Uudised

Millised on MEHISED vitamiinid? (1)

Catri Valner, 11. veebruar 2018, 14:00
 PantherMedia/Scanpix
Ükski mees ei taha olla haige või nõrk ega ka sellest midagi kuulda. Selle “hirmu” vastu ongi lihtne abi – vitamiinirikas toit. Kui sellest jääb mingil põhjusel väheks, tulevad appi tõhusad preparaadid apteegist.

Noortele

Samal teemal

Noored aktiivsed ja sportlikud mehed peaksid ennekõike jälgima, et nende füüsiline ja vaimne koormus oleks tasakaalus ning saaks piisavalt tuge toidust, mis sisaldaks küllaldaselt antioksüdante. Need aitavad tõhusalt kaitsta rakke sportimise käigus suureneva oksüdatiivse stressi eest ja hoida nooruslikku meespowerit. Lihaste normaalset tööd toetavad sportimisel kaltsium, magneesium ja D-vitamiin.

Selleks on vajalik:  

E-vitamiin. Selle kestev puudus põhjustab spermatogeneesi häireid ja võib raskendada viljastamist. Allikad: nisuiduõli, päevalilleseemned, maapähkliõli, lõhe.

C-vitamiin turgutab immuunsüsteemi, vähendab väsimust ja kurnatust ning toetab organismi taastumist. Allikad: mustad sõstrad, paprika, kibuvitsamarjad, petersell.

A-vitamiin on vajalik meessugurakkude moodustumiseks. Allikad: kalamaks, kalaõli, loomamaks, või ja muud piimatooted.

Koensüüm Q10 annab energiat ja taastab jõuvarusid. Selle puudusest annab organism märku väsimuse, jõuetuse ja kehalise koormuse taluvuse vähenemisega. Sellest võib olla abi ka viljatutele meestele, kui põhjuseks on seemnerakkude vähesus ja/või aeglased spermatosoidid. Allikad: liha, õlid, kalad, pähklid, oad, seemned.

Magneesium vähendab väsimust ja kurnatust ning soodustab elektrolüütide tasakaalu ja normaalset lihaste tööd. Lihasekrambid võivad viidata magneesiumivaegusele organismis. Allikad: rohelised köögiviljad, liha, teraviljasaadused, õlirikkad seemned, pähklid.

B-rühma vitamiinid, sh foolhape, aitavad kaasa normaalsele energiavahetusele ning vere punaliblede moodustumisele. Organismi vajadus nende vitamiinide järele suureneb pinge ja stressi ajal. Allikad: pähklid, teraviljatooted, munad.

Raud. Puudusest võivad märku anda kahvatu nahk, väsimus ja südamepekslemine. Allikad: maks, munad, rosinad ja punane liha. 

Keskealistele 

Igapäevaelus on tähtis osa seksuaalsusel. Meessuguhormoonide taseme langus, mis algab 30ndate alguses ning mida kiirendavad stress ja väsimus, võib kahandada võimet saavutada või säilitada erektsiooni.

Väsimuse ja stressi vastu 

Selleks on vajalik:

B6-vitamiin ja magneesium aitavad koos kaasanärvisüsteemi korrashoiule.

Tsink on meestele eriti tähtis ning suur osa selle varudest peitub eesnäärmes. Tsink turgutab viljakust ja hoiab veres normaalset testosteroonitaset. Allikad: liha, maks, muna, piim, kõrvitsaseemned, sibulad, täiteraviljatooted.

Seleen toetab spermatogeneesi ja immuunsust. Seleenivajadus suureneb vanusega, sest organism seda ise ei sünteesi ning seedetraktist imendumine halveneb. Allikad: kalad, krevetid, tailiha, sibulad.

Et suurendada seksuaalset võimekust

Selleks on vajalik:

L-arginiin on aminohape, mis annab seksuaalset võimekust. See on tarvilik ka südame, veresoonte ja immuunsüsteemi normaalseks funktsioneerimiseks, vähendab toiduga saadavate rasvade imendumist ja soodustab lihaskoe arengut. Allikad: looma-, sea- ja linnuliha, tatar, pähklid, piimatooted.

Maka ehk mugulkress aitab säilitada loomulikku seksuaalset aktiivsust ja seksuaalenergiat, parandab sportlikke saavutusi ja lisab vitaalsust. Arvatakse, et maka suurendab meestel seemnevedeliku hulka. 

Eesnäärme suurenemine algab 40ndates ning on tingitud meessuguhormooni testosterooni taseme langusest. Igaühel ei pruugi see olla kliiniliselt väljendunud ega anda endast kuidagi tunda. Tegu on pigem füsioloogilise muutuse kui haigusega, küll aga võib eesnäärme suurenemise tagajärjel kujuneda haigus. Eesnäärme surve kusetorule põhjustab sagedast urineerimistarvidust öösel ning võib segada väljapuhkamist.

Traditsiooniliselt on kasutatud meeste hädade puhul selliseid taimi nagu ahtalehine põdrakanep, väikeseõieline pajulill, kuldjuur, serenoapalm. Need tõhustavad meessuguorganite tööd, soodustavad verevoolu suguorganitesse, on abiks potentsi tõstmisel ning mõjutavad positiivselt viljakust ja hormonaalsüsteemi.

Selleks on vajalik:

Granaatõuna on rahvameditsiinis kasutatud aastasadu organismi tugevdamiseks, see on hea eesnäärme talitlusele ning ka südame ja veresoonkonna tervisele.

Kõrvitsaseemneõli ergutab põie tööd ja uriinivoolu ning aitab tagada normaalset eesnäärme funktsiooni.

Serenoapalmi ekstrakt soodustab eesnäärme talitlust, on kasulik kuseteede tervisele. Paneb piiri tualetiskäikudele.

Kuldjuur annab uut energiat ja vastupidavust, edendab keskendumis- ja tähelepanuvõimet ning parandab meeleolu. Koos antioksüdantidega aitab potentsi ülal hoida.

Väikeseõieline pajulill takistab eesnäärme suurenemist ja toimib ka põletikuvastaselt.

Ahtalehine põdrakanep takistab eesnäärme suurenemist.

Küpsetele 

Vanusega suureneb luuhõrenemise ehk osteoporoosi esinemissagedus. Üks põhjus, miks luud hõrenema hakkavad, on see, et kaltsiumi imendumine seedetraktist halveneb. Seetõttu on oluline saada piisavalt kaltsiumi koos D-vitamiiniga.

Ära unusta ka oma südant! Küpses eas meeste sagedasimad mured on kõrgenenud vererõhk ja südamepekslemine. Lase arstil kontrollida oma kolesteroolinäitu ning hoia veresooned elastsena.

Selleks on vajalik:

D-vitamiin. Seda toodetakse nahas päikese UVB-kiirte toimel. Vanusega D-vitamiini tootmine organismis häirub ning nii väheneb ka kaltsiumi imendumine ja ladestumine luudesse. D-vitamiini imendumist pärsib liiga kiudainerikas toit, rohke vedeliku, eriti alkoholi tarvitamine. Allikad: päike, rasvane kala, munakollane, maks, või.

Kaltsium. Kaltsiumivajadust suurendavad intensiivne lihaste töö, stress ja depressioon. Rohke kohv ja alkohol kiirendavad kaltsiumi väljutamist organismist. Kaltsiumipuudusest võivad märku anda krambid ja valulikud liigesed, unetus ja jalalihaste jõu nõrgenemine. Allikad: piimatooted, liha, kala, aedoad, kapsas, teraviljasaadused.

Oomega-3-rasvhapped toetavad aju, südame ja liigeste tervist, aitavad alandada kolesteroolitaset veres ja hoida veresooni elastsena. Allikad: chia-, linaseemne- ja kanepiõli, kalaõli.

Jamsijuur on tõhus vahend füüsilise ja vaimse heaolu suurendamiseks, kuna see aitab tõsta heaoluhormooni DHEA taset, annab energiat ja parandab mälu.

Tsink ja C-vitamiin soodustavad haavade paranemist, mis vanusega pidurdub, sest vereringe aeglustub.

Glükoosamiin ja kondroitiin on vajalikud sidekoe moodustamiseks, liigeste terviseks ja uuendamiseks. Glükoosamiin mõjub positiivselt liigeskõhre rakkudele ja kondroitiin hoiab liigesed tugevate ja painduvatena. Orgaanilist väävlit sisaldav ühend MSM on oluline kõhrede kaitseks – see muudab glükoosamiini bioloogiliselt aktiivseks ja aitab sel kõhredeni jõuda.

Artikkel ilmus Tervis Plussi 2015. aasta aprillikuu ajakirjas.

PÄEVATOIMETAJA

online@ohtuleht.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee