Uudised

Kaltsiumiga toidulisandil on ohtlik mõju 

Liigume.ee, 24. oktoober 2016, 12:22
Foto: PantherMedia / Scanpix
Paljud inimesed võtavad kaltsiumi sisaldavaid toidulisandeid lootes oma luid tugevdada. See aga võib põhjustada tagasilööke, terviseriske ja isegi südamehaiguste riski. Anname sulle ülevaate, mida peaksid kaltsiumiga toidulisanditest teadma, kellele on need mõeldud, milline on nende kasu tervisele ja ka võimalikud riskid. 

Keha vajab kaltsiumi tugevate luude ülesehitamiseks ja säilitamiseks. Üle 99% sinu kehas olevast kaltsiumist on just luudes ja hammastes. Vereringe kasutab kaltsiumi närviimplusside saatmiseks, hormoonide vabastamiseks (insuliin) ja lihaste ning veresoonte kokkutõmmete ja paisumise reguleerimiseks. Kui sa ei saa piisavalt kaltsiumit kätte toidust, hakkab keha kasutama olemasolevaid varusid luustiku ja hammaste arvelt. 

Kui palju kaltsiumi on igapäevaselt vaja?

  • Naised vanuses 50 ja nooremad: 1000 mg päevas
  • Mehed vanuses 70 ja nooremad: 1000 mg päevas
  • Naised üle 50 eluaasta: 1200 mg päevas
  • Mehed üle 70 eluaasta: 1200 mg päevas

Kaltsiumi omistamisel on ka soovitatud ülempiir: 2500 mg päevas täiskasvanutele vanuses kuni 50 ja 2000 mg päevas täiskasvanutele üle 50. 

Kaltsiumi on võimalik ka toidu kaudu piisavas koguses igapäevaselt kätte saada. Kui see aga ei õnnestu, tasub kaaluda kaltsiumit sisaldavate toidulisandite võtmist. 

Kes peaksid võtma kaltsiumi sisaldavaid toidulisandeid?

Kui keha omistab ebapiisavas koguses kaltsiumi toidu kaudu, hakkab ta lisa nõudma lude ja hammaste arvelt, muutes need nõrgemaks ja see võib viia osteoporoosi tekkeni. Naistel on osteoporoosi tekkeks suurem oht ja arstid soovitavad seetõttu võtta kaltsiumiga toidulisandeid, seda eriti pärast menopausi. 

Toidulisandid aitavad täita lünka, kui sa ei omanda oma tavapärase menüüga piisavalt kaltsiumi. Samuti võiksid kaaluda toidulisandite võtmist kui:

  • oled taimetoitlane;
  • järgid kõrge valgu- või naatriumisisaldusega dieeti, mis paneb su keha rohkem kaltsiumi eritama;
  • sul on tervislik seisund, mis piirab organismi võimet kaltsiumi absorbeerida;
  • sind ravitakse pika aja jooksul korikosteroididega
  • sul on osteoporoos.

Kaltsiumi sisaldavatel toidulisanditel on tervisele kasulik mõju:

  • nad aitavad ennetada luumassi kadu postmenopausis naistel;
  • nad aitavad kaasa rasva kaotamisele;
  • kaltsium võib vähendada käärsoole vähki haigestumise riski;
  • toidulisandid võivad kasuks tulla ainevahetusele.

Kaltsiumiga toidulisandite tarbimise võimalikud ohud:

  • võivad suurendada südamehaiguste riski;
  • kaltsiumi kõrget taset seostatakse eesnäärmevähiga;
  • võib suureneda neerukivide tekkimise risk;
  • kõrge kaltsiumi tase veres võib viia hüperkaltseemiani, mida iseloomustab kõhuvalu, iiveldus, ärrituvus ja depressioon.

Toidulisandina kaltsiumi tarbimisel tee endale kindlasti selgeks, millal ja kui palju peaksid lisandeid tarbima. Samuti leia endale sobivamad lisandid konsulteerides selleks apteekri või arstiga. Aeg-ajalt tasub endale lubada ka terviseteste, mis näitavad kaltsiumi ja soovi korral ka teiste näitajate taset organismis. 

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee