Uudised

Oled VÄSINUD? Siin on nipid, kuidas paremini magada 

Liigume.ee, 30. detsember 2016, 14:40
Foto: PantherMedia / Scanpix
Meil kõigil tuleb aeg-ajalt ette öid, mil uni on kehv ja väsinud ning vaevalisi hommikud. Ehk on aga viis, kuidas veeta kõik ööd kvaliteetset und nautides? Tuleb välja, et on viis nippi, mida hea une nautimiseks kasutama peaksid. 

Magamine on kõige olulisem asi, mida pead tegema, et olla nii tervislik kui võimalik. Korralik treenimine ja toitumine on samuti tähtsad, kuid neist on vähe kasu kui sa ei saa piisavalt ning hästi magada. Unepuudus võib viia nii füüsiliste kui vaimsete häireteni, nii et ära lepi lihtsalt 7-8 tunni unega, vaid taga endale parima kvaliteediga uni.

Samal teemal

Õige toitumine

Oluline on kogu päeva õigesti toituda, end valmistada keha ette ka ööks. Rasvaste toitude söömine tekitab rahutuid unetsükleid ja nii tunned end hommikul unise ning pahurana. Vürtsikad toidud võivad kõrvetisi põhjustada ja hoiavad sind kauem üleval kui ehk tegelikult soovid. Kui mõelda une-eelsele snäkile, tuleks eemale hoida süsivesikuterikkast ja rasvasest toidust. Proovi kõge proteiinisisaldusega snäkke nagu kohupiim või marjad.

Teine potentsiaalne kehva une põhjustaja on valede jookide tarbimine. Pärast kella 16:00 võiksid kohvi joomist piirata. Kui oled kofeiinile väga tundlik, tarbi vaid üks tass kohvi päevas või jäta see oma igapäevast üldse välja. Alkoholiga on sama lugu - mõõdukas tarbimine und ei sega aga näiteks viimase õlle joomine vahetult enne magamaminekut heale unele kaasa ei aita.

Magamine õigel ajal

Oluline on meeles pidada, et me oleme päevasel ajal põhjusega aktiivsed ja õige une saamine nõuab meilt tegemiste lõpetamist kui päike loojub ehk kui kätte jõuab öö. Meie hormoonid tunnetavad päeva ja öö tsükleid ning seda järgides tagad endale hea une.

Õigel ajal magama minek aitab reguleerida melatoniini taset kehas. Kell kolm öösel uinumine ja seejärel kaheksa tundi magamine ei taga kvaliteetset und, kuna sinu keha saab aru, et päev on juba alanud. Ära ohverda kosutavat und tegevustele, mida võiksid teha kas uuel päeval või üldse tegemata jätta.

Magneesiumi võtmine

Magneesiumi toidulisandid aitavad hästi uinuda ja paremini magada. Magneesium toimib loodusliku rahustina ja aktiveerib ajus teatud retseptorid, mis on unemustrite arendamiseks väga olulised. Piisava koguse magneesiumi tarbimine tagab sulle hea une ja värske hommiku. 

Parima kvaliteediga une nautimiseks on oluline ka sinise valguse blokeerimine. Parim viis selle saavutamiseks on une-eelsel ajal arvuti ja teiste nutiseadmete vältimine, et silmi pimedusega harjutada ning ajule saabuvast puhkeajast märku anda. Kui pead kindlasti enne magama jäämist ekraani taga tööd tegema, vähenda selle valgust või kasuta spetsiaalset äppi f.lux, mis kohandab ekraani valgustust vastavalt ümbritsevale valgusele.

Pimedas magamine

Viimane ent mitte vähem oluline aspekt hea une tagamisel on pimedas magamine. Mida pimedam tuba, seda parem uni. Kohe kui keha tajub valgust, hakkab ta end üles äratama. Toas mõningase valguse hoidmine hoiab keha kergelt ärkvel ja nii on pea võimatu sügavasse unne vajuda.

Pimeduses magamist ei asenda ka silmaklapid. Meie nahal on pigment, mis tajub valgust ja äratab vaatamata silmaklappidele keha üles kui selleks piisavalt valge on. Kata aknad, hoia ekraanid unealast eemal ja kustuta tuled.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee