Uudised

SÜSIVESIKUD: süüa neid või mitte, selles on küsimus 

Liigume.ee, 20. jaanuar 2017, 07:00
Foto: PantherMedia / Scanpix
Süsivesikud on kõige populaarsem teema toitumise valdkonnas. Nii nagu varasemalt süüdistati rasva, süüdistatakse nüüd süsivesikuid kaalutõusus, südamehaigustes ja kõikvõimalikes teistes probleemides.

Vastab tõele, et madala süsivesikute sisaldusega dieedid on väga kasulikud, eriti kaalulangetuseks ja ka diabeedi ning teiste tervislike seisunditega seoses. Samuti on teada, et enamik rämpstoite sisaldab süsivesikuid (rafineeritud). Samas ei ole kõik süsivesikute allikad võrdsed. Rafineeritud süsivesikud võivad olla kahjulikud, aga tervest ja kvaliteetsest toidust saadud süsivesikud hoopis kasulikud. Tegelikkuses leidub mitmetes maailma tervislikemates toiduainetes ka hulgaliselt süsivesikuid. 

Järgnevalt on toodud 9 põhjust, miks sa kõiki süsivesikuid pelgama ei peaks:

  • Süsivesikud ei ole paksuks muutvad

Mitmed populatsioonid on järginud kõrge süsivesikute sisaldusega dieete ja seejuures väga hea tervise säilitanud. See kinnitab, et süsivesikud ei ole oma olemuselt paksuks muutvad. 

  • Süsivesikuid süüakse juba aastasadu

Inimesed on süsivesikurikkaid toite söönud juba ammu enne seda kui nad ise toitu kasvatama hakkasid. Seda tõestab geneetika ja arheoloogilised leiud.

  • Gluteenitundlikkus mõjutab tegelikult väheseid inimesi

Kuigi mõnede inimeste jaoks on menüüst gluteeni eemaldamine paratamatu, näitavad kehaga seotud uuringud, et enamikel inimestel ei ole gluteenivabast toitumisest kasu.

  • Kiudaineid on olulised optimaalse tervise säilitamiseks ja peituvad süsivesikutes

Enamik toiduga saadavast kiudainest on süsivesikutes. Lahustuvad kiudained on eriti kasulikud kaalu säilitamise ja südame tervise jaoks.

  • Soolestiku bakterid tuginevad süsivesikutest saadavale energiale

Soolestiku bakterite tasakaalu säilitamine on hea tervise hoidmiseks oluline ja lahustuvate kiudainete söömine mängib selles olulist rolli. 

  • Toitainete kulubaasi arvestades on kaunviljad tõeline supertoit

Kaunviljad on väga tervislikud ja ka odavad. Need sisaldavad rohkelt valku, kiudaineid ja teisi väärtuslikke toitaineid. Kaunviljad on seega üheks täitväärtuslikumaks toiduaineks. 

  • Süsivesikute piiramine ei paranda sooritusvõimet

Madala süsivesikute sisaldusega dieedil olevad sportlased ei ole parema sooritusvõimega kui kõrge süsivesikute sisaldusega dieedil olevad sportlased. 

  • Süsivesikud ei põhjusta ajukahjustust

Ei ole mingeid tõendeid, mis ühendaksid süsivesikute allikaid ajukahjustuse või haigustega nagu Alzheimeri tõbi. 

  • Maailma kõige kõrgema elueaga populatsioonid söövad rohkelt süsivesikuid

Mõned kõrge elueaga populatsioonid söövad rohkelt taimseid kõrge süsivesikute sisaldusega toite.

Võta toite tervikuna, mitte üksikute toiduainetena

Vaata lisaks https://www.youtube.com/watch?v=JGqa0OeIs88.

Samal teemal

22. veebruar 2017, 09:39
Ettevaatust! Gluteenivaba dieet võib soodustada vähktõve teket!

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee