Uudised

TOM-OLAF URB - räppar, kes meestele eeskujuks (5)

Kadri Kütt, 1. jaanuar 2017, 08:00
Foto: Aivar Kullamaa
Mida teeb Reketi nime all tuntud räppar Tom-Olaf Urb (31), et heas vormis püsida? Igatahes see, mida ta teeb, mõjub. Hiljuti motiveeris ta Eesti mehi oma tervise eest hoolt kandma ja sooritas NATO üldfüüsilised katsed eeskujulikult.

Kahe minuti jooksul 65 istesse tõusu ja sama ajaga 35 kätekõverdust ning 3200 meetri jooks ajaga 15 minutit. Sellise tulemuse sai 2,10meetrine Tom-Olaf Urb ilma spetsiaalse ettevalmistuseta kaitseväe katseid ehk NATO testi sooritades. Tegu on väga heade tulemustega. “Testis olid konkurendid ja meedia kaameratega, adrekas tekkis!” põhjendas Tom oma eneseületust.

Selle väljakutse võttis muusik vastu, et kampaaniaga “Mehed vormi” pöörata tähelepanu meeste tervisele. Tom peab kampaanias osalemist privileegiks, sest ta saab näidata, et tervislik eluviis on fun, äge ega seisne ainult juurikate närimises.

“Mehed on istuva eluviisiga ja rasvuvad, surevad enneaegselt südamerabandusse. Seda saab vältida. Sageli ei julge mehed ka probleemiga arsti juurde minna, sest kardavad, et äkki saavad veel teada, millega tegu.”

Tom ei pea end trennimeheks, aga sport on alati olnud äge osa tema elust. “Mida rohkem saan oma muusikale tähelepanu, seda olulisemaks pean, et näeksin hea välja ning oleksin terve. Kuulajad maksavad ju minu kuulamise ja nägemise eest. Sellepärast on tervislik eluviis mulle oluline ja teisi põhjusi ma ei vaja.”

Jooksja ja jalgpallur

Tom-Olaf on tegelenud mitme spordialaga. Veel eelmisel aastal mängis ta rahvaliiga jalgpallimeeskonnas, kus nad saavutasid alagrupi võidu. Ent jalgpall on agressiivne spordiala ja oht haiget saada suur. Meeskonnal ei olnud regulaarseid kooskäimisi ega treenerit ja kokkumäng seisnes võistlustel osalemises. “Ühtpidi on lahe, et saab mängida, aga teistpidi sel moel ju ei õpi,” ütleb Tom.

Korra on muusik ka Sügisjooksust osa võtnud ja läbis 10 kilomeetrit ajaga 47.20. “Läks väga hästi, aga enam ei julge minna, sest ilmselt kiiremini ma ei jookseks. Mul oli väga motiveeriv muusika ja kuidagi kõik sujus.”

Jooksmisega on Tomil oma stsenaarium. Talve tulles ei taha enam väljas treenida ega ka sisetingimustes joosta. “Keha ütleb, et okei, sa ei käigi siis enam jooksmas. Kui kevad tuleb, oleks justkui unustanud, et üldse kunagi jooksnud olen. Eks see on motivatsiooni küsimus.”

Lapsena käis Tom nii karates kui ka judos, kuhu vanemad 90ndatel sageli oma lapsi viisid. “Väga kihvtid alad, kuid mulle kuidagi ei sobinud. Sealt sain ma külge aga pisiku – mind väga huvitab võitluskunstide maailm.” Näiteks MMA ehk sportlik vabavõitlus, kus lööke sooritatakse käte ja jalgadega seisvas asendis.

Vigastus viis lemmikalani

Tom tegeles püstivõitlusega Tallinnas 3D Treeningus üle aasta. Siis sai ta vigastada, millest omakorda tekkis ala ees hirm. Sama saali teises otsas tegid aga trenni ju-jutsu mehed. “Ma alati mõtlesin, et millega need tüübid seal tegelevad ja mida nad kallistavad. Kõik tulid pärast trenni kardina tagant välja, näod särasid peas,” kirjeldab Tom.

Nii vahetaski ta löögitrenni targa mehe võitluskunsti ehk ju-jutsu vastu, kus ta käib siiani. “Ma ei saa sellest veel kõvema häälega rääkida, kui väga see ala mulle tegelikult meeldib,” tunnistab ta.

Tom on Brasiilia ju-jutsut harrastanud veidi üle aasta, mis on loonud arusaamise sellest, mida ju-jutsus teha võiks, aga selleks, et mõista, mida tegema peaks, läheb veel umbes viis aastat. “See on nii keeruline ala, hästi detailne ja põnev. On väga palju erinevaid viise, kuidas vastast alistada. Ju-jutsu on suur maailm, millest ma olen näinud ainult väikest kübet,” teab ta.

Trenni püüab Tom jõuda kaks korda nädalas. Mõnikord õnnestub see paremini, teinekord halvemini. “Ju-jutsu on minu meelest üldfüüsiline ala, kus ma kasutan kogu oma keha. Suuresti ollakse selili maadlusasendites. Need, kellega koos sa seda teed, saavad päris lähedaseks.”

Ju-jutsu treeningud toovad mugavustsoonist kiirelt välja, sest partneriga ollakse suuresti füüsilises kontaktis. “Vastane istub sul näos ja põhimõtteliselt higistab sulle näkku. Kui sa suudad sellega toime tulla, siis ma arvan, et elulised õppetunnid on väga tugevad. Paned end ebamugavasse olukorda ja üritad sealt siis välja tulla – elu metafoor.”

Rulatades läbi elu

Rulaga sõitmine on olnud suur osa Tomi elust, selle kaudu on ta leidnud oma parimad sõbrad. “See on minu tribe. Kasvasin oma sõpruskonnaga rulatades üles. Tegime seda suvi läbi, aasta läbi, hommikust õhtuni, kogu aeg olime rula seljas. See oli väga suur osa meie evolutsioonist ja sellest, kes me praegu oleme. Ma olen väga tänulik, et see spordiala minu ellu jõudis.”

Jalutamine on Tomile ka alati meeldinud, aga muusikamaailma sukeldudes on aega selleks järjest vähem. Sageli sõidab ta taksoga, ent tunneb, et jalgrattaga liikumine on soojade ilmadega juba palju köitvam.

Muusika kuulamine on Tomi jaoks meditatiivne tegevus. “Ma teen ise muusikat ja kuulan erinevat loomingut. Hästi detailselt ja just sõnu, selle asemel et mingi biit või taust välja tuleks. Mulle meeldib uut muusikat leida ja seda oma raadiosaates mängida.”

Paastudega keha mürkidest vabaks

Tom peab ka toitumist väga oluliseks. “Arvatakse, et muusiku elu on pidev pidu. Mul on esinemistel kaasas mulliga vesi ja puuviljad, et saaksin lavalt ära tulles kohe kätte vajalikud vitamiinid ja võiksin autoga koju sõita,” on reaalsus.

Kolm kuud on ta oma menüüst liha täielikult välja jätnud, see-eest sööb ta kõiki mereande. “Mulle see väga meeldib. Aga ma kompenseerin seda igasuguste Gruusia hatšapuridega, ülirasvaste juustusaiadega, mis mulle väga maitsevad. Kui aga on võimalus friikate asemel salat võtta, siis ma kindlasti võtan.”

Tom paastub kaks korda aastas, mil ta korjab oma laualt loomse toidu. Näiteks tavalise piima asemel kasutab ta mandlipiima. Esimene periood on lihavõttepaast, mis algab veebruari alguses ja lõpeb märtsi keskel (40 päeva ja 40 ööd). Religioosset põhjust Tomil paastumiseks pole, see aeg lihtsalt sobib talle.

Teine paastuaeg on suve lõpus, mil ta peab ramadaani. “See on aeg, kui ma taastan täielikult oma keha.” Hiljuti, kui esimene paastuaeg oleks pidanud läbi saama, otsustas Tom valitud toitumist jätkata. “See vibe oli lihtsalt nii hea.”

Kõikidele meelstele tahab ta öelda, et tegelikult pole eesmärk end piirata, pigem tuleks süüa normaalselt ja liikuda piisavalt. “Tasakaal peab olema,” on Tom veendunud.

Tomi ideaalse hommikusöögi retsept

“Mu vanaisa tegi kunagi sellist toitu: keetis kaerahelbed läbi kookos- või mandlipiimaga, lisas peotäie tudengieinet ehk pähkleid ja rosinaid, siis spirulinapulbrit, makat ja kanepiproteiini. Viimane on üks parimaid toiduaineid, kui liha ei söö, sest sealt saab valgu kiiresti kätte. Lisaks natuke gojimarju ja magustamiseks mett. Põhimõtteliselt on see hommikul nagu kausitäis magustoitu, ülimaitsev!”

 Mehed vormi” kaitseväe stiilis

* Kampaania “Mehed vormi” jaoks valitud test on rahvusvaheliselt tunnustatud ja sobib hästi ka Eesti meeste tervise indikaatoriks. “Tegu on USA jalaväe testiga, mida on mõnevõrra kohandatud. 2016. aastal läheme üle identsele testile,” selgitab kaitseväe sporditeenistuse ülem major Heino Märks.

* Sama testi sooritavad ajateenijad teenistuse alguses ja iga õppetsükli lõpus, 3–4 korda kogu teenistuse jooksul. Ajateenistusse saabudes suudab testi sooritada umbes 1/3, lõpuks aga üle 80%. “Need, kes suudavad testi kohe edukalt teha, läbivad ka ajateenistuse edukalt, väljalangejaid on minimaalselt.”

* Heino Märks peab “Mehed vormi” kampaaniat oluliseks, sest sellega tuletatakse meestele meelde, et hea kehaline vorm on tervise ja täisväärtusliku elu alus. “Loodetavasti hakkavad mehed oma keha eest hoolt kandma. Hea tervisliku seisundi tagab mitmekülgsus, tuleb tegeleda erinevate aladega.”

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee