Uudised

Toidutalumatus: Mis see on? Kellel esineb? Kuidas toime tulla? 

Siret Saarsalu, toitumisterapeut, 10. oktoober 2016, 08:00
Foto: PantherMedia / Scanpix
Kõht valutab? Seedimine jumpsib? Nahk on juba pikemat aega korrast ära ja rohi ka ei aita? Mis mul viga on? Mõtle sellele, mida sööd!

46aastane Indrek Salk mõistis, et mitte kõik toidud ei mõju tema enesetundele hästi. Ta märkas, et teravad kõhuvalud, -gaasid ja vahel ka seedevaevused tekkisid siis, kui oli söönud piimatooteid või kapsast, laugulisi, peedisuhkrut, mett, ananassi. Toitumisterapeudi juures tegi ta toidutalumatuse testi. Pärast seda loobus ta kõigist ebasobivatest toiduainetest.

Samal teemal

Algul oli teatud toitudest loobuda raske, tunnistab Indrek, sest näiteks piimatooted moodustasid olulise osa tema menüüst, samuti leidub paljudes toitudes suhkrut või laugulisi. „Väljas söömas käies on väga raske leida toitu, mis mulle täiesti sobiks,“ märgib Indrek. „Tegelikult võttis tervel perekonnal minu uute toiduvalikutega kohanemine aega. Nüüdseks oleme aga pea kõigele asenduse leidnud ning uusi põnevaid toite avastanud.“  

Üha enam inimesi on hädas seedevaevuste või seletamatute tervisemuredega. Sageli on põhjus sobimatu toiduaine, mis võib vallanduda allergia või toidutalumatuse nähtudena. Toiduallergia sümptomid ilmnevad enamasti kohe pärast sobimatu toiduaine söömist. Toidutalumatus aga pole nii ilmselt avaldunud ja seda on ka kliiniliselt keerulisem uurida.

Käitub kui sissetungija

Kuna söödud roog leiab tee meie sisemusse ning läbib pikas seedekulgas erinevaid etappe, on täiesti loogiline, et see võib mõjutada meie enesetunnet. Peensoolesein on värav keha ja välismaailma vahel, mida valvab meie immuunsüsteem. Teoorias peaksid sealt läbi pääsema vaid vitamiinid, mineraalained, aminohapped ja muud toitained. Allergia või toidutalumatus tekib siis, kui immuunsüsteem kohtleb söödud toitu kui sissetungijat, mitte kui sõpra. See võib olla tingitud sellest, et toit võib sisaldada näiteks mõnda valku, mis meie kehale ei meeldi.

Toidutalumatus võib välja kujuneda ühekülgse toitumise, kestva ülesöömise, liiga kiire söömise või toitainetevaese, aga energiarikka toidu söömise tagajärjel. Ka vanusega väheneb seedimise võimekus ning juba väikesed detailid võivad seedeprobleeme tekitada. Puhitust võivad tekitada ka mõned sobimatud kombinatsioonid, näiteks suhkru, pärmi ja jahu koos söömine.

Indrek Salk tunnistab, et uuele söömisviisile üle minnes ta toidukoguseid piiranud pole. „Söön praegu isegi suuremaid portsjoneid kui varem, kuid sellegipoolest on kehakaal kaloreid lugemata silmanähtavalt langenud.“ Enne toidutalumatuse testi laskis Indrek perearstil ka vereanalüüsi võtta. Nüüd, vähem kui pool aastat hiljem on mitmed näitajad oluliselt paranenud, sealhulgas PSA näit. Lisaks on igakevadine allergia peaaegu taandunud.

Kadunud 10 kilo ja hea uni

Helen Tuur (45) oli kaua kimpus oma kehakaalu ja üsna halva enesetundega. Pea valutas tihti, ainevahetus oli aeglane, uni vilets, jalad rahutud. „Küll kaalusin toidukaaluga kõik toidud üle, lugesin kaloreid ja jälgisin, et ikka viis korda päevas sööks ja palju vett jooks, sai ka nn peekoni ja muna dieeti tehtud, kuid kaua ma vastu ei pidanud.“ Ta käis ka hoolega trennis, kuid kaal alanes vaid kahe kilo võrra. Ta hakkas uurima toidutalumatuse kohta. „Ükski toiduaine mulle vaevusi ei tekitanud, vahel, kui keefiri jõin, läks süda pahaks ja mõnikord soolikad „kolisesid“,“ ütleb Helen.

Helen Tuuri toidutalumatuse testi tulemused olid ootamatud: selgus, et hulk toiduaineid talle ei sobigi, näiteks nisujahu, pärm, hapendatud tooted, oad, kakao, mesi, koolajoogid, pärnaõied. Esialgu jättis ta need ained menüüst välja, piima asendas mandli- või kookospiimaga, nisujahu asemele tuli mandli- ja kookosjahu. „Olen pastatoodete fänn ja nüüd olen leidnud poest tatra-, riisi- jm jahudest tehtud pastasid. Mee asendasin agaavisiirupiga, kakao sobimatuse tõttu tuli loobuda šokolaadist. Praegu polegi enam magusaisu,“ rõõmustab Helen. Väga meeldisid talle ka hapukapsad ja -kurgid, nendest loobuda oli küll esialgu kahju, aga nüüdseks on ta harjunud. Kõige selle tulemusena langes aga Heleni kehakaal nelja kuuga 10 kilo ja enesetunne on väga hea. „Peavalud olen unustanud, ainevahetus on täiesti korras, magan hästi ja rahutud jalad on kadunud.“

Gluteeni pealetung

Talumatust ei põhjusta alati toit ise. Enamikul juhtudel on toidutalumatus tingitud liigselt läbilaskvast ehk lekkivast soolest, mida võivad põhjustada antibiootikumid, alkoholiga liialdamine, seedesüsteemi põletikud, liigne stress, ärevus vm. Ka valgupuudus toidus, madal maohappe tase, antibeebipillid, parasiidid või toidus leiduvate taimekaitsevahendite ning umbrohumürkide jäägid mõjutavad seedekulga tervist.

Levinumad probleeme tekitavad toiduained on gluteeni sisaldavad teraviljad (nisu, rukis, oder) ja kaseiini sisaldavad piimatooted. Siiski ei saa välistada ka teisi toiduaineid. Mõni on tundlikum kaunviljade, teine näiteks tsitruseliste suhtes jne.

Huvitaval kombel on tsöliaakia ja gluteenitalumatus järjest rohkem leviv probleem kogu maailmas. Gastroenteroloog Joseph A. Murray sõnul esineb tsöliaakiat tänapäeval neli korda sagedamini kui 50 aastat tagasi. Kas seda võib seostada faktiga, et nisukasvatus on viimase üheksa aastaga kahekordistunud? Sordiaretus, taimekaitsevahendid, toidu töötlemisviisid, keskkonnategurid võivad toitutalumatuse esinemisele hoogu juurde anda.

Selle epideemia suurim põhjustaja võib olla glüfosaat. Seda antimikroobset vahendit kasutatakse näiteks suhkrurookasvandustes, et kiirendada taimede valmimist. On leitud, et glüfosaat häirib bakteriaalset tasakaalu ning võib vähendada ka seedeensüümide aktiivsust. Nagu näha, on mikrofloora tasakaaluhäire (düsbioosi) ja lekkiva soole tekkepõhjusi mitmeid ning sellest toidutalumatuse tekkeni on vaid väike samm.

Kuidas talumatust tuvastada?

Samuti on piimatalumatuse vormid erinevad. Laktoositalumatuse põhjuseks on piimasuhkurut ehk laktoosi lõhustava ensüümi laktaasi puudumine inimorganismis. Kui laktaas puudub, jääb laktoos glükoosiks ja galaktoosisks lagundamata ning imendumata. Imendumata jäänud laktoos läheb edasi jämesoolde, kus bakterid lõhustavad piimasuhkru hapeteks ja gaasideks. Tekkinud ühendid ärritavad soolt ning see võib laktoositalumatusega inimesele põhjustada gaase, kõhuvalu, kõhulahtisust ja isegi krampe. Kaseiin on aga piimavalk, mille mittetäielik lagundamine peptidaaside ebapiisava aktiivsuse tõttu võib aja jooksul terviseprobleeme põhjustama hakata. Kui gastroenteroloogi tehtud n-ö traditsioonilised gluteeni- või laktoositalumatuse analüüsid on negatiivsed, aga seedimisega on sellegipoolest kehvad lood, tasub toidutalumatusetestiga uurida kroonilise immuunreaktsiooni olemasolu. Toidutalumatust on võimalik välja selgitada erinevate testidega, näiteks Cytotoxic test (leukotsüütide reaktsiooni määramine), Elisa test (IgG antikehade määramine), opoidsete peptiidide test, laktoositalumatuse test või rakendades eliminatsioonidieeti.

Kuidas edasi?

Toiduainetest, mille talumatust test näitab, tuleks vähemalt neljaks kuni kuueks kuuks loobuda. Selle ajaga peaks immuunsüsteemi reaktsioon konkreetsele võõrvalgule vähenema. Kusjuures, sümptomid ei ole proportsioonis mittetalutava toidu söödud kogusega, isegi väikeste koguste jätkuval söömisel võivad vaevused säilida.

Pärast vältimisperioodi toiduaineid taas menüüsse võttes tuleks siiski hoiduda nende söömisest iga päev, et vältida toksiinide uuesti kuhjumist ning talumatuse naasmist. Sõltuvalt kaebustest võib nisu ja piima korral olla vajadus neist kogu elu hoiduda.

Kes toidutalumatusetesti teha ei soovi, võib iseseisvalt pidada eliminatsioonidieeti, välistades kahtlusaluse toiduaine menüüst täielikult 4-6 nädalaks. Vältimisperioodi lõppedes ja toiduaine menüüsse tagasi lülitamisel on talumatuse korral tunda konkreetseid sümptomeid – kõhuvalu, puhitust, kõhulahtisust vm.

Saavutatud tulemused

Kuigi toidutalumatust on keerulisem tuvastada kui allergiat ning selle mehhanismide kohta on vaja teha täiendavaid teaduslikke uuringuid, on inimesed talumatust tekitavate toitude menüüst väljalülitamisega ometi positiivseid tulemusi saavutanud. Abi on saadud näiteks tugeva akne, aneemia, põletikuliste haiguste, kroonilise väsimuse, ülekaalu ja refluksi puhul. Aneemia juhtumeid, kus esialgne ravi rauatablettidega ei ole püsivaid tulemusi andnud, on olnud mitmeid. Selle taga võib olla näiteks soolestiku düsbioos ning vitamiinide ja mineraalide imendumisprobleemid. Kahjustunud soolestiku mikroflooraga inimestel kasvab soolestikus sageli eriline grupp patogeenseid baktereid, mis rauda amastavad. Sobimatute toiduainete menüüst välja jätmisel on mitmetel aneemikutel ka ilma toidulisandita rauatase tõusma hakanud. Väga edukaid tulemusi on saavutatud ka kaalu langetamisel, eriti siis, kui eelnev dieedipidamine pole tulemusi andnud.

Märgid, mis võivad viidata toidtalumatusele

  • peavalu, migreen;
  • krooniline väsimus;
  • meeleolu kõikumine, depressioon;
  • seedeprobleemid (gaasid, kõhukinnisus, -lahtisus, -valu);
  • nahamured (atoopiline ekseem, akne ja psoriaas);
  • üle- või alakaal (hoolimata tervislikust toitumisest);
  • liigeseprobleemid;
  • krooniline nohu, kõrvapõletik;
  • muud ebaselge põhjusega kroonilised haigused.

Piimata dieet

Kui sa ei talu piima, tuleb menüüst välja jätta:

  • lehmapiim ja seda sisaldavad tooted  (toorpiim, rasvatu piim, täispiim, piimapulber, lõssipulber, vadak, kaseiin, laktoos).

Näiteks:

  • või,
  • jogurt,
  • juust,
  • küpsised (mis piimatoodet),
  • piimašokolaad,
  • tordikreemid,
  • jäätis,
  • margariin (kui sisaldab võid).

Kitse- ja lambapiimale reageerivad inimesed erinevalt. Nende talumatus võib lehmapiimale lisanduda, kuid samas ei pruugi.  

Kontrolli koostist, enne kui sööd:

  • kastmed,
  • raguu,
  • polenta,
  • kartulipuder,
  • valmis- ja sügavkülmutatud toidud (eriti täidistega),
  • kõik lihatooted (paljud sisaldavad piimapulbrit, et liha seguneks paremini),
  • kuumtöödeldud sink,
  • magustoidud. 

Piimatooteid võib asendada:

Riisi-, soja-, mandli-, kaera-, kookospiimaga. NB! Ole esialgu ettevaatlik sojatoodetega.

Head kaltsiumiallikad:

  • vetikad jt mereannid,
  • rohelised lehtviljad: kapsas, lehtkapsas, kaalikas/naeris(lehed), rooskapsas, spinat, võilillelehed, mädarõigas, till, petersell, muud maitse- ja ravimtaimed,
  • pähklid ja seemned (mandel ja seesam),
  • aprikoos,
  • luudega kalad: sardiin, räim, kilu, lõhe peenikesed luud.

Kui sul on laktoositalumatus, vali laktoosivabad tooted.

Elu gluteenita

Gluteen on teraviljavalk, mida leidub nisus, odras ja rukkis ja vahel ka kaeras, kui see on tootmisliinil gluteeniga kokku puutunud.

Väldi!

Nisu-, odra- ja rukkijahust tooteid, näiteks

  • makarone,
  • leiba,
  • kukleid,
  • pitsatainast,
  • kliisid,
  • küpsiseid,
  • näkileibu,
  • küpsetisi,
  • tordikreeme,
  • paneeritud toite,
  • alkoholi.

Kontrolli koostist, enne kui sööd:

  • puljongikuubikud,
  • maiustused,
  • kastmed,
  • raguu,
  • sügavkülmutatud valmistoidud,
  • sojakaste,
  • linnaseäädikas.
  • gluteeni võivad sisaldada ka erinevad stabilisaatorid, lõhna- ja maitseained ja emulgaatorid.

Gluteenivabad teraviljad asenduseks:

  • riis,
  • tatar,
  • hirss,
  • amarant,
  • kinoa.

Sportlase toit tavaliseks

Jüri Jaanson (49), endine tippsportlane

Kuigi karjääri jooksul kujunes mul välja sobiv igapäevamenüü, vastas see ennekõike minu füüsilisele koormusele ehk oli suure kaloraažiga, hiljuti hakkasin aga tundma vajadust leida endale tavaeluks sobiv tervislik ja toitev menüü. Tippvormis sportlase organism on välismõjutuste, sh söögi suhtes tundlikum ja organismi reaktsioonid aitasid mul leida sobivad toidud. Tavainimesena pole neid reaktsioone nii lihtne tajuda, seetõttu otsustasin teha toidutalumatuse testi.

Mu organism on õnneks kõigesööja, täiesti talumatuid toiduaineid ei ole, väike osa aineid pole mulle lihtsalt kasuliku mõjuga, näiteks pärm. Samas esines ka väikseid üllatusi, näiteks peet ei olnud mulle kasuliku reaktsiooniga.
Kohandasin toitumisnõustaja abil pisut igapäevamenüüd: muutsin toidu kogust ja kaloraaži ning näiteks jätsin hommikusöögist välja suhkrut sisaldavad kaerahelbed. Suurim vahe endisega on ilmselt toidulisandite puudumine. Põhiline on, et igapäevamenüü on tervislik ja toitev, kõrvalekaldumised a´ la jõululaupäev mõju ei avalda.

Artikkel ilmus täismahus esmakordselt 2015. aasta Tervis Plussi jaanuarikuu ajakirjas.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee