

Südameapteegi peaproviisori Triinu Entsik-Grünbergi sõnul võib immuunsuse puhul rääkida kaasasündinud immuunsusest ja omandatud immuunsusest, mis tekib haiguste läbipõdemisel ja vaktsineerimiste järel. „Teadlased ütlevad, et kui kehas on kõrge stressihormooni kortisooli tase, lülitab keha end säästurežiimile ja esimene asi, mille pealt ta ennast tagasi hakkab hoidma, on immuunsüsteem,“ ütleb proviisor.

Samal teemal

Seetõttu on kiire elutempo ja koormuse juures äärmiselt oluline hoida tasakaalu töö-, puhke- ja isikliku aja vahel. „Meie kehad vajavad regulaarset füüsilist aktiivsust, mis on ühtlasi hea vahend mõtete klaarimiseks,“ ütleb proviisor ja lisab, et äärmiselt oluline on tervislikult toituda, et organismi vitamiini-jõuvarud oleksid täidetud.

Kurnatusele ja sellele viitavatele kaebustele leiab abi apteegist. Triinu Entsik-Grünbergi sõnul peaksid vitamiinipuudusega seotud probleemid (nt väsimus) 1–3kuulise kuuriga taanduma. Pikemaajalisemast vitamiinide tarbimisest soovitab proviisor võimalusel hoiduda, sest organism võib muutuda laisaks, olles lisaaineid harjunud ammutama mujalt, mitte toidust. Kehv enesetunne ja pidev väsimus ei tähenda alati vitamiinipuudust, mistõttu tuleks kuu aja möödumisel pöörduda perearsti poole, et välistada mõnd tõsisemat probleemi.

Jõuetuse ja kevadväsimusega aitavad võidelda teatud vitamiinid ja mineraalained, mis kiiresti vajaliku toonuse annavad. „Nendest üks olulisem on D-vitamiin ehk päikesevitamiin, mis toetab immuunsüsteemi. Samuti tõstab organismi vastupanuvõimet stressile ja haigustele Q-10 ehk ubikinoon,“ selgitab Südameapteegi peaproviisor. Südamele, närvisüsteemile ja lihastele on head B-grupi vitamiinid magneesiumiga, mis aitavad välja puhata ja samal ajal annavad organismile energiat.

Immuunsusele mõjuvad hästi ka oomega-3-rasvhapped, mis soodustavad ajutegevust ja aitavad lisaks ennetada südame-veresoonkonna probleeme. Tuntud immuunsüsteemi tugevdaja on C-vitamiin. „Arvatakse, et inimesed, kes söövad rohkem C-vitamiini, põevad külmetushaigusi lühemalt ja kergemalt,“ lausub Südameapteegi peaproviisor.

Haigustejärgsel perioodil on immuunsuse seisukohalt olulised probiootikumid, mida kasutatakse organismi normaalse mikrofloora taastamiseks ning organismi vastupanuvõime tõstmiseks. Probiootiliste piimhappebakterite ainevahetuse lõpp-produktideks on piim- ja äädikhape, mis aitavad haigustekitajaid ja nende toksiine kahjutuks muuta.

Tähelepanu tasub pöörata ka tsingile, mis on vajalik ligi saja ensüümi aktiveerimiseks. Tsink aitab reguleerida immuunsust, osaledes organismi hormoonide sünteesimises.

Seleen kaitseb organismi oksüdatiivset stressi põhjustavate osakeste eest ehk teisisõnu vabade radikaalide tekitatavate kahjustuste eest. Vabade radikaalide rohkus nõrgendab immuunsüsteemi ja põhjustab enneaegset vananemist. „Seleeni kogusest organismis sõltub, kas viirushaiguste perioodil üldse haigestume ning kui raskelt haigust läbi põeme,“ viitab Entsik-Grünberg tsingi olulisusele.

Organismi immuunsust tõstavad ka:

-       punane päevakübar

-       astelpajumarjad

-       apilak- ehk nn mesilasema toitepiim

Toitumis- ja treeningnõustaja Taimi Ainjärv:
Immuunsust aitavad tugevdada C-vitamiini rohked toidud ja värsked marjad. Nüüd on õige aeg otsimaks sügavkülmast välja suuremas koguses suvel ilma suhkruta külmutatud marjad ja toormoosid: maasikad, vaarikad, mustad ja punased sõstrad, mustikad, jõhvikad ja pohlad. Lisaks ei tohiks unustada tavapäraseid tervisliku toitumise reegleid. Liikuda tuleb võimalikult palju väljas. Uni on samuti oluline. Kui keha saab piisavalt öösel puhata, siis on ka vaim värskem ja energiat rohkem.

Loe ka, miks eelistada apteegikosmeetikat ja kuidas takistada naha enneaegset vananemist?

PÄEVATOIMETAJA

online@ohtuleht.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee