Joogaõpetaja Merit Raju

Foto: Triin Maasik
Silja Paavle 7. juuni 2022 10:13

„Viimastel aastatel on ühiskonnale erinevatest meelerahu tehnikatest palju abi olnud,“ usub joogaõpetaja Merit Raju. Seda põhjusel, et jooga õpetab rahulikku meelt hoidma, ennast tunnetama, ebaõnnestumistega toime tulema, oma emotsioone juhtima ning tervislikumaid elustiilivalikuid tegema.

Merit Raju räägib, et alustas joogaga, kui elas ja õppis 20 aastat tagasi Saksamaal. „Mulle tundus intrigeeriv, et sealne haigekassa maksis 80% joogatundide kulust kinni. Järelikult oli välja arvutatud, et on mõislikum maksta elustiiliga seotud heade harjumuste kujundamise eest kui hiljem haigestumisega seotud kulusid. 80% haigustest ongi ju elustiiliga seotud. Nii otsustasin minna proovima ja sealt see joogapisik sisse jäi,“ meenutab ta.

Aastatega käis Merit läbi erinevaid joogastuudioid ja haaras igal reisil võimalustest kogeda erinevaid joogastiile. Nii hakkas selginema, mis talle rohkem sobib ja mis vähem.

Liiga intensiivsed ja samas rutiinsed joogastiilid talle ei sobinud, meeldisid natuke pehmemad, aga ikkagi väljakutsega seotud ja sellised, kus on dünaamilist liikumist, vaheldust ja ka laulmist, sest see tekitas kiiresti eriti harmoonilise tunde. Nii jõudis ta kundalini joogani. Kui Meriti õpetaja teatas, et hakkab koolitama õpetajaid, haaras ta 2009. aastal sellest võimalusest kohe kinni.

Joogal on mitmeid kasutegureid

Merit loetleb, et jooga kasutegurid on paindlikum, tugevam keha, energilisus ja tervis. Jooga õpetab rahulikku meelt hoidma, ennast tunnetama, ebaõnnestumistega toime tulema, oma emotsioone juhtima, tervislikumaid elustiilivalikuid tegema.

Samas peab arvestama sellega, et kui oma keha ei tunneta, võib endale liiga teha. Naine paneb südamele, et jooga ei ole võistlus.

Merit tõdeb, et kuna jooga on olnud pikalt tema elu, mõtteviisi ja elustiili osa, on see saanud osaks temast ja tema identiteedist. Keeruