Jaga:     
Uudised

Mis on DIASTAAS?

Kommenteerib Reet Linkberg, Tartu Tervishoiu Kõrgkooli füsioterapeudi õppekava dotsent.

Kõhusirglihas on kõhu eesmise rühma lihas, mis algab roietelt ja rinnakult ning kinnitub häbemeluule. Lihaskimpude vahel paikneb sidekoeline kõhuvalgejoon. Teatud tingimustel, mil avaldub tugev surve või jõud kõhu eesseina suunas, võivad lihaskimbud ülevenituse tagajärjel üksteisest eemalduda rohkem kui 2 cm ja sel juhul räägitakse kõhusirglihase lahknemisest ehk diastaasist. Diastaas võib ohustada nii naisi, mehi kui ka lapsi. Põhjuseks võivad olla raseduse ajal suurenev emakas, rasvkoe ladestumine kõhu piirkonda, lihasnõrkus, kõhulihaste vale treening, agressiivne üldtreening või ületreenitud jäigad kõhulihased. Riskifaktoriks on ka mitmikrasedus, korduvsünnitus, suur loode.

Kõhulihaste hea toonus tagab korrektse kehaasendi ja aitab hoida vaagnaõõne organeid kindlas asendis. Kui lihaste toonus väheneb, vajuvad elundid (emakas, tupp, kusepõie seinad) raskusjõu mõjul allapoole ja kaasnevad nende elundite funktsioonihäired. Diastaasi korral puudub kõhu eesseinal lihaseline tugi, mis võib viia siseorganite väljavõlvumiseni (kõhu eesseina songad). Nõrk lihaskond ei stabiliseeri lülisammast ja vaevama võivad hakata alaselja- ja vaagnavalud. Rasedusaegne laiaulatuslik diastaas võib põhjustada ka emaka ettekaldumist, mistõttu muutub raskemaks lapse väljutamine sünnitusel.

Kõhusirglihase lahknemise korral ei abista harjutused, mida pakuvad spordiklubid. Ka mitte need, mida reklaamitakse kehakuju korrigeerivate harjutustena. Sünnituse järel ei pruugi naise nõrgenenud lihaskorsett stabiliseerida lülisammast, elastsed liigesesidemed ei fikseeri liigeseid, nõrgad vaagnapõhjalihased ei toesta siseorganeid.

Tulemuslikku harjutusvara valdavad füsioterapeudid, kes on läbinud spetsiaalse ettevalmistuse. Seetõttu soovitan abi saamiseks pöörduda spetsialisti poole, kel on litsents ja kes valdab õiget harjutuse õpetamise metoodikat. Teadusuuringutel põhinev Tupler Technique on efektiivne ja aitab kõhusirglihase asendi pärast lahknemist tulemuslikult taastada. Neid harjutusi ei saa sooritada mehaaniliselt, vaid tuleb tunnetada lihast, mis tööle rakendub, ja pingutuse suurust, samuti tuleb osata lihast lõdvestada. Vaagnapõhjalihaste nõrkuse ja organite allavaje korral tuleb koos kõhuristilihasega pingutada ka vaagnapõhjalihased. Vastasel korral võimendub organite allavaje.

Väljavõte Tervis Plussi 2013. aasta oktoobrikuu ajakirjast.

0 kommentaari