2
fotot
Jaga:     
Uudised

Oluline põhjus, miks sa KAALUS alla ei võta

Kas oled üritanud mitu korda või juba pikemat aega kaalus alla võtta? Kas viimased kilod ei taha kusagile kaduda või kaal seisab juba pikemat aega? Arvad, et toitud enam-vähem õigesti, aga pilt ikka ei muutu? Loed makrosid ja sööd riisi ning kanafileed? Mul on sulle hea uudis! Kaalulangus ja rasvapõletus ei ole alati ainult korraliku toitumise ja treeningu tagajärg, siin võivad mängu tulla ka muud faktorid, millest üks on tänapäeva levinuimaid, kuid mingil põhjusel vähe märgatud – neerupealiste väsimus!

Kõlab keeruliselt? Tegelikult ei ole! Ilmselt oled ikka kuulnud, et meil on kehas kaks sellist sarnast organit nagu neerud, mis asuvad alaseljas. Nende peal on kaks omaette näärmekogumit, mis vastutavad kehale väga oluliste sugu- ja stressihormoonide tootmise eest. Pildi peal on need kollased kogumid:

Neerupealiste väsimust arsti juures ei mõõdeta ega diagnoosita, seega keegi otseselt nende konditsiooni meile määrama ei hakkagi. Selle jaoks ei ole ka ühtegi ravimit loodud, seega (arstid, ärge pange pahaks) ei ole ju mõtet diagnoosida midagi, millele ravimit määrata ei saa. Seega selline konditsioon jääb tavaliselt tähelepanuta. Ometigi on inimestel erinevad kaebused ja arstid ütlevad, et pealtnäha on kõik testid ja analüüsid täitsa korras.

Oled vast kuulnud sellisest asjast nagu “jookse või võitle” seisund. See on meie kehasse sisseehitatud stressiseisund, kus keha peab otsustama, kas ta jookseb hirmutava asja eest ära või võitleb. Näiteks kiviajal tuli see väga kasuks, kui tiiger sind taga ajas. See tähendab, et keha suunab selles hetkes kogu oma energia ja protsessid jooksmise peale ning kõik muud protsessid jäävad see hetk soiku. See on ellujäämisinstinkt. Põhimõtteliselt suures stressiolukorras põgenedes ei toimi meil ei seedimine, ainevahetus, juuste ega küünte kasv, naha uuenemine jne. Stressiolukorras on keha jaoks stressihormooni tootmine number üks.

Tänapäeval on keskmine asjalik inimene stressiga ümbritsetud kogu aeg. Autod mürisevad, lapsed karjuvad, boss/õpetaja on kuri, tööl/koolis ei meeldi, sööd kehva toitu, raha pole kunagi piisavalt palju, arveid tuleb maksta, peegelpilt ei meeldi, suhtes on raske. Rääkimata siis sellest pingest, mis me ise endale peale paneme mõeldes, et meil on kogu aeg kuskile nii kiire või et me peame midagi olulist ja suurt saavutama, muidu oleme tähtsusetud. Olgu, kuidas on, mina näen, et inimese kõige suurem stressiallikas on tema ise. Sest me ise lubame stressi enda ellu olgu see siis enda mõtete ja tunnete või teiste inimeste ja olude kaudu.

Kui inimesed on liiga pikka aega stressis, peavad neerupealised kogu aeg sellega hakkamasaamiseks stressihormoone tootma. See tähendab, et nagu iga asjaga ikka, mis ületööd teeb, väsib see ära. See ongi neerupealiste väsimus. Nad väsisid hormoonide tootmisest ära. Seega liigsest hormoonide tootmisest hakkab nüüd toimuma hoopis alatootmine, mis tähendab, et keha ei suuda enam ümbritseva (ja sisemaailmast) tuleva stressiga toime tulla ning tekivad erinevad sümptomid, mis viivad näiteks kõrgema põletikuvalmiduseni ning lihas- ja liigesvaludeni.

Peamised neetupealiste väsimuse tunnused (kõik ei pruugi igal inimesel esineda, aga suuremas osas tavaliselt küll):

  • isu soolase todu järele;
  • krooniline väsimus – isegi pärast korralikku ja pikka und ärkad üles väsinuna ning tunned end päeva jooksul tihti väsinuna (eriti pärast lõuna söömist);
  • öine ärkamine;
  • seedeprobleemid (kõhukinnisus, puhitused, krambid, jäik soolestik);
  • tihedam haigestumine või aeglasem paranemine;
  • pisikesed asjad ajavad sind kergesti endast välja;
  • seksiisu vähenemine;
  • kaalu seisak (kui keha peab stressiga pidevalt tegelema, siis kaalu langus või lihase areng ei ole tema jaoks päevakorras);
  • tihedam pissimisvajadus;
  • rasva kogunemine peamiselt kõhupiirkonda (päästevest), sest see on neerupealiste piirkond, mille keha ehitab üles enda kaitsmise jaoks;
  • vererõhu muutused – näiteks pearinglus kiiresti püsti tõustes (kuid võib minna ka ebanormaalselt kõrgeks). PS! See kiiresti püsti tõustes uimasus on üks väga konkreetne neerupealiste väsimuse sümptomeid!
  • tunned, et pikast trepist ülesminek on raske, kuigi arvad, et kehaline vorm peaks enamvähem hea olema;
  • kui sul on mingid põletikulised haigused (akne, erinevad organipõletikud, nahapõletikud, mis paranevad aeglaselt jne);
  • rauapuudus.

