Uudised

Perioodiline PAASTUMINE - mis see on? 

Brena Fitness, 30. jaanuar 2017 08:00
Foto: PantherMedia / Scanpix
Tahtsin rääkida paastumisest ja mitte sellisest nö tavalisest paastumisest, mille all tavaliselt mõeldakse täielikult toidust eemal olemist mingiteks päevadeks või siis vähemalt tahkest toidust eemal olemist. Mina räägin täna perioodilisest paastumises (intermittent fasting), mis tegelikult ei olegi paastumine selle originaalses mõttes –  sa sööd ikkagi iga päev ja (suhteliselt) sama palju kui muidu! Mis see siis täpselt tähendab?

Perioodiline paastumine tähendab seda, et sa sööd iga päev samamoodi nagu varem (või siis 250-500 kcal vähem, kui soovid kaalu langetada, aga see pole tänane teema), kuid sa sööd maksimum 8 tunni jooksul (nö söömisaken). Ehk siis, oletame, et sa lähed magama kell 12 ja sa sõid viimati kell 8. Sa ärkad üles kell 7, seega lihtne matemaatika näitab, et sa võid söömist alustada (ehk paastu lõhkuda) minimaalselt kell 12. Tundub ulme? Olla 5 tundi ärkvel ja söömata? Jep, alguses tundus mulle ka – enam mitte nii väga. Selleks, et üleminek sellisesse elustiili lihtsam oleks, tuleb alustada suuremast ajavahest, ehk siis näiteks selline viiene päevade tsükkel: 10-10-9-9-8. Esimesed kaks päeva sööd sa 10 tunni jooksul, järgmised 2 päeva 9 tunni jooksul ja viiendal päeval oledki jõudnud 8 tunnini. Eesmärk on see, et sa lõpetaksid söömise iga päev umbes samal ajal, siinses näites kell 9 ning lükkaksid hommikust paastuaega vastavalt vajadusele edasi. Hommikul on mitte söömist (minu arvates) palju lihtsam järgida, kui õhtul.

Aga see point, et hommikul tuleb alati kohe esimese asjana süüa?! See kehtib mõne inimese jaoks, aga ei kehti kõigile. Inimesed on erinevad ning osale neist ei mõjugi näiteks perioodiline paastumine või ei sobi mingil muul põhjusel. Samamoodi ei sobi mõnele inimesele hommikuti söömine või teisele inimesele süsivesikuterikas dieet. Toitumisviise ja inimorganisme on nii palju erinevaid – tuleb lihtsalt õppida enda keha kuulama ja teha endale sobivaimad valikud. Tähtis on vaid päeva jooksul enda kehasse sisse panna vajalikud vitamiinid, mineraalid ja makrotoitained – pole vahet, mis kell! 

Kuidas ma hommikul tühja kõhuga vastu pean? Tegelikult on hommikul lubatud tarbida erinevaid jooke – peaasi, et tunni aja jooksul tarbiksid alla 5 kcal (sest seda juba peetakse paastu lõhkumiseks). Võid juua teed ja kohvi (kalorivaba magustajaga ning suure tõenäosusega ilma piimata). Esimese asjana on soovitatud tarbida ka gaasilist soodavett, ise jõin täna hommikul (tegelikult tarbin seda juba ammu) tavalist kraanivett, kuhu panin sisse natuke meresoola ja soodat ja see toimibki! Sooda aitab tekitada täiskõhutunnet ja mis peamine, hoiab keha aluselist tasakaalu. Kui sa oled sellise toitumisega juba harjunud, siis on seda tegelikult raske paastuks nimetada – see on elustiil! Hommikune mittesöömine ei ole enam keeruline ja kes teab – võibolla avanevad mõned tšakradki!  

Treening ja perioodiline paastumine. Räägitakse küll, et ei ole hea teha tühja kõhuga trenni, kuid aina rohkemad perioodilise paastumise järgi elavad inimesed räägivad ja tõestavad enda peal vastupidist. Nad näevad superhead välja ja neil on väga palju nähtavat energiat ja elurõõmu! Kes meist seda siis ei tahaks? Parim oleks teha jõutrenni täpselt enne seda, kui sa nö paastuakna ära lõhud. Ehk siis, teed tugeva jõutrenni ja sööd mõnuga esimeseks korraks valku (muna, liha) peale ning lihas on väga õnnelik selle üle!  Soovitatakse ka aminohappeid trenni kõrvale siiski juua, et päris kuivalt need lihased töötama ei peaks – siinjuures tuleb jälgida, et kui on maitsestatud joogisegud, et need siis 5 kcal piiri ei lõhuks!  Ja kardiotrenni vihkajatele – kardiot soovitatakse pigem mitte teha!  sest see tekitab suurema energiavajaduse ning olgem ausad, rasvapõletus toimub suuremalt jaolt õige toitumise, mitte piisava trenni tagajärjel. Loomulikult ei saa liikumist täielikult ära unustada – kuni tunnike võiks päevas ikkagi kõndida – kellel on vaja koolis või tööl käia, lapsed lasteada viia ja koju tuua jne, neil ei peaks seda muret niikuinii olema! 

Ja no, kui sul on kõht ikka tõesti nii tühi, et sa ei suuda nt kella 12ni vastu pidada, siis söö! Ära endale liiga tee ja ära ennast piira! Kui juhtubki, et lõhud sellel päeval paastu varem, siis lõhud. Tähtis on oma keha kuulata ja talle järele anda (muidugi on ka näljal ja janul vahe, mida tasuks enne söömist kontrollida). Ja kellele meeldib korraga palju süüa, saab selle 8 tunni jooksul teha endale nt hoopis 3 suuuurt einet 6 väiksema asemel! 

Ja miks ma sellest räägin on see, et ma mingi aeg kunagi proovisin seda, aga ebaõnnestusin, sest ma olin teinud liiga vähe kodutööd (kodutöö tuleb alati ära teha!). Ma ei teinud üleminekuperioodi ja ma ei mõelnud oma toitumist väga hästi läbi. Ma sain aru esimeste päevadega küll, et see töötab ning isegi energiat oli rohkem (nt ei tekkinud seda lõunasöögiaegset unisust, mis paljudel inimestele tihtipeale tekib). Aga kuna see oli mu kehale (ja mõistusele) šokk, siis hakkasin suht paari nädala pärast juba tagasi kukkuma ja üks hetk loobusin täielikult. Täna võtsin selle uuesti käsile, seekord targema ja teadlikumana! Soovitan kõigil alati ise oma kodutöö ära teha, oma keha kuulata, mitte teha dramaatilisi muutusi, vaid liikuda samm-sammult täiuslikuma minani! 

PS!  Kui midagi jäi arusaamatuks, soovid rohkem lisainfot või nõu selle kohta, kuidas perioodilist paastu enda ellu tuua, kirjuta mulle sille@brenafitness.eu!