Jaga:     
Uudised

Võta šnitti EGLE ELLER-NABI hommikurutiinist!

“Win the Morning. Win the Day.”
“Kui võidad hommiku, siis võidad päeva.”

Kas oled mõelnud milline on sinu hommik? Sa haarad esimese asjana ärgates telefoni, et lugeda meile või sukeldud sotsiaalmeediasse? Magad viimase hetkeni ning seejärel tormad söömata oma päevakohustusi täitma? Naudid oma hommikueinet peale mõnusat hommikutrenni? Tõenäoliselt ei erine hommikud suuresti päevade lõikes. Kui just, siis nädalavahetuseti.

Hommikurutiin

Kuigi alati ei seostu sõnaga “rutiin” positiivsed emotsioonid, siis tegelikult on just rutiin see, mida armastame. Meile meeldib, et kõik on paigas ja saame elada nii (mugavalt) nagu harjunud oleme. Rutiini aga saab alati muuta kujundades just sellised harjumused, mis tagavad päevaks energia ja hea tuju.

Eduka päeva võti peitub edukas hommikus

See, milliste emotsioonide ja tegevustega alustame oma hommikut, mõjutab edasist päeva rohkem kui arvata oskame. Seepärast ongi oluline leida üles just need tegevused, mis on olulised MINU päeva alustama. Hea uudis on see, et hommikurituaalid ei pruugi üldse palju aega võtta.

Uuringute kohaselt on inimeste tegutsemisvõime suurim just hommikuti, nii et alusta oma päeva täie poweriga! Oluline on kujundada positiivsed harjumused, mis panevad alguse just sinu eesmärke arvestavale päevale.

Minu lemmikrutiinid

Külm dušš

Võtsin aastaid hoogu, et külma veega hommikut alustada. Olin sellele pikalt mõelnud ja soovinud, et küll oleks põnev proovida. Samas, mõte soojast voodist külma minna polnud üldsegi nii ahvatlev. Abikaasa on juba aastaid tegelenud talisuplusega ja igahommikune jääkülm dušš on loomulik osa tema päevast. Mina hakkasin esialgu külmas vees end kastma peale sauna. Järjest rohkem hakkas mulle meeldima see tunne, mis valdas keha külmast veest tulles, nii et jõudsin ka mina regulaarse jääkülma hommikudušini.

Selle rituaaliga on mul huvitav suhe. Üheaegselt ootan ergast tunnet, mis on vee alt tulles. Samas tunnen igal hommikul, kuidas see mind mugavustsoonist välja sunnib tulema. Esimesed sekundid külmas vees tunnen, kuidas tahaks hinge kinni hoida või kuhugile joosta, aga sunnin hingamise hästi rahulikuks. Väga raske on samal ajal muudele päevatoimetustele mõelda, sest kogu tähelepanu on endale suunatud. Kuidas hingata, kuidas külmaga harjuda.

Eriti tunnen, kuidas sellest rituaalist on kasu kui ärgates pole enesetunne hea. Kas on tuju halb või olen halvasti maganud. Umbes kolmandal minutil tunnen alati, et pea läheb selgeks ja igasugune uimasus ning paha tuju kaovad. Vahel on olukordi, kus õhtul pikalt püüan mingi teema puhul otsust teha ja kuidagi ei leia õiget suunda. Just külma vee alt tulles turgatavad pähe õiged vastused “kuidas ma seda varem ei teadnud - nii loogiline ju!”

Ma ise usun selle harjumuse immuunsust tugevdavasse toimesse. Erinevate uuringute kohaselt on leitud, et regulaarselt külma veega karastavad inimesed on tervemad. Külma vee protseduuridega tugevdatakse immuunsust ja ennetatakse liigesevalusid. Külm vesi mõjub kiirendavalt ainevahetusele ja vereringele. Osad kaalulangetajad harrastavad külma protseduure just eesmärgil suurendada energiatarbimist.

Külma duŝŝi mõjud

  • Aju hakkab tootma noradrenaliini, mis vähendab depressiooni.
  • Annab mõnusa energialaengu ja äratab organismi unest.
  • Ergutab vereringet, ainevahetust, kiirendab taastumist ja tugevdab immuunsüsteemi.
  • Peale karastamist on tunne nagu oleks millegi suurega hakkama saanud.

Külma vee duššidega tasuks alustada samm-sammult. Alusta võiks mõnekümnest sekundist kuni mõne minutini. Väga oluline on külmas vees keskenduda rahulikule hingamisele. Kõigile ei pruugi külma veega karastamine sobida, nii et igaks juhuks tasuks perearstilt eelnevalt nõu küsida.

Tänulikkuse praktiseerimine

Üks viis, kuidas näha maailma positiivselt ja elimineerida hirm ning negatiivsed emotsioonid, on tunda tänulikkust. Kõige lihtsam viis muuta maailm positiivsemaks on seda sellisena näha - tunda tänulikkust ümbritseva suhtes. Tunda rõõmu vihma, päikese, toreda pere, hea une, värske õhu üle… Alati on midagi, mille üle tänulik olla.

Kirjutan igal hommikul oma kalendrisse 3 asja, mis pähe tulevad, mille üle olen tänulik. Need võivad ka korduda.

Tänulik olles kasvatame endas positiivseid emotsioone. Kui esimestel kordadel on raske leida asju, mille üle tänulik olla, siis igal hommikul praktiseerides, märkad peagi, kuidas järjest loomulikumaks muutub positiivsete asjade märkamine. See hakkab sind saatma igal hetkel. Hakkad üha rohkem märkama just neid asju, mille üle tänulik olla. Tõeline stressiravim ja omamoodi meditatsioon.

Mulle väga meeldib MINU LUGU kujundatud lehtedega päevik.

Päeva tegevuste planeerimine

Mõtlen hommikuti alati laias laastus oma päeva läbi. Vaatan kalendrisse ning kirjutan üles sinna tegevused, mis tahan kindlasti päeva jooksul ära teha. Planeerin igasse päeva alati vähemalt ühe tegevuse, mis on minu jaoks väga oluline eesmärkide saavutamisel. Kui mõni päev on energiat nõudvamaid tegevusi, siis püüan need päeva esimeses pooles ära teha, sest siis on enesetunne värskem ja energiat rohkem.

Liikudes oma eesmärgi poole, jälgi, et teed iga päev vähemalt ühe sammu, mis sind viib lähemale selle saavutamisele.

Õhtuti kui lapsed on voodis, võtan uuesti oma märkmiku ette ja vaatan möödunud päevale peale. Kas sain kõik tehtud, mis planeerisin. Kirjutan välja, mis mulle selle päeva jooksul meeldis ning mida oleksin saanud veelgi paremini teha.

Klaas vett sidrunimahlaga

Klaas vett sidruni või laimiga kohe peale ärkamist on samuti hommikune traditsioon, mis ei võta üldse palju aega, kuid muudab palju. Hommikune sidrunivesi aitab taastada vedeliku taset kehas, ergutab seedimist ja aitab väljutada toksiine. Sidrunis olev C-vitamiin ja kaalium aitavad tugevdada immuunsust ning virgutada nahka.

Veest koosneb 60-75% meie kehast. Vee abil transporditakse toitaineid kudede ja organite vahel, vesi väljutab kehast jääkaineid, reguleerib keha temperatuuri ning reguleerib lihaste kokkutõmbumist. Magades vee tasakaal kehas muutub. Kaotame vedelikku higistades, hingates. Eriti võivad tunda, kuidas suu kuivab need, kes magavad suu lahti.

Kuna toidu kõrvale tarbitavad veed lahjendavad maomahla, siis joon sidrunivett 30 minutit enne hommikusööki.

Tervistav hommikusöök

“First thing you put in mouth (provided it is food) in morning, dictates the whole day”
Charles R.Poliquin
Esimene asi, mille sa hommikul suhu pistad, dikteerib kogu su päeva. 

Tõsi ta on, et hästi valitud hommikusöök on osa tervislikust ja edukast päevast. Minu jaoks kindlasti üks olulisemaid osasid hommikurituaalis. Hommikusöök annab päevaks vajaliku energia, vitamiinid, mineraalid ja käivitab ainevahetuse.

On tõestatud, et tervislikku hommikusööki söövad inimesed teevad ka kogu päeva tervislikemaid valikuid. Jättes hommikusöögi vahele, riskime aeglasema ainevahetusega ja tihtilugu kaldume järgmistel toidukordades rohkem sööma, et kompenseerida hommikust puudujääki.

Kellel soov kaalu langetada, soovitan eriti oluliselt jälgida oma hommikusööki. Hommikusöögi söömata jätmine võib tähendada, et järgmistel toidukordadel oled näljasem ja hakkad hommikul söönut kompenseerima. Tihti kipuvad hommikusöökidest hoidujad tihedamalt liigselt näksima just magusaid ja energirikkaid vahepalasid.

Hommikusöök võiks anda umbes 25% kogu päeva energiast. Hommikusöögi söömisega hoiad veresuhkru taseme stabiilsena. Kui jätad hommikusöögi vahele, peab maks hakkama kasutama oma glükoosivarusid, mistõttu langeb organisimi efektiivsus. Meil on raskem keskenduda oma tegevustele.

Minu puhul tähendab hommikusöögi vahele jätmine suurt tuju langust. Mu sõbranna on öelnud, et ta saab juba kaugelt aru kui olen näljane.

Hommikurituaalide hulka kuulub mul aeg-ajalt ka lühike trenn, mis käivitab mõnusalt päeva.

Ma soovitan sul hetkeks süveneda oma hommikutesse ja valida endale hommikurituaalid, mis annavad su päevale mõnusa alguse… jooga, mediteerimine, võimlemine, hommikusöök, lugemine on ainult mõned laias valikus. Alusta üks rituaal korraga.

Soovin sulle imelisi hommikuid!

Loe Egle Eller-Nabi blogi https://eglenabi.wordpress.com/.

0 kommentaari