Kui sa tundsid end nendes sümptomites ära, siis ole mureta, sa ei ole üksi! Minul on selle konditsiooniga võitlus hetkel just käsil. Tegelikult ma ei nimetaks seda isegi konditsiooniks, see on lihtsalt keha viis mulle näidata, et ma olen oma elu liiga stressirikkalt elanud ja oi, ma tean seda! Seega nüüd jagangi sinuga samme, mida ise ette võtan, et sellest üle saada ja ehk aitab see ka sind. Kaua see täpselt aega võtab, seda ma ei tea. Eks seda tuleb enda enesetunde järgi vaadata, aga esimesed muutused enesetundes peaksid tegelikult ilmuma juba paari päevaga (olenevalt muutuste hulgast ja eelnevast seisundist). Aga hakkame siis tööle!

Mida teha:

  • käi jalutamas rahulikus tempos kuni tund aega päevas. Liigutamine rahustab keha ja samamoodi ka mõistust. Kui me päevast päeva mõtleme ja analüüsime pidevalt, võib jalutamine mõtted argimuredest eemale viia. Naudi loodust, ümbrust, ennast ja/või kaaslast ning tegele muremõtetega koju tagasi jõudes.
  • söö võimalikult palju puhast toitu. Selle all ma mõtlen orgaanilist toitu, mitte pestud toitu, kuigi jah, ka pesta oleks hea mõte! Orgaaniline toit tähendab stressivaba toitu ja stressi me ju vältida tahamegi. Kemikaalidega üle pritsitud taimed ning antibiootikume täis loomad on täis stressi ja nii tobe kui see ka ei tundu, sööme selle stressi endale sisse ja see mõjutab meid! Asi ei ole üldse selles, et maailma päästa olles taimetoitlane vms (kuigi ka see on ilus mõte), vaid et see halvasti koheldud toit reaalselt mõjub ka meie kehale halvasti. Seega, kui võimalik, vali alati orgaaniline!
  • söö kvaliteetset valku ja rasva (kõige rohkem hommikul) – stressivaba liha, toorpiim, leotatud pähklid-seemned, avokaado, pane oliiviõli salatitele, prae kookosrasvaga.
  • söö võimalikult palju ja kirjut salatit iga päev. Meil on vaja hästi palju vitamiine ja mineraale, et keha saaks taastuda. Seega, mida kirjumat ja suuremat kausitäit salatit me kahmame, seda rohkem häid mikrotoitaineid me saame, et kiiremini taastuda. Lisaks on salat täiesti värske, mis tähendab, et seal sisalduvad ensüümid, mis aitavad toidu ära lõhustada ja keha ei pea sellega ise vaeva nägema (ensüümide kohta loe lähemalt SIIT). Kui tarbid kuumtöödeldud toite, on soovitatav juurde tarbida seedeensüüme, mis võtavad kehalt seedimiseks olulise stressikoorma ära.
  • tarbi toidulisandeid, mis toetavad taastumist: B1, kaalium, glutamiin. Tarbi ashwagandha pulbrit (mida ma endale veel soetanud ei ole!), mis olevat India ravitsemissüsteemi lipulaev! Pealegi on see kooskõlas ayurvedaga ehk looduse rütmidega ja meie ju ometigi oleme osa loodusest! Võid kasutada ka looduslikke melatoniini sisaldavaid und soodustavaid lisandeid.
  • maga vähemalt 7,5 tundi ehk siis viis unetsüklit. Püüa magama minna iga päev sarnasel ajal.
  • proovi vähendada stressi oma elus. Mediteeri ja tee (kergemat) joogat, kui need sulle sobivad. Loe raamatut ja hoolitse enda eest. Käi iluprotseduuridel või sõbrannadega spaas. Kui sul on elus asju, mis juba pikemat aega sind häirivad, siis proovi neist eemalduda või kui see on võimatu, aruta olukorda sõbra või nõustajaga. Vaimne stress võib viia füüsiliste haigusteni ja meie elu õigus on elada rõõmsalt ja energiliselt! 
  • käi paljajalu looduses, iga päev, kui saad, kasvõi paar sekundit, kui rohkem ei suuda. Mina teen seda nüüd viimased päevad ja ma näen, kuidas mul on kuidagi kergem enesetunne! Päriselt! Uuri Earthingu kohta guuglist juurde, kui huvi on, ühendus maaga maandab meid. Sest taaskord, me oleme ju osa loodusest! 

Mida mitte teha:

  • rasket sporti ja treeningut. Raske füüsiline pingutus on ju ka kehale stress ja kuigi mõõdukas stress on hea, siis mitte selles olukorras, kus meie keha juba niigi ei saa stressiga hakkama (näiteks mina olen suvest saadik tundnud, et trennis on kuidagi raske olla ja ei tundnud mingit arengut. Pikka aega tundsin, et lihased on justkui puised ja jõu kasvu väga ei ole. Nüüd ma sain aru, et keha ei saanudki edasi areneda, sest stress igapäevatoimingutest oli juba nii suur).
  • ära joo kohvi ega alkoholi või piira vähemalt koguseid sammhaaval nii, kuidas suudad.
  • väldi teravilju (vähemalt tervenemise perioodil), sest ka sealsed süsivesikud võivad paranemise kihva ajada.
  • väldi kõike, mis sisaldab suhkrut, kaasa arvatud puuvilju. Seega sellel perioodil püüa vältida ka mett ja muid magustajaid.
  • väldi kõiki töödeldud toite (valmistoidud, pakendatud toidud, poolfabrikaadid, maiustused, karastusjoogid, saiakesed jne).

(PS! Kui sa oled inglise keelega sinapeal, siis juutuubides adrenal fatigue, saad sa väga häid ja põhjalikke selgitusi, miks see kõik juhtub ja kuidas tervenemine toimuda võiks.)

Kui see kõik tundub sinu jaoks liiga palju ja sa elad praegu väga erinevalt sellest, kuidas ma eespool mainisin, siis ära tee seda asja endale keeruliseks arvates, et sa pead homme “korralikuks” hakkama. Võta 1-2 asja nädalas ette ja liigu sinna aeglaselt. Usu mind, kui ma hakkaksin samamoodi toimima viis aastat tagasi, siis ma loobuksin väga kiiresti. Aastate jooksul aga vaikselt oma keha kuulates ja õrnalt tervislikke toite menüüsse haarates on nüüd lõpuks mulle selge, mis toit mulle kasuks tuleb ning “halbade toitude” piiramine ei tundu enam piiramisena. Ma tunnen, et mul on see valik neid mitte süüa ja ma tõesti, ei tahagi (välja arvatud mõni harv väga isuäratav kord!).

Muide, üks naine, kelle tagasisidet hiljuti vaatasin, kes oma toidulaua täitsa puhtaks tegi ja vajalikke toidulisandeid kasutama hakkas, ütles, et tema kõige suuremad ebamugavustunded nagu väsimus ja lihasvalu olid kadunud juba seitsme päevaga! Pealegi, meie soolestik uueneb iga kolme päevaga, seega olles täpipealt tubli juba paar päeva, võime väga suuri muutusi esile tuua väga kiiresti!

Kui sul on raskusi, mis toite siis sööma peaks, siis peamine rõhk ongi smuutidel ja salatitel. Salatid saab põnevaks teha erinevate kastmetega, millest paar tükki leiad minu Instagramist ja sa võid mu käest nõu ka loomulikult küsima tulla! 

Oluline on see, et kui sa tõesti tunned, et sul on palju stressi, asjad jooksevad üle pea kokku, energiat õieti pole ja vahel tekivad veidrad isud, siis sa ära jäta seda hooletusse. See ei lähe ise paremaks. Olgugi, et paar kilo kaalunumbril ei tunde eriti suur asi arvestades, kui palju “vaeva” näiliselt nägema peab. Tegelikult on ohus meie tervis, mis tähelepanuta jättes võib viia koledate tagajärgedeni.

Jumal tänatud, et meie keha on nii tark, et meile selliseid signaale annab, et me midagi ruttu ette võtaksime! Pea meeles, et kõik ebamugavustunded kehas on märk, et me teeme endale kuidagi liiga. Neid tuleb kuulata ja midagi ette võtta, mitte ravimitega maha suruda või loota, et üle läheb. Kui isegi tundub, et läks üle, võis liiga saada hoopis teine organ, mis aastaid hiljem tunda annab. Armasta iseennast, sest kes veel paremini sinu keha kuulata oskab? Me ju kõik tahame energilisena ja tervena pikka eluiga koos oma kallite inimestega veeta, eks? Oma karjäärimõtteid edendada ning omal moel edukaks saada? Näha, kuidas meie lapsed ja lapselapsed suureks kasvavad? Reisida ja maailma nautida?

Jah, ega nüüd see tervislik toitumine enam nii raske vist ei tundugi! 

Loe Brena Fitnessi postitusi http://www.brenafitness.eu/category/blog/.

0 kommentaari