Foto: Ardo Kaljuvee
Dagmar Reinolt 4. august 2016 08:39
Laulja Merlyn Uusküla (32) elab kiiret elu, mistõttu ta toitub ja treenib üsna ebakorrapäraselt. Merlyn proovib vältida kartulit ja süüa vähem saia, liha asemel eelistab ta kala. Endale on noor naine seadnud reegli, et hilja õhtul ta ei söö.

Merlyn naerab, et proovi, kuidas tahad, aga tervislikult toituda pole lihtne, sest elutempo on kiire ja sageli napib aega söögi valmistamiseks.

Pärast esinemisi on naisel tihti probleem, et kõht on tühjaks läinud, aga kell on juba nii palju ja siis enam süüa ei julge. “See ongi asi, mida ma täpselt ei tea – kas ma peaksin siis sööma või mitte.”

Kiirtoitu proovib Merlyn võimalusel vältida. “Ma seda tüüpi inimene ei ole, et lähen pärast esinemist öösel Statoilist läbi ja võtan ühe hotdogi. Pigem olen siis söömata, mis ilmselgelt on ka vale, aga ma ei taha rämpsu süüa. Vahel võtan tühja kõhuga tüki šokolaadi või müslibatooni, aga ega see ole ju ka eriti tervislik.”

Autoinimene, kes käib trennis

Liikuda armastab Merlyn väga, aga nagu paljudel teistel, nii käib ka temal trennituhin peal hooti. “Kui käin trennis, siis käin. Kaks või kolm korda nädalas tegelen aeroobse treeninguga. Mulle meeldivad väga tantsulised trennid, näiteks zumba.” Samas tunnistab Merlyn, et kui ta trennirongilt maha astub, siis võtab tagasi rütmi saamine aega.

Kuigi Merlyn liigub enamasti autoga, meeldivad talle ka pikad jalutuskäigud. “Kui ma kõndima lähen, siis on see teadlik ja planeeritud valik. Võin jalutada vabalt ka kümme kilomeetrit matkaradadel või teha pikki jalutuskäike mere ääres, aga väga oluline mõjutaja on siin kindlasti ilm.” Naine lisab, et kui ikka vihma sajab ja tuul puhub või lumehanged ulatuvad nabani, siis ta ennast välja kõndima ei sunni.

Supid, sushi ja šokolaad

Mis söömisse puutub, siis naerab Merlyn, et ega ta vist päris eestlane pole. “Minu lemmiktoidud ei ole absoluutselt Eesti köögist. Ma armastan näiteks sushit ja mulle meeldib väga India köök ning vürtsikad toidud. Kartul, kaste ja liha ei kuulu minu lemmikmenüüsse.”

Laulja on suur supifänn. “Suppe ma armastan ja teen neid ka ise väga hea meelega. Eriti armastan vürtsikaid suppe, aga võin ka klassikalisi teha. Loomulikult on mu lemmikud igasugused püreesupid.”

Kuna Merlyn peab väga lugu köögiviljadest, on tema kapis alati olemas porgand, kartul, kaalikas – just see kuldne kolmik. Tihti teeb ta nendest püreesuppe. “Sinna lisada veel teine kolmik: sibul, küüslauk, ingver, ja see on üks parimaid suppe, eriti talvisel ajal. Juurde viil musta käsitööleiba ja voilà!”

Magusaga on Merlynil huvitav külm-kuum suhe. Ta võib magusaletist käia mitu kuud nii mööda, et teda üldse ei huvita, mis seal on. Siis aga tuleb hetk, mil ta varub endale koju suure koguse šokolaadi ja sööb seda mõnuga. See on ilmselgelt seotud emotsioonide ja stressiga – näiteks eksamiperioodil või muul pingelisel ajal pole talle mingi probleem süüa terve tahvel šokolaadi. “Koogid ja jäätis ei ole üldse minu rida, ikka šokolaad – see on minu suurim patt!” tunnistab Merlyn.

Saiakestele ja küpsistele ütleb laulja alati kindlalt ei. “Nisujahu suhtes on mul kerge talumatus ja seda lihtsam on nendest toodetest loobuda.”

Lapsepõlve meenutades ütleb Merlyn, et tema suurim lemmik oli karamellkissell. “No see, mida tehti koolides nõukogude ajal. Kui see oli menüüs, siis oli kohe tuju hea,” naerab Merlyn.

Foto: Ardo Kaljuvee

Täielikku taimetoitlust ei poolda

Merlynil on kombeks teha organismile igal kevadel puhastuskuur ja sama plaan on ka sel aastal. “See on igaühe enda tunnetuse küsimus, aga kevad on mul parim aeg selleks, et mõned kilod alla võtta ja olla teadlikult tervislikum. Olen plaaninud nii, et ma vähemalt üks-kaks kuud ei tarbi alkoholi,” arutleb Merlyn. Samuti on naisel kavas loobuda sel ajal kartulist, süüa rohkem muid köögivilju ja kala, juua palju taimeteesid ning mõelda menüü sisu enda jaoks veidi kergemaks. “Kui nii toimida, on peagi ka kergem ja parem olla.”

Merlyn joob hea meelega vett. Mahla ja gaseeritud magusaid jooke tarbib ta väga-väga harva. “Mahla joon ehk kuus ühe klaasi.”

Merlyn tegi hiljuti toidutalumatuse testi ja selle tulemused olid äärmiselt põnevad. “Mul on piimatoodete vastu kerge talumatus, seega ei söö ma enam ka jogurteid ega kohupiima. Olen need valutult oma menüüst välja saanud. Piima ei joo ma üldse.”

Kuna nisujahu asemel kasutab Merlyn juba riisijahu, siis teab ta, et häid pannkooke saab edukalt ka muust jahust, aga päris ilma piimata neid siiski teha ei saa. “Väike tilk piima tuleb tainasse ikka lisada, et tuleks õige asi!”

Merlyni 3 lemmikut

Šokolaad

“Ilma selle maiuseta ma ei saa. Teen endale vahel magusapäevi ja naudin elu hea magusaga. Lemmikšokolaad on Karl Fazer. Ka šokolaadifondantile ei suuda ma kunagi ei öelda.”

Juustud

“Juust ja vein on kaks asja, mis käivad minu jaoks kokku. Ma võiksin gurmeejuustu iga päev süüa! Seda pean tõesti teadlikult piirama, sest tegu on ju väga rasvase piimatootega.”

Sushi

“Sushi on hea ja kerge toit, kus segunevad naturaalsed maitsed ja mõnus kõhutäis. Minu arvates on see ideaalne viis, kuidas toorest kala süüa.”

Merlyni päevamenüü

Hommik

Puder moosiga, leib singi ja tomatiga, vesi.

Vahepala

Pirn.

Lõuna

Riis, kana ja salat, vesi. Vahel ka mõni magustoit.

Õhtu

Kalasupp ja juustuleib.

Kommenteerib toitumisnõustaja Ellyt Naigla
Väikesi patte võib endale lubada
Merlyni kiire elutempo juures oleks parim lahendus lihtsaid toite kaasa valmistada. Tõenäoliselt ei ole see alati võimalik, kuid vahepalad kotis päästaksid magusaisudest. Oluline on järgida kuldset 80 : 20 reeglit: kui enamjaolt toitud tervislikult, siis võib endale väikesi patte lubada.

Kiire elutempo juures soovitaksin Merlynil lähtuda toitumisel glükeemilisest koormusest ehk jälgida veresuhkrutaset tasakaalustavate toiduainete söömist. Kõige olulisem on süüa regulaarselt (4 korra asemel 5–6 korda päevas) ning lisada praegusesse menüüsse köögivilju (sealhulgas kaunvilju) ja puuvilju.

Puder, riis ja leib võiksid olla täisteraviljast – siis saab organism vajalikud vitamiinid ja kiudained ning täiskõhutunne kestab kauem. Leib ja moos sisaldavad üldjuhul palju suhkrut. Kui võimalik, tasub leida sobivad alternatiivid – proovida näiteks müslileiba ja agaavisiirupit.

Merlyn nimetab korduvalt šokolaadi, mis ei ole iseenesest väga suur patt, kui seda süüa mõistlikus koguses (u 50 g) ja kindlasti tumedat, vähemalt 70% kakaosisaldusega. Kui süüa lisaks šokolaadile ka magustoitu, võib päevas kokku saada magusat liiga palju, mis pärsib normaalkaalus püsimist või soovkaalu saavutamist.

Merlyn mainib ka, et on täielik juustufänn. Kuna juustu on raske seedida, siis ei tasu sellega liialdada. Kuna Merlynil on tuvastatud ka piimatoodete talumatus, võib liigse juustu söömisel tekkida terviseprobleeme.

Artikkel ilmus esmakordselt Tervis Plussis 2016. aasta veebruaris.