Uudised

Need hirmsad SÜSIVESIKUD! Või hoopis kasulikud? 

Liigume.ee, 15. detsember 2016, 07:00
Foto: PantherMedia / Scanpix
Süsivesikute olemus on enamasti esitatud järgmiselt: lihtsad süsivesikud = halb, liit- ehk komplekssüsivesikud = hea. See info on aga vastuoluline. Uuringud on näidanud, et madala süsivesikute sisaldusega dieedid aitavad kaalu langetada ent see ei tähenda, et süsivesikute söömine automaatselt paksuks muudab. 

Tegelikult on süsivesikute söömisel tervisele ka mitmeid kasulikke mõjusid, aga seda vaid juhul kui sööd õigeid süsivesikuid. Mõned süsivesikuterikkad toidud on äärmiselt toitvad ja aitavad ka kaalu kontrolli all hoida, samas kui teised on tervisele kahjulikud.

Süsivesikute olemus

Süsivesikud on üks kolmest makrotoitainest, mis varustab keha energiaga. Teised kaks on valgud ja rasvad. 

Süsivesikud jagunevad peamiselt kolmeks:

  • Suhkrud. Nendeks on glükoos, fruktoos, galaktoos ja sahharoos.
  • Tärklis. Süsivesikumolekulid, mis keha seedesüsteemis lagundab.
  • Kiudained. Süsivesikud, mida keha seedida ei suuda. 

Enamik süsivesikuid lagundatakse seedesüsteemis glükoosiks ja see on kehale kütuseks kõigi põhiliste funktsioonide täitmiseks. Iga gramm süsivesikuid annab neli kalorit, erandiks on kiudained, mis üldiselt kaloreid ei anna. 

Mitte kõik süsivesikud ei ole ühesugused

Enamasti lahterdatakse kõik süsivesikud headeks ja halbadeks, aga tegelikkuses ei ole see nii lihtne süsteem. Erinevatel süsivesikutel on tervisele täiesti erinev mõju ja seega ei saa kõiki ühte patta panna.

Üks viis süsivesikuid klassifitseerida on lihtsad vs liit- ehk komplekssüsivesikud. Teatud liigituste alusel peetakse suhkruid lihtsateks süsivesikuteks ja tärklist ning kudaineid liitsüsivesikuteks. Selline liigitus on aga segadust tekitav, kuna mõned tärklist sisaldavad toiduained nagu näiteks kinoa ja kaunviljad on tervisele kasulikud. Samas kui teisi tärklist sisaldavaid toiduaineid nagu rafineeritud nisujahu seostatakse mitmete terviseprobleemidega. 

Lisaks ei ole kõigil suhkrutel kehale sarnane mõju. Lisatud suhkrud, mis leiduvad näiteks küpsetistes ja magustatud jookides, on tervisele kahjulikud. Samas ei ole aga looduslikul suhkrul, mida leidub puu- ja köögiviljades, negatiivset mõju. 

Asjakohasem on liht- ja liitsüsivesikuid liigitada järgmiselt:

Liitsüsivesikud: Süsivesikuid sisaldavad, tervislikud ja töötlemata kujul toidud. Siia kategooriasse kuuluvad puuviljad, köögiviljad ja kaunviljad. 

Lihtsad süsivesikud: Suhkrud, teraviljad ja tärklis, mis on rafineeritud ja seekaudu on kadunud nende loomulikud kiud- ning toitained. 

Liitsüsivesikud on kõrge toiteväärtusega, lihtsüsivesikud mitte

Liitsüsivesikud on lihtsüsivesikutest tervislikumad juba ainuüksi toiteväärtuse poolest. Nad sisaldavad rohkelt toitaineid ja annavad selle koguse juures vähe kaloreid. Töötlemata teraviljad, köögiviljad, puuviljad ja kaunviljad on kõrge toiteväärtusega toiduained, mis sisaldavad palju antioksüdante, kiudaineid, vitamiine ning mineraale. 

Lihtsad süsivesikud sisaldavad aga nn tühje kaloreid ehk annavad kaloreid aga on madala toiteväärtusega. Lisaks on töödeldud toitudes ja magustatud jookides rohkelt suhkrut aga ei mingeid toitaineid. Neid lisatud suhkruid seostatakse mitmete terviseprobleemidega. 

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee