Uudised

MIGREENI saab trenniga kontrolli alla? 

Rainer Lepik, 12. veebruar 2018, 11:00
 PantherMedia/Scanpix
Migreeniga inimesi, olgu see siis kas põhi- või kaasuv diagnoos, suunatakse üsna tihti ka füsioterapeudi vastuvõtule, kuna regulaarsel füüsilisel aktiivsusel on migreenihoogude kontrolli all hoidmisel küllaltki arvestatav roll. Patsiendiga koostöös leitakse just talle sobivad harjutused ja spordiharrastused. Näiteks sobivad migreeniga võitlemiseks kepikõnd, kergem sörkjooks, ujumine, tantsimine ja jalgrattasõit. Vaadatakse üle ka söömisharjumused, kuna on leitud, et migreenihooge kutsuvad vahel esile ka teatud toiduained. Omal kohal on ka käsimassaaž, passiivsed venitusvõtted ja kinesioteipimine, et stimuleerida naharetseptoreid ning tekitada kudede vahele rohkem ruumi lümfivedeliku parema voolu tagamiseks. On olnud juhuseid, kus kaela- ja õlavöötme pingete alanemisega on migreenihood vähenenud või sootuks kadunud.

Kas teadsid, et:

  • Migreen on üks tavalisemaid peavalutüüpe, mille põhiline sümptom on pulseeriv, tihti ühepoolne episoodiline peavalu ja millega sageli kaasneb iiveldustunne.
  • Migreenihood on veresoonte ja närvide viis reageerida välistele ärritustele. Sageli võivad selle esile kustuda stress või stressi leevenemine (näites nädalalõpumigreenid), söömatus, magamatus, aga ka ilmamuutus, valgus, lõhnad, sigaretisuits, alkohol ja mõned toiduained, nagu juust, pähklid, maks, kofeiini sisaldavad joogid, suitsutatud ja marineeritud kala ja liha.
  • Peavalu põhjustab peapiirkonna arterite laienemine ja valu vahendavate kehaomaste ühendite hulga suurenemine veresoonte ümbruses.
  • Migreen on sageli pärilik ja levib pigem naisliini pidi. Eestis kannatab migreeni all ligi 10% elanikkonnast.
  • Migreeni lähenemist on võimalik ära tunda. Sageli võib umbes 24 tundi enne migreenihoo tulekut esineda närvilisust, meeleolulangust või eufooriat. Sageli teravneb häälte ja lõhnade tajumine, suureneb magusaisu ja sageneb haigutamine.
  • Migreeniga võivad kaasneda ka kõne- või nägemishäired. Nägemishäirete ehk auraga migreenid kestavad tavaliselt lühemat aega, 6–8 tundi.
  • Migreenihoo ajal ei talu inimene isegi tavapärast füüsilist tegevust (juba trepist ülesminek või rahulik jalutuskäik süvendavad peavalu). Inimene võib peavalu ajal muutuda voodihaigeks.
  • Veebilehelt peavalu.ee leiad rohkelt lugemist migreeni kohta, testid, mis aitavad aru saada, kas sind vaevab just migreen, ja ka harjutusi, mis peavalu leevendavad.

Allikad: inimene.ee ja peavalu.ee.

Artikkel ilmus täismahus Tervis Plussi 2015. aasta aprillikuus.

Samal teemal

12. aprill 2018, 16:10
Mida räägib lõhnatundlikkus su tervise kohta?
6. märts 2018, 13:10
Viis asja, mida igaüks peaks migreenist teadma
2. märts 2018, 11:18
HALB LÕHN JA ILM: kas sina tead, mis kõik võib peavalu põhjustada?
13. veebruar 2018, 16:15
15 igapäevast tegevust, mis aitavad peavaludest vabaneda

PÄEVATOIMETAJA

online@ohtuleht.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee