Jaga:     
Uudised

Dukani DIEET viis kilod minema

Range ja valgurohke Dukani dieet lubab kohusetundlikule järgijale tunduvalt paremat tervist. Tervis Plussi lugeja Maris Arulepp katsetas omal nahal, kas see vastab ka tõele.

Neljaosalise dieedi esimeses faasis on lubatud vaid rohkelt valke sisaldavad toiduained (liha, kala, muna, piimatooted), kaerakliid ja maitseained ning juua tuleb palju. Teises faasis lisanduvad köögiviljad, valgurikkad toidud on endiselt tähtsal kohal. Kolmandas faasis on päevas lubatud süüa ka kaks viilu täisteraleiba, puuvilju, juustu ja mõningaid süsivesikurikkaid toite. Viimases, kinnistamisfaasis, võib kahel korral nädalas nautida ühe portsjoni jagu kõike, mida hing ihkab. Nüüd peaks dieedipidaja olema jõudnud oma soovkaaluni ja jätkama tervislikku toitumist, kuid ta peab ühel kindlal nädalapäeval sööma ainult valgurikkaid toite.

Viis dieedinädalat

Maris võttis Dukani dieediplaani ette ning järgis seda rangelt viis nädalat.

“Tegelikult olen oma kehaga rahul. Aeg-ajalt meil on oma tülid, aga ta on mind hästi teeninud. Mul oli stabiilne kaal ja kaunis keha, kuni asusin ametisse istuval tööl. Siis lisandus kuus-seitse lisakilo, mis tegi mu keha veel naiselikumaks. See ei häirinud mind,” ütleb Maris.

“Pärast lapse sündi oli aasta ilusat aega, aga siis juhtus midagi ja paari kuuga muutusid kehavormid hoopis teiseks. Kui varem vohas rasvkude vaid allpool vööd, siis nüüd sain endale ka päästerõnga. See oli viimaseks piisaks karikas. Alustasin Dukani dieeti!

Esialgu tundus Dukan käkitegu. Kanaliha, munad (mitte üle kahe päevas), lahja veiseliha, lahja sink (veise, kana, kalkuni). Alla kaheprotsendised piimatooted kuni üks kilo päevas. Nii palju maitseaineid (ka sibul ja küüslauk) kui tarvis ja kindlasti vastavalt dieedi faasile teatud arv supilusikaid kaerakliisid ja piiramatult suhkruasendajat. Järgmistes faasides oli juba lubatud ka aedvilju. Täiesti tehtav, mõtlesin.” 

Esimene nädal: –2 kg (1.– 5. päev on rünnakufaas). Dieeti alustades selgub tõsiasi, et dieet on ikkagi dieet. Ja mina, kes ma armastan kokkamist ja söömist, olen paanikas!

Esimesed viis päeva on kõige raskemad. Võitlen pideva suhkruigatsuse ja juurviljaisudega. Magama lähen neil päevil kergelt koriseva ja väga hella kõhuga. Hommikul ärkan unise ja väsinuna.

Kolmas päev. Tekib hirmus uimasus, nagu oli ennustatud. Mind vaevavad lisaks veel väsimus ja hundiisu. Samuti algab see tore naisteaeg. Päeva jooksul tekitab iga liigutus külma higi. Täpid värelevad silme ees ja mõtlen hirmuga, mis minust nüüd saab, kuna samamoodi tundsin end ka pärast sünnitust, kui hemoglobiinisisaldus oli pool normaalseks peetavast näidust. Kas mees jõuab koju ja leiab eest minestanud naise ja karjuva lapse? Tegutsen hästi aeglaselt ja võtan profülaktika mõttes rauatablette.

Neljas päev. Juba on parem olla, kuid iga liigutus ajab meeletult higistama. Lõuna paiku pean plaani dieet katki jätta ja kõik kodus leiduvad šokolaaditahvlid nahka pista. See tunne aga kaob pärast kausikest rasvata kohupiima koos suhkruleheekstraktiga.

Viies-kuues päev. Söögiisu hakkab vaikselt kahanema ja suhkruisu haihtub. Viies päev on mul tihe tööpäev: alustan hommikul kell 10 ja lõpetan öösel kell 12. Puhkepause vahepeal pole ja enamiku ajast olen jalul. Selle päeva aitavad mööda saata Värska vesi ja kaasa tehtud kanasnäkid kaerakliidega.

Teine nädal: –1,1 kg (alates kuuendast päevast kaalulangetusfaas). Suhkruisu kaob ja suhkruasendajat (Stevia) ei taha ka süüa, ajab lausa öökima. Aga ma ei ole nõus proovima keemilisi suhkruasendajaid. Dieet ei tähenda, et peaksin mürke sisse sööma. Väsimust tunnen endiselt, kuid tekkinud on üllatav energialisa. Käin kolmel järjestikusel päeval ka rühmatreeninguis, et näha, mida see kaalule teeb. Kaal ei lange, kuid kolme päeva pärast on suurem osa tselluliidist kadunud – ja seda oli enne ikka rohkelt.

Kolmas nädal: –1,4 kg (kaalulangetusfaas). Söön oma sõnu, ostan pudeli Coca-Cola Zerot ja tarvitan selle ära järgmise kahe nädala jooksul. Suhkruisu on tagasi tulnud ja muul viisil ma seda vaigistada ei oska, kuna suhkrulehemaitse hakkab endiselt vastu. Samas märkan, et seda annab kakaoga peita, avastan terve uue magusatoodete seeria ning saan koola kõrvale jätta.

Kolmandal nädalal hakkan vahet tegema näljal ja janul. Mul pole kogu aeg vaja süüa, päris palju tahab organism hoopis juua. Samas on isud üleüldiselt suurenenud: kogu aeg tahaks midagi näkitseda. Seetõttu on kapis pakkide viisi lahjat veisesinki ja kakaomuffineid. Poes on üllatavalt lihtne käia – kuna midagi süüa ei tohi, ei teki ka vajadust midagi head osta.

Neljas nädal: –1 kg. Pean mitu pidusööki kokkama, seetõttu avastan, et maitstes rasvasemaid piimatooteid ei juhtu kaaluga midagi. Kui maitsen pisut (veerand teelusikatäit) tainast, isetehtud sufleed või šokolaadikreemi, jääb kaal seisma. Aga maitstes teelusikatäie, kaal kohe tõuseb. Avastan veel põhjusi, miks sel nädalal vähem alla olen võtnud: sõin küll lahjat, aga ikkagi sealihasinki – kaal seisis. Sõin lahjat sealihasülti – kaal tõusis. Seega tuleb sealihatooted ikkagi välistada. Isegi lahjad.

See nädal kulgeb hirmsate külmahoogudega. Mul on kodus umbes 23 kraadi sooja. Mul on jalas paksud püksid, kaks pikkade käistega pluusi, villased sokid. Kindad tahaks ka veel kätte panna. Alles siis on soe. Sama jätkub ka viiendal nädalal. Neljandal nädalal alustan ka kinnistava faasiga: eksperimendi mõttes lähen dieedi kolmandasse faasi ja söön teatud tooteid lisaks.

Viies nädal. Naaseb saiakeste- ja šokolaadiisu, kuid kõige rohkem tunnen puudust seemnetega leivast. Seda aitab maandada jälle kakaomuffin. Lisaks avastan, et kalakotlette ja kodujuustu süües langeb kaal ka sel perioodil, kui ta peaks juba püsivaks jääma. Suureks abiks on leht mydukandiet.com, kust saab retsepte ja vastuseid väga paljudele küsimustele. Samuti on ka retsepte dieedi ametlikel kodulehtedel (väga häid retsepte!) ning seal saab teha ka iseenda dieediplaani – tasuta!

Kokkuvõte. Soovitan Dukani dieeti vaid tervetele inimestele, kel on kõrvale võtta hea sõber või sõbranna, kes nendega koos dieedi läbi teeks või neid toetaks. Esimesed päevad on tõesti rasked. Kui esimene nädal läbi teha, pole enam katkestamise ohtu, sest keha harjub olukorraga, ent esimesed päevad on tõesti kui šokk.

Dieedist võtan kindlasti üle harjumuse juua igal hommikul sooja või pisut kuuma vett paari sidruniviiluga.

NB! Toiduainete silte tuleb hoolega lugeda! Enamik sinke sisaldab suhkrut, mis on Dukanis keelatud.

Ainsana motiveeris mind ajakirjale antud lubadus dieet läbi teha. Kui seda poleks olnud, oleksin asja katki jätnud. Nüüd olen tänulik, et lubadus sai antud.

Kaal on langenud, põlved, mis enne valutasid, on nüüd terved, energiat jätkub rohkem ja kehakaal üksnes langeb. Juukseid, mida varem tuli meeletult ära, on nüüd palju rohkem, nende väljalangemine on peatunud. Lisaks on nahk klaarim. Ainukesed halvad küljed: esimesel nädalal tekkis halb hingeõhk ja väsimus.

Marise menüü esimeses ehk rünnakufaasis

Hommik: klaas sooja vett kahe sidruniviiluga,100 g kana vürtsidega (kurkum, tšilli, paprikapulber, sibul).

Oode ja lõuna: neli täidetud munapoolikut sinepi ja 0,2% toorjuustuga.

Õhtu: kolm kanahakkliha-kotletti (sees veel kaks sibulat ja vürtsid), paneeritud kliides. Kibuvitsatee Steviaga. Magusaisu rahuldamiseks kaks suhkruvaba nätsu. 

Marise menüü teises ehk kaalulangetusfaasis

Hommik: klaas sooja vett kahe sidruniviiluga, puder 0,05% piima ja 2 sl kaerakliidega, tibake soola. Kliidest tehtud puder hoiab kõhu täis järgmise nelja-viie tunni jooksul, helbeputru süües annab kõht aga juba pärast tunniajast pausi näljahäiret.

Lõuna: 100 g praetud lillkapsast koos 150 g kala, sibula ja vürtsidega (tšilli, kurkum, karri, paprikapulber, küüslauk). Kolm rasvata, jahuta ja suhkruta kakaomuffinit.

Oode: 2 viilu kalkunisinki, 1 klaas 0,05% piima.

Õhtu: 2 kirsstomatit, 3 viilu kalkunisinki koos 0,2% toorjuustu ja sinepi ning idandatud rediseseemnetega.

Valgurohke Dukani dieet

Pariisi dieedina tuntuks saanud neljaosaline toitumisplaan lubab vähendada kilosid ega jäta tähelepanuta saavutatud kaalunumbri hoidmist.

Dukani dieet saavutas läbimurde 2000. aastal, mil toitumisplaani looja Prantsuse arst Pierre Dukan üllitas raamatu “Dukani dieet”. Esmalt vaimustusid sellest prantslannad, kuid nüüdseks on dieet levinud üle maailma.

1.    RÜNNAKUFAAS

Kestab 5–10 päeva. Selle tulemusel võib loota 2–3 kilo kadumist ilma lihasmassile mõju avaldamata. Suure valgusisaldusega dieedi puhul on eriti tähtis jälgida, et päevane tarbitava vee kogus ei jääks liialt väikseks. Päevas peaks tarbima üle 1,5–2 liitri vett. Samuti soovitatakse süüa päeva jooksul poolteist supilusikatäit kaerakliisid näiteks pudru, jogurti või piimakokteili hulgas. Valgurikkad toiduained ei sisalda palju kiudaineid ja võivad tekitada kõhukinnisust, kaerakliid aga aitavad kõhuprobleeme vältida. Soovituslik on vähemalt 20minutine jalutuskäik päevas, rünnakufaasi kestel intensiivselt treenides võid organismile liiga teha.

Lubatud toiduained:

  • veise-, vasika- ja küülikuliha,
  • kana- ja kalkuniliha (ilma nahata),
  • väikese rasvasisaldusega taisink,
  • veise-, vasika- või kanamaks,
  • kala (v.a konserveerituna õlis või kastmes),
  • karbid ja koorikloomad,
  • munad (kuni kaks päevas, munavalgeid piiramatult),
  • piimatooted (vähem kui 2% rasvasisaldusega),
  • magustajad (v.a fruktoosil põhinevad), äädikas, sinep, vürtsid, maitsetaimed, küüslauk, sibul, sidrunimahl (ainult maitsestamiseks), vähestes kogustes suhkruvaba ketšup, suhkruvaba närimiskumm.

Lubatud joogid:

vesi nii gaasiga kui ka ilma, suhkruta tee või kohv (magustajad on lubatud), suhkruvabad karastusjoogid.

Näidismenüü:

Hommikusöök: 2 lõiku kanafileed, väikese rasvasisaldusega kodujuust, soe jook.

Lõuna: aurutatud kala ürtidega, krevetid.

Õhtusöök: lõhesupp. 

2. KAALULANGETUS

Äkilisele rünnakule järgneb rahulikum faas. Sel ajal on tähtis jõuda eesmärgiks seatud kaalunumbrini. Preemiaks esimese faasi läbimise eest on nüüdsest lubatud igal teisel päeval süüa valguallikate kõrvale köögivilju. Kaalulangetus võib esimese järsu muutusega aeglasem tunduda, ent liiga kiiresti kaalu kaotada polegi tervislik.

Teises faasis on kolm võimalust, kuidas värskeid vilju toitumiskavasse juurutada. Esiteks ülepäeviti, mis tähendab, et ühel päeval võib süüa ainult valgupõhiseid toite ja järgmisel täiendada menüüd köögiviljadega. Teine võimalus on teha järjest viis valgurikast päeva ja viis segupäeva. See nõuab rohkem motivatsiooni ja järjekindlust. Vanematele ja nõrgema tervisega inimestele sobib kaks valgurohket päeva, millele järgneb viis segatoidulist päeva. Muu hulgas võib segapäeval süüa brokolit, kõrvitsat, seeni, spinatit, tomateid, kurki, sellerit, rediseid ja teisi köögivilju. Teises faasis peaks iga päev võtma kaks suurt supilusikatäit kaerakliisid. Iga päev tuleb teha kiirkõndi vähemalt 30 minutit. Köögiviljade söömise lubamine ei tähenda, et valgurikkad toidud peaks kõrvale jätma. Neil päevil tuleks samuti süüa piisavalt liha ja kala.

Näidismenüü segapäevaks:

Hommikusöök: munapuder sibula ja seentega, kodujuust.

Lõuna: küpsetatud heeringas baklažaani ja vürtsidega.

Õhtusöök: kanasupp sibula ja selleriga.

3. KINNISTAMISFAAS

Lõpuks on unistuste kaalunumber käes. Ettevaatust, nüüd on kõige suurem oht, et tehtud pingutused lähevad luhta! Vasturünnakuks mõtleski Dukan välja kinnistamisfaasi, mille sihiks on kaalu hoida, mitte seda langetada. Seepärast võib kolmandas faasis endale lubada üht-teist paremat, mis eelmistel perioodidel ei tulnud kõne allagi.

Kõige tähtsam kolmanda faasi reegel on see, et iga kaotatud kilo kohta peab seda plaani järgima 10 päeva, näiteks kümne kilo kaotamisel peab kolmanda faasi reeglitest kinni pidama veidi üle kolme kuu. Eelmistes faasides lubatud toiduainetele võib nüüdsest lisaks süüa leiba, puuvilju, juustu ja teatud süsivesikuterikkaid toite.

Päevas võib endale lubada ühe portsjoni puuvilju ja marju, kuid nende hulka ei kuulu banaanid, kirsid ega kuivatatud puuviljad. 1 portsjon tähendab üht õuna, pirni või apelsini, peotäit marju, paari ploomi jms. Peale fruktide võib päevas süüa kaks viilu täisteraleiba. Nüüdsest on lubatud 40 grammi juustu päevas, kuid vältima peaks kitsejuustu, Camemberti ja Roqueforti. Tärkliserikkaid tooteid tohib süüa kaks portsjonit nädalas, ent siiski soovitatakse vältida valget riisi ja kartuleid. Nende asemel sobivad täisterapasta, pruun riis, läätsed või oad. Ühe korra nädalas võib süüa väherasvast sea- ja lambaliha.

Kaks korda nädalas võib endale pidusöögiks lubada seda, mida hing ihaldab. Sobivad nii pitsa, friikartulid kui ka jäätis. NB! Lubatud on vaid üks portsjon meelehead – ühest jäätisest ei tohi saada kahte või enamat. Magusa või vähese kiirtoidu asemel võib pidusöögiks lugeda ka ühe klaasitäie veini. Loomulikult pole pidusöök kohustuslik. Ühel päeval nädalas peab meelde tuletama esimese faasi reeglid ja sööma ainult valgurikkaid toiduaineid, mis sel perioodil lubatud olid.

4. TASAKAALUFAAS

Viimase faasi reeglid on mõeldud dieeditajat saatma ülejäänud eluks. Mitte piirangutena, vaid hoopis kasulike juhtnööridena, kuidas püsivalt soovitud kehakaalu hoida. Ühel kindlal päeval nädalas tuleb süüa ainult valgurikkaid toiduaineid. Kasulik on valida kindel nädalapäev, nii on võimalik tekitada jätkusuutlikke harjumusi.

Hoia keha aktiivsena! Igapäevased valikud mõjutavad meie füüsilist vormi. Näiteks saab lifti asemel valida treppidest liikumise ja eelistada autoga poodi sõitmisele jalutamist. Igapäevane kaerakliide tarvitamine aitab kaasa seedetegevusele ja tekitab kiiremini täiskõhutunnet. Kiudainerikaste toitude söömine aitab vähendada ebatervislikku näksimist.

Artikkel ilmus Tervis Plussi 2013. aasta märtsikuu ajakirjas.

0 kommentaari