Uudised

KAUA VÕIB?! Kui kaua pead hea vormi nimel pingutama? 

Liigume.ee, 21. november 2016, 12:06
Foto: PantherMedia / Scanpix
Kui kaua võtab aega, et saavutada soovitud heas vormis keha? See kõlab lihtsa küsimusena, aga tegelikkuses on mitmeid faktoreid, mis vastust mõjutavad. Heas vormis olema on üldiselt fitnessi termin aga mida see üleüldse tähendab?

Vormi saavutamine

Inimestel on erinev arusaam sellest, mida vormis olemine tähendab. Mõne jaoks on see suutlikkus joosta näiteks üks kilomeeter. Mõne teise jaoks aga hoopis trepist üles kõndimine liigse hingeldamiseta. Osad inimesed peavad vormi näitajaks aga võimekust eri spordialadel võistelda ja ka igapäevaelus edukalt füüsisega toime tulla.

Kuna vormis olemine on inimeseti väga erineva sisuga mõiste, tuleb enne küsimusele "kui kaua peab vormi saavutamiseks pingutama?" vastuse saamist, enda jaoks selgeks teha, mida see sinu jaoks üleüldse tähendab.

Hea vormi komponendid

Füüsiline vormis olek ja võimekus hõlmab endas mitut eri komponenti:

  • Kardiorespiratoorne vastupidavus
    See on komponent, millest vormi puhul kõige enam räägitakse. See tähendab, et su südame-veresoonkonna ja hingamisteede süsteemid toimivad treeningu ajal hästi. Hea vastupidavuse oled saavutanud siis kui suudad treeningu ajal kaaslasega rääkida, ilma et sinu hingamine muutuks hingeldamiseks ja pulss oluliselt tõuseks. Lisaks taastud sa harjutuste vahel kiirelt.
  • Lihasvastupidavus
    Lihasvastupidavust defineeritakse kui võimet sooritada teatud lihaseid koormavaid harjutusi ajas. Ehk korduste arv, mis loomulikult ajas kasvab nagu ka kasutatavate raskuste mass.
  • Painduvus
    Painduvus tähendab võimet liigutada kogu keha liigeseid täie ulatuses.
  • Keha koostis
    Keha koostis viitab kehas sisalduvate ainete protsentuaalsele suhtele ehk näitab lihasmassi ja keha rasvasisalduse suhet. Terve keha koostis on üldiste tervisenäitajate jaoks ja aitab vältida südamehaigusi ning diabeeti. Meeste puhul on terve keha koostises 8-25% rasva ja naistel 15-32%.

Kui kaua läheb aega, et hea vorm saavutada?

Kui vaadata ülal toodud komponente, saad ka ise aru, et sellele küsimusele ei ole kerget ja ühest vastust. Kõik sõltub sinu stardipositsioonist. Mõned inimesed suudavad kõikide komponentide mõttes hea vormi saavutada juba kuue nädalaga, samal ajal kui teistel kulub mitmeid kuid, et algeline vorm tekitada.

See, et aega võib kuluda kuid, ei ole põhjus mitte alustamiseks. Kui valitud treeningkava on sulle sobiv, märkad väiksemaid muudatusi juba varakult ja see motiveerib sind jätkama. Edasi tunned vormi muutumist juba kõigis mainitud aspektides ja ühel hetkel oledki jõudnud "hea vormi" lävele. Seejärel oled valmis, et oma treeningkava uuele tasemele viia.

Seega vastus ajalisele määratlusele ongi see, et vormi saavutamine ei ole mitte sihtpunkt vaid kestev protsess. Sinu keha hakkab kohe alguses treeningust saadavat kasu näitama ja õige pea märkad muutusi kõikides fitnessi aspektides. Kuue-kaheksa nädala möödudes tajud, et senine treeningrutiin on liiga lihtne ja siis on õige aeg, et koormust lisada. See on jätkuv protsess ja samaaegselt kui paraneb su vorm, paraneb ka võimekus ükskõik mis igapäevaseid tegevusi läbi viia. Kui soovid oma vormi tuunimisel pidevat arengut näha, ole valmis üha rohkem pingutama ja treeninguid raskemaks muutma, et ühel hetkel saavutada vorm, millega rahul oled ning mida hoida suudad. 

Vormi saavutamise nipid

Sõltumata sellest, kas oled väga passiivne või aktiivne inimene, on alati võimalusi, kuidas oma füüsist parandada. Järgnevalt on toodud mõned nipid algajatele:

  • Alusta aeglaselt. Kui oled pikka aega trennist eemal olnud või see maailm on sinu jaoks täiesti võõras, ei ole mõtet kohe pea ees trennihullusesse sukelduda. Anna oma kehale aega koormusega harjumiseks, alusta 15-20-minutiliste treeningutega kahel-kolmel korral nädalas. Seejärel tõsta treeningkoormust 30-60-minutiliste trennideni mõnel korral nädalas. Sellisel kujul väldid vigastusi ja hoiad end motiveerituna.
  • Leia endale nautitav treening. Kui teed vastumeelset trenni, et motiveeri see sind pingutama ja arengut ei tule. 
  • Puhkus on pea sama oluline kui treening. Vaatamata sinu treenituse tasemele, on taastumine oluline. Keha vajab puhkust, et treeningutest taastuda ja kvaliteetset und, et taas järgmisteks väljakutseteks valmis olla. 
  • Pole aseainet korralikule toitumisele. Kehale sobiva kütuse pakkumine on väga oluline. Jäta menüüst välja rämpstoit jms, lisa toitaineterikkaid, toitvaid ja tervislikke toiduaineid, mis sinu treeningkoormust toetavad. 

Korralik toitumine ja järjepidev treening mõjuvad sulle ja su kehale õige pea ning saad tervislikkusest ja heast vormist kasu ning rõõmu tunda.

Samal teemal

16. detsember 2016, 16:10
Kõndimine on jõusaalis rassimisest tõhusam trenn

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee