Jaga:     
Uudised

Õunte mõju diabeedile ja veresuhkru tasemele (1)

Õunad on maitsvad, toitvad ja mugavad süüa. Lisaks on uuringutega tõestatud, et õuntel on tervisele kasulik mõju. Õunad sisaldavad süsivesikuid, mis omakorda mõjutab veresuhkru taset. Õuntes leiduvad süsivesikud mõjuvad sinu kehale aga teisiti kui näiteks rämpstoidus olevad. Järgnevalt on kirjeldatud, kuidas mõjutavad õunad veresuhkru taset ning kuidas diabeetikud võiksid neid oma menüüsse lisada.

Õunad on toitvad ja täidavad hästi kõhtu
Õunad on ühed populaarsemad puuviljad maailmas. Õunad on väga toitvad, sisaldavad rohkelt vitamiini C, kiudaineid ja antioksüdante. Üks keskmine õun sisaldab 95 kalorit, 25 grammi süsivesikuid ja 14 % soovitatavast päevasest C-vitamiini kogusest. Huvitaval kombel on suur osa õunas sisalduvatest toitainetest peidus just õuna koores. Õunte toitvad omadused tulenevad nende rohkest vee ja kiudainete sisaldusest. Vahel piisab näljatunde leevendamiseks vaid ühest õunast.

Õunad sisaldavad süsivesikuid ja kiudaineid
Kui sul on diabeet, on süsivesikute igapäevane järgimine äärmiselt oluline. Kolm toitainet - süsivesikud, rasvad ja valgud - mõjutavad veresuhkru taset kõige enam. Nagu juba öeldud, ei ole kõik süsivesikud ühesugused, õuntes sisalduvatest süsivesikutest (25 grammi) neljandiku moodustavad kiudained. Kiudained aeglustavad seedimist ja süsivesikute imendumist, mistõttu ei tõuse veresuhkru tase nii kiirelt. Uuringud on näidanud, et kiudained kaitsevad 2. tüübi diabeedi eest ja parandavad kontrolli veresuhkru taseme üle.

Õunad mõjutavad mõõdukalt veresuhkru taset
Õunad sisaldavad suhkrut, kuid enamik sellest on fruktoos. Kui fruktoosi tarbitakse terve puuviljana, on selle mõju veresuhkrule minimaalne. Õunas sisalduvad kiudained aeglustavad seedimist ja suhkru imendumist verre ning veresuhkru taseme tõusu. 

Õunad võivad vähendada insuliini resitentsust
Regulaarne õunte söömine võib vähendada insuliini resistentsust, mis aitab kaasa madalamale veresuhkru tasemele. See toimub õuntes sisalduvate polüfenoolide tõttu, mida leidub peamiselt õuna koores ja mis aitavad kõhunäärmel insuliini vabastada ning rakkudel suhkrut omandada.

Õuntes sisalduvad antioksüdandid võivad vähendada diabeedi riski
Mitmed uuringud on näidanud, et õunte söömisel on seos madalama diabeeti haigestumise riskiga. Üks uuring tõestas, et naistel, kes sõid regulaarselt ühe õuna päevas, oli 25 % madalam diabeeti haigestumise risk kui neil, kes õunu ei söönud. Diabeedi ennetamises mängivad olulist rolli just õuntes sisalduvad antioksüdandid. Antioksüdandid on ained, mis takistavad kahjulikke keemilisi reaktsioone organismis ja kaitsevad keha krooniliste haiguste eest.

Söö õunu tervelt ehk koos koorega, kuna seal sisaldub enamik kasulikest toitainetest. Õunamahl ei asenda õuna söömist. Keskmise õuna söömine päevas on alustuseks piisav. Jaga puuviljade tarbimine ühtlaselt kogu päeva peale. 

1 kommentaar

H
hmm  /   09:12, 17. okt 2016
Oleks võinud kasvõi muuseaski mainida, et õunad on ülihead kolesterooli alandajad - kel huvi, see googeldab.