Uudised

Kuidas saada unistuste kiiret seedimist? (2)

Liigume.ee, 31. detsember 2016, 09:00
Foto: PantherMedia / Scanpix
Seedimine on keemiline mootor, mis sind elus hoiab. Selle töötamise kiirus aga varieerub inimeseti. Aeglasema ainevahetusega inimestel on enamasti kaloreid üle ja see varundatakse rasvana. Kiirema seedimisega inimesed põletavad aga rohkem kaloreid ja neil on ka rasva kogunemine väiksema tõenäosusega. Kuidas aga saaksid sa soovi korral oma ainevahetust ergutada?

Mis mõjutab ainevahetuse kiirust?

Seedimise kiirust mõjutavad mitmed tegurid, nende seas:

  • Vanus. Mida vanemaks sa saad, seda aeglasemaks muutub ainevahetus. See on üks põhjusi, miks paljud inimesed vananedes kaalus juurde võtavad.
  • Lihasmass. Mida suurem on lihasmass, seda rohkem kaloreid põletad. 
  • Välistemperatuur. Kui su keha peab toime tulema külmas keskkonnas, põletab see rohkem kaloreid, et keha jahtumist vältida.
  • Füüsiline aktiivsus. Kõik kehalised liikumised kasutavad kaloreid. Mida aktiivsem oled, seda rohkem kaloreid põletad. Ka ainevahetus kiireneb vastavalt.
  • Jne.

Kas osa inimesi sünnib kiirema ainevahetusega?

Jah, mõned inimesed on alates beebieast kiirema ainevahetusega. Kõige enam seostatakse ainevahetuse kiiruse erinevusi siiski vanuse ja keskkonnaga. See tähendab ka seda, et kiirema ainevahetusega inimesed ei ole sugugi kaaluprobleemidest priid. 

Kas ainevahetust on kaalu kaotamise eesmärgil võimalik kiirendada?

Kaalukaotus ei tähenda ainult vähema hulga kalorite söömist. Tõhus kaalu langetamise programm sisaldab lisaks sellele ka ainevahetuse ergutamist. Selleks on erinevad meetodid:

  • Liiguta oma keha. Kõik liikumised põletavad kaloreid. Mida aktiivsem oled, seda kiirem on ka sinu ainevahetus.
  • Tee kõrge intensiivsusega (HIIT) treeninguid. Need treeningud annavad ainevahetusele hoogu juurde ja seda ka treeningujärgsel ajal.
  • Tee jõutreeningut. Jõutreening kasvatab lihasmassi ja see omakorda aitab efektiivsemalt kaloreid põletada ning seedimist kiirendada.
  • Söö proteiini. Arvestatava koguse proteiini söömine on vajalik lihasmassi kasvatamiseks ja säilitamiseks. Valgu söömisel on võrreldes näiteks süsivesikutega ka tõhusam ainevahetust kiirendav mõju.
  • Ära näljuta ennast. Vähem söömine võib olla küll kaalulangetuse mõttes vajalik aga oluliselt väiksem kalorite hulk aeglustab ka ainevahetust. 
  • Joo vett. Vee joomine aitab samuti kaasa kalorite põletamisele ja kiirendab ajutiselt ka ainevahetust.
  • Joo kofeiiniga jooke. Lisaks veele tuleb kasuks ka madala kalorsusega jookide tarbimine, nagu näiteks roheline tee ja kohvi. 
  • Maga korralikult. Kehv uni aeglustab seedimist ja soodustab kaalus juurdevõtmist.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee