Uudised

PLANKIV ettevõte Mooncascade: töö ja trenn käsikäes 

Kristina Traks, 4. jaanuar 2017, 08:00
Ennelõunane ühisplankimine on Mooncascade’i firmas kujunenud traditsiooniks, millega on liitunud ka muidu täiesti spordikauged inimesed.Foto: Aivar Kullamaa
Mobiilirakendusi loova firma Mooncascade köögis läheb igal keskpäeval sebimiseks. Ruumi koguneb hulk inimesi ja diivan tõstetakse seina äärde. Siis laskub kogu seltskond põrandale, et teha koos üht tõhusaimat kerelihaste harjutust – planku.

Plankimine ehk küünartoenglamangus püsimine on kogunud maailmas kuulsust kui äärmiselt tõhus viis treenida keha süvalihaseid. Seda harjutust kasutatakse ka alaseljavaludest lahtisaamiseks. Plankides teeb tööd kogu keha, kuid kõige suurema koormuse saavad kõhu- ja seljalihased.

Mooncascade’i rahva plankimisvaimustus sai alguse arendajast Uuno Puusist, kes oli hädas seljavaludega ning tegi nende leevendamiseks kodus planku. Uuno rääkis sellest ka töökaaslastele, kes võtsid kohe mõttest kinni – miks mitte teha seda harjutust ka kontoris? Muidu ollakse ju istuva töö tõttu pidevalt sundasendis.

“Kuna keset tööpäeva köögis plankimine äratab tähelepanu, hakkas see asi ka teisi inimesi huvitama ning plankijaid tuli muudkui juurde,” räägib Uuno. Edasi tehti IT-firmale kohaselt juba vastav Skype’i chat, kus saab ühisplankimise aegu koordineerida.

Üldiselt on ettevõttes välja kujunenud nii, et kell 11.55 kogunetakse kööki plankima ning kella 15 ajal võetakse ette veel teine sessioon. “Grupi-chat on väga hea viis teistele märku anda, et on aeg tõusta arvuti tagant ja end vahepeal veidi liigutada. Muidu võid ennast töösse unustadagi,” lisab Uuno.

Ettevõtte arendusjuhi Marten Teino sõnul on väga murettekitav, et päeva jooksul ta peamiselt istub. “Sellepärast on suurepärane teha vahepeal planku, mis mõjub hästi füüsisele ja paneb üldse mõtted kiiremini käima. Enesetunne on pärast plankimist tuntavalt parem ja kui seda siin koos teha, siis pole ka muret, et teised hakkaksid sind kuidagi imelikult vaatama.”

Igaüks enesetunde järgi

Ühist plankimist on Mooncascade’is tehtud eelmise aasta novembrist saadik ning vaimustus ei näi raugevat. Üks ettevõtte asutajatest, Priit Salumaa, on plankinud koguni nii, et tal oli samal ajal Skype’i kaudu videosild Gruusiaga.

“Kui kontoris on mõni klient või koostööpartner, on ka neid põrandale kutsutud. Kolmapäeviti on meil inglise keele tund, mis lõpeb kell 12, ja siis plangib ka õpetaja,” räägib Uuno.

Asja juurde käib ka muusika, mida Uuno sõnul on vaja peamiselt selleks, et hajutada tähelepanu kella vaatamiselt. Kui kaua plankida, otsustab inimene ise oma sisetunde järgi. Keegi ei vaata halvasti, kui alguses on jaksu vaid 30 sekundiks. Tavaline asendihoidmise aeg on 1–2 minutit, kuid on ka neid naisi ja mehi, kes peavad vastu 5–6 minutit.

“Plankimise maailmarekord on üle 5 tunni, nii et meil on veel kõvasti arenguruumi,” muigab Uuno.

Büroojuht Katrina Mägi märgib, et kogu ettevõttes valitseb sportlik vaim, sest teisiti ei peaks inimeste tervis istuvale tööle vastu. Katrina ise plangib samuti ja ütleb, et töö juures kujunenud harjumus on juba nii sisse juurdunud, et isegi nädalavahetustel hakkab keha enne kella 12 planku nõudma.

Uuno lisab, et plankimine on hästi kiire ja tõhus võimalus saada veri käima ning teha midagi füüsilist. “Igasuguse pikema kestusega spordi puhul on kerge hakata sellest kõrvale hiilima põhjusel, et aega pole. Aga plankimine võtab ainult viis minutit ja sellest ei saa ajapuudusel kõrvale hiilida,” sõnab ta. “Hea on ka see, et soovitud tulemuse saad kiiresti, varustust ei ole vaja, plankida saad igal pool ja pärast ei pea end pesema. Samuti on see kõigile jõukohane, sest ise valid, kas teed 40 sekundit või 4 minutit.”

Foto: Aivar Kullamaa

Kuidas õigesti plankida?

·        Enne plankimist peab olema selge kere keskosa neutraalasend.
·        Püsi küünartoenglamangus, pingutades kogu keha.
·        Ära lase ühelgi kehaosal ette, alla ega ära vajuda.
·        Ära tegele harjutuse ajal ühegi teise tegevusega.

Tõuse toolilt vähemalt kord tunnis!

MyFitnessi spordiklubide jõusaalitreeningute juht Kadri Paat ütleb, et liikumisele tähelepanu pööramine on istuva töö puhul väga oluline. Plankimist julgeb ta soovitada ettevaatlikult, sest tegu on tehniliselt keeruka harjutusega, mida valesti sooritades võib endale hoopis liiga teha.

Kuidas istuvat tööd tehes oma tervist säästa?

On täiesti tavaline, et unustad ennast tundideks arvuti taha istuma, eriti kui töö on põnev. Tuleks teha reegel, et vähemalt kord tunni jooksul tõused toolilt, kõnnid ringi, sirutad, teed mõne võimlemisharjutuse, suunad pilgu aknast välja arvutiekraanist eemale. Inimene on loodud liikuma, mitte istuma.

Tähtis on ka see, kuidas sa sisustad aega kontorist väljaspool. Näiteks kas teed kõik käigud autoga (jälle istud!) või eelistad jala käimist või jalgrattaga liikumist. Eriti just istuva töö puhul tuleks tähelepanu pöörata üldisele liikumisele.

Mis juhtub, kui istumisega liialdada?

Kui iga päev pikalt istuda, aeglustuvad kehas mitmed protsessid, nende hulgas ainevahetus. See omakorda viib kilode kogunemiseni. Kontoritöötajate enim kurdetud probleemid on õlapinged ja alaseljavalu. Istuva töö tagajärjel kipuvad tuharalihased ja kere keskosa stabiliseerivad lihased nõrgaks jääma, seevastu õlavöötme ja rindkere piirkonda tekivad pinged.

Kas pärast tööd tehtud tunniajane trenn ei aitaks?

Istuva töö tegijal ei tasu arvata, et kui ta mõned õhtud nädalas korralikult trennis käib, siis kõik mured kaovad. Tervisemured hoiab eemale igapäevane järjekindel liikumine. Tõsi, tund trenni on ikka parem kui mitte midagi.

Mida plankimisel silmas pidada? Kas see harjutus sobib kõigile?

Plank on üks keerulisemaid harjutusi üldse. Väga tähtis on õige tehnika. Seda asendit sisse võtta on lihtne, kuid selles püsimist on vaja õppida. Eriti keeruline on see algajatele, kes pole varem kere keskosa harjutusi teinud. Oluline on aktiveerida tuharalihased, hoida selga õigesti ning alaselga neutraalselt. Kui seda harjutust valesti teha, siis võib pigem kahju kui kasu saada.

Kindlasti tasub mõelda, mis on plankimise eesmärk – kas lihtsalt võimalikult kaua asendit hoida või õppida selle harjutuse abil aktiveerima kere keskosa lihaseid ja teha nii efektiivsemalt teisi igapäevaliigutusi või jõusaalitrenni.

Planku võib siduda kontorivõimlemisega, kuid see võiks olla võimlemise üks osa. Kui teha aga ainult planku, siis tuleks kindlasti pöörata tähelepanu asendile ja sellele, et harjutust sooritataks õigesti.

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee