Jaga:     
Uudised

Kummutame TERVISLIKU toitumise müüte

Populaarne ja levinud arusaam toitumisest sisaldab lisaks tõesele infole ka rohkelt müüte ning moonutatud andmeid. Vaatamata toitumisalastele teaduslikele arengutele ei tundu iganenud müüdid veel kuhugi kaduvat. 

Jägnevalt on toodud levinud müüdid, mille teadus nüüdseks kummutanud on:

  • Kõige tervislikum dieet on madala rasvasisaldusega, kõrge süsivesikutesisaldusega ja sisaldab rohkelt teravilju.

Väidet on uuritud mitmetes teadustöödes ja see ei ole kinnitust leidnud. Tervislik toitumine sisaldab tasakaalustatult nii rasva, süsivesikuid kui valke. 

  • Soola tuleks piirata, et alandada vererõhku ja vähendada insuldi ning infarkti riski.

Sool aitab küll veidi vererõhku alandada, kuid selle tarbimise vähenemise mõju südamehaigustele ei ole tõestatud.

  • Kõige kasulikum on süüa palju väikseid toiduportsjone kogu päeva jooksul, et ainevahetust pidevalt töös hoida.

Sagedaste einete hulk ei pruugi kaasa aidata rohkemate kalorite põletamisele. Vastupidiselt võib see viia hoopis ebatervisliku kõhu- ja maksarasva tekkeni.

  • Munakollast tuleks vältida, kuna see sisaldab rohkelt kolesterooli, mis omakorda viib südamehaigusteni.

Kuigi munakollastes on palju kolesterooli, ei tõsta nende söömine vere kolesteroolitaset ega suurenda enamikel inimestel ka südamehaiguste riski.

  • Täistera nisujahu on tervislik toit ja oluline osa tasakaalustatud dieedist.

Nisu, mida enamik inimesi tänapäeval sööb, on ebatervislik. See on vähem toitev ja võib tõsta nii kolesterooli taset kui põletikunäitajaid.

  • Küllastunud rasvad tõstavad veres LDL kolesterooli taset ja suurendavad südameinfarkti riski.

Hiljutised uuringud on kinnitanud, et küllastunud rasvad ei suurenda südamehaiguse või insuldi tagajärjel suremise ohtu. 

  • Kohv on ebatervislik ja seda tuleks vältida.

Vaatamata sellele, et kohvi ebatervislikuks peetakse, sisaldab see rohkelt antioksüdante. Mitmed uuringud on näidanud, et kohvijoojad elavad kauem ja neil väiksem oht erinevate tõsiste haiguste tekkeks. 

  • Rasva söömine teeb su paksuks, nii et kui tahad kaalus alla võtta, söö vähem rasva.

Rasva paksuks tegev efekt sõltub suuresti kontekstist. Dieet, mis sisaldab rohkelt rasva aga vähe süsivesikuid, on kilode kaotamisel tõhusam kui madala rasvasisaldusega dieet.

  • Kõrge proteiinisisaldusega dieet suurendab neeruhaiguste ohtu.

Rohke valgu söömisel ei ole tervisele negatiivset mõju ja see pigem parandab mitmeid riskitegureid.

  • Rasvased piimatooted sisaldavad rohkelt küllastunud rasvu ja kaloreid ning tõstavad südamehaigustesse haigestumise ja rasvumise riski.

Uuringud on näidanud, et kõrgema rasvasisaldusega piimatooted vähendavad ülekaalulisuse riski ja naturaalsetes tingimustes peetavate lehmade piim on soodsa mõjuga ka südamele.

  • Kõik kalorid on võrdse kaaluga, ükskõik millisest toidust need pärinevad.

Kõik kalorid ei ole samasugused, sest erinevatel toitudel on seedimises erinev rada ja nad mõjutavad igaüks omamoodi ka nälga, hormoone ning tervist.

  • Madala rasvasisaldusega toidud on tervislikud, kuna neis on vähem kaloreid ja küllastunud rasvu.

Töödeldud madala rasvasisaldusega toitudes leidub enamasti rohkelt suhkrut, mis on väga ebatervislik kui võrrelda rasva, mida sisaldab enamik tavalisi toite.

  • Punase liha söömine suurendab mitmete eri haiguste riski, sh südamehaigused, 2. tüübi diabeet ja vähk.

See on müüt, et töötlemata punase liha söömisel on loetletud negatiivsed kõrvalmõjud. Väga nõrk seoses punase liha ja vähi vahel on leitud uuringutes, mis kaasavad mehi aga ei kordagi naiste puhul.

0 kommentaari