Uudised

Supertervislike inimeste 12 head harjumust 

Liigume.ee, 24. oktoober 2016, 08:00
Foto: PantherMedia / Scanpix
Söö hommikust

Hommikusöök on oluline mitmel põhjusel. See äratab su ainevahetuse ja ennetab hilisemat ülesöömist. Uuringud näitavad, et hommikusööki söövad täiskasvanud on tööl aktiivsemad ja edukamad ning lapsed saavutavad koolitestides paremaid tulemusi. Kui tunned, et taldrikutäis toitu hommikul ei ole sinu jaoks, söö selle asemel müslibatoon või puuvili. Peamine, et sa hommikusööki lihtsalt vahele ei jätaks.

Planeeri oma eined

Samal teemal

Söögikordade planeerimine aitab säästa aega ja raha. Leia hetk ja mõtle enda jaoks läbi, mis on sinu eesmärk. Kas soovid kaalu alandada? Süüa vähem suhkrut, rasvu, süsivesikuid? Või soovid hoopis rohkem proteiini ja vitamiine tarbida? Einete planeerimine hoiab su eesmärgi kontrolli all, sa tead mida ja millal ning kui palju sööd. Lisaks on oluliselt lihtsam ka ahvatlusena teele sattuvaid snäkke ja rämpstoitu ignoreerida.

Joo piisavalt vett

Vee tarbimine teeb sulle palju head. Lisaks terveks eluks vajalikule vedelikule võimaldab vee joomine ka kaalu kaotada. Populaarsed magustatud joogid on tihedalt seotud rasvumise ja 2. tüübi diabeediga, vesi aga süütu. Kui ainult vesi ei ole sinu lemmikjook, lisa hulka apelsiniviile, laimi, kurki, arbuusi või sidrunit. 

Võta ette liikumispaus

Ära lihtsalt haara järgmise tassi kohvi järele, vaid asu seda tehes liikvele. Tõuse pika istumise vahepeal ja tee mõned venitusharjutused, see on hea nii kehale kui vaimule. Kõigest 30 minutit iga päev aitab hoida füüsise toonuses ja meele erksa. Kui sa ei saa nii pikalt korraga kõndida, jaga see aeg oma päeva jooksul väiksemateks jalutusretkedeks. 

Ole offline

Kas sa kontrollid pidevalt oma meili või sotsiaalmeedia kanaleid? Kõikide su tuttavate tegemised on küll vaid mõne kliki kaugusel, kuid kas pead tõesti nägema pilti mõne sõbra õhtueinest kohe kui see on üles laetud? Võta endale aeg internetist eemal ja see annab sulle rohkelt aega teisteks unustatud toredateks tegevusteks. Jaluta, loe raamatut või mine koos kokkava sõbraga järgmise õhtueine jaoks toiduaineid ostma. 

Õpi midagi uut

Uued oskused aitavad mõistust tervena hoida. Pane end kirja tantsukursusele või mine mõnd instrumenti või võõrkeelt õppima. Vaimne töö aeglustab vananemisprotsessi ja ennetab ka Alzheimeri tõve. 

Ära suitseta

Suitsetamisega lõpu tegemine on suur samm tervislikkuse poole. Sinu keha taastab ennast kiirelt. Juba 20 minutit pärast suitsu tegemist langeb nii pulss kui vererõhk. Nii et pole mõtet oodata, tee kahjuliku harjumusega lõpp juba täna. Kui sa ise ei suuda, leia toetav sõber või spetsialist.

Maga hästi

Heal unel on rohkelt kasulikke mõjusid. Kvaliteetne uni tagab hea tuju, teravdab mälu ja keskendumist ning aitab uusi asju omandada. Pikemas plaanis aitab hea uni alandada südamehaiguste riski ja hoiab sind vormis. Proovi endale tagada 7 kuni 9 tundi und ja parima tulemuse saavutamiseks püüa magamamineku- ja ärkamisaeg hoida iga päev enam-vähem sama. 

Treeni oma lihaseid

Jõutreening aitab su kehal vahetada rasva lihasmassi vastu. Need treeningud aitavad sul kaalust alla võtta, südant tugevdada ja tulevad kasuks ka luudele. Planeeri jõutreening oma nädalasse vähemalt kahel korral.

Veeda aega väljas

Vaid paar minutit väljas päikese käes tõstab D-vitamiini taset ja see on kasulik su luudele, südamele ja tujule. Lisaks eeldab väljas olemine ka seda, et oled liikumises, mitte ei peesita mugavalt kodus diivanil. Eelista loodust linnatänavatele kui vähegi võimalik. Uuringud on näidanud, et looduslikus keskkonnas liikuvad inimesed on rahulikumad kui linnatänavatel jalutajad. 

Kui oled noor ja aktiivne, aitab hea tasakaal vigastusi vältida. Vanemas eas hoiab see su kauem aktiivsena ja ennetab kukkumisi ning luumurde. Vaatamata eale tähendab hea tasakaal toonuses lihaseid, tervet südant ja paremat enesekindlust. Jooga ja tai chi on selle arendamiseks head võimalused, kuid aitavad ka lihtsamad liikumised nagu kõndimine. 

Ole kohal

See tähendab kas mediteerimist või näiteks peatumist, et lilli nuusutada. Kohalolek peletab eemale stressi, leevendab valu ja parandab su tuju. Uuringud on näidanud, et juba 8 nädalat regulaarset mediteerimist muudab aju osi, mis mõjutavad emotsioone, õppimist ja mälu. Nii võib ka nõudepesust saada kohal olles meeldiv tegevus.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee