Uudised

Hoia NÄGEMINE terav! 

Catri Valner, 11. jaanuar 2018, 09:00
 PantherMedia/Scanpix
Silmad on hinge peegel, aga ümbritseva keskkonna mõjud ja vananemine teevad sellele peegelpildile karuteene. Silmade säästmiseks on kolm tõhusat nippi: niisuta, toida ja kaitse! 

Ebamugavustunnet silmades põhjustavad mitmesugused tegurid. Näiteks keskkonnamõjurid – päike, tuul, tolm ja kuiv õhk. Teisalt ka pikaaegne silmade pingutamine, kui istud kaua arvuti või teleri ees. Samuti väsitavad silmi kontaktläätsed, mõningate ravimite tarvitamine ning vananemine.

Samal teemal

Ärritunud, kuivadele ja sügelevatele silmadele pakuvad leevendust silmatilgad, -geelid ja -spreid. Need tooted sisaldavad koostisosi, mis aitavad silmi niisutada, rahustada ja libestada. Hüaluroonhape vähendab kuivade ja tundlike silmade ärritust ning ebamugavustunnet. Ühtlasi loob see kaitsva kihi sarvkestale. Hea veesidumisvõimega dekspantenool (provitamiin B5) suurendab vedelikuhulka silma pinnal. Silm on niisutatud, selle pind libestatud ning väheneb põletus- ja ärritustunne.

Silmade rahustamiseks

Konjunktiviidi (silma sidekesta põletik) sümptomeid, nagu pisaravool, kipitus- ja võõrkehatunne, leevendab põletikuvastase, antiseptilise, viirusevastase ja rahustava toimega kummeliekstrakt. Samuti on abi silmarohuekstraktist, mille koostises olevad tanniinid aitavad vähendada põletikku ja moodustavad silma sarvkestale kaitsva kihi.

Kui vahendi silma tilgutamine on ebamugav, on sobivamad silmaspreid, mida võib pihustada suletud laule. Paljusid tilku võivad kasutada ka kontaktläätsede kandjad. Kõigepealt peavad nad aga veenduma, kas läätsed tuleb enne silmatilkade ja -geelide tarvitamist ära võtta. Esineda võib tilkade-geelide ja läätsede sobimatust ning läätsede määrdumist.

Toida ja kaitse

Varusta silmi asendamatute toitainetega. Silmaläätsele on tähtis C-vitamiin, silmanärvil aitab normaalselt funktsioneerida B-vitamiinide kompleks. Vajalikud on ka oomega-3-rasvhapped: EPA (eikosapentaeenhape) ja DHA (dokosaheksaeenhape). Need ühendid säilitavad rakumembraanide elastsuse.

Silma võrkkesta, veresoonte ja närvide varustamine DHAga on väga oluline ja abiks normaalse nägemise säilitamisel ja võrkkestarakkude kaitsmisel. Kollatähnis (maakulas), mis on terava nägemise keskpunkt, leidub eriti suur kontsentratsioon karotenoide: luteiini, zeaksantiini. Kuid aja jooksul nende sisaldus järk-järgult väheneb, põhjustades nägemise hägustumist ja nägemisteravuse vähenemist. Head luteiiniallikad on mustika-, saialille- ja silmarohuekstrakt.

Vanus ja keskkonnategurid võivad silmaläätse ja võrkkesta seisundit halvendada. Kaitsvalt toimivad luteiin ja antioksüdandid (E-vitamiin ja C-vitamiin ning mikroelemendid vask, seleen ja tsink), mis tugevdavad loomulikku antioksüdantset kaitsesüsteemi ja aitavad kudedel taastuda.

Artikkel ilmus Tervis Plussi 2016. aasta veebruarikuu ajakirjas.

PÄEVATOIMETAJA

online@ohtuleht.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee