Uudised

TEADLASED SOOVITAVAD: D-vitamiin hoiab tervena (2)

Liigume.ee, 28. oktoober 2016, 08:00
Foto: PantherMedia / Scanpix
Kui väldid päikest, kannatad piimaallergia all või järgid ranget vegan-dieeti, on sul suurem risk D-vitamiini puudusele. D-vitamiin on tuntud ka kui päikesevitamiin ja seda toodab keha kokkupuutel päikesevalgusega. D-vitamiini esineb looduslikul kujul ka teatud toitudes, näiteks kala, kalamaksõli, munakollased ja rikastatud piima- ning teraviljatoodetes. 

D-vitamiin on oluline tugevate luude jaoks, kuna aitab kehal toidust kaltsiumi omandada. Lisaks kaitseb päikesevitamiin ka mitmete teiste terviseprobleemide eest.

D-vitamiini puuduse sümptomid ja terviseriskid

Sümptomid nagu luuvalu ja lihasnõrkus võivad viidata D-vitamiini puudusele. Paljudel inimestel on vitamiinipuudusele viitavad sümptomid aga vaevumärgatavad. Vaatamata sümptomitele võib aga D-vitamiini puudus põhjustada terviseriske. Madalat D-vitamiini taset veres seostatakse järgmiste haigustega:

  • suurenenud risk surra südameveresoonkonna haigusesse;
  • kognitiivsed häired vanematel täiskasvanutel;
  • raske astma lastel;
  • vähk. 

Uuringud on näidanud, et D-vitamiin mängib rolli teatud seisundite ennetamises ja ravis, näiteks 1. ja 2. tüüpi diabeet, hüpertensioon, glükoositalumatus ja hulgiskleroos.

D-vitamiini puuduse põhjused

Vitamiinipuudus võib ilneda mitmetel eri põhjustel:

  • Sa ei tarbi aja jooksul soovitatud kogust D-vitamiini. See on tõenäolisem kui jälgid ranget vegan-dieeti, kuna enamik D-vitamiini looduslikud allikad on loomsed, nagu juba mainitud kala, kalamaksaõli, rikastatud piim, munakollased ja veisemaks. 
  • Sa saad piiratud koguses päikesevalgust. Kuna enamik D-vitamiinist omandame me päikesele paljastatud naha kaudu, tekib vitamiini kogumisel probleeme kui veedad enamik aega siseruumides. Samuti elades vähema päikesega kliimas ja kui teatud tervislikel või usulistel põhjustel ei ole võimalik päikese kätte minna. 
  • Sul on tume nahk. Pigment melaniin vähendab naha võimet toota päikesevalguse toimel kehas D-vitamiini. Mõned uuringud näitavad, et vanematel inimestel, kellel on tumedam nahk, on suurem oht D-vitamiini defitsiidiks. 
  • Sinu neerud ei suuda saadud vitamiii teisendada D-vitamiini aktiivseks vormiks. Vananedes väheneb neerude võimekus vitamiini aktiivseks muutmisel, mis viib vitamiinipuuduseni.
  • Sinu seedetrakt ei suuda D-vitamiini omandada. Teatud tervislikud põhjused, näiteks Crohni tõbi, tsüstiline fibroos ja tsöliaakia, võivad mõjutada soolestiku võimet toidust D-vitamiini absorbeerida. 
  • Sa oled rasvunud. D-vitamiin imendub verre rasvkoe kaudu. Inimestel, kellel on kehamassiindeks 30 või rohkem, täheldatakse sageli madalamat D-vitamiini taset veres. 

D-vitamiini puuduse ravi

Vitamiinivarude täiendamine eeldab kas toidu või lisandite kaudu D-vitamiini tarbimise suurendamist. Üldlevinud soovitus inimestele vanuses 1-70 on tarbida 600 ühitkud D-vitamiini ja üle 70-aastastele 800 ühikut, et tagada luude tervis. 

Päikese käes olles tasuks olla ettevaatlik, et mitte nahka kahjustada. Päikesekreemid aga vähendavad D-vitamiini omandamist. Toidulisandina D-vitamiini tarbimist tasuks arutada arstiga, kes aitab valida õige koguse. 

Samal teemal

28. märts 2017, 09:40
Viis märki toitainete puudusest, millest saad aimu peeglisse vaadates
7. jaanuar 2017, 04:00
Maitse üle ei vaielda: üks pistab puulehti, teine toitub praetud sitikatest-satikatest või vitsutab kõvasti rasvast
15. november 2016, 09:45
Astma patsiendijuhend õpetab haigusega igapäevaelus edukalt toime tulema
10. november 2016, 11:20
Ettevaatust! D-vitamiini puudus soodustab ka põievähi teket

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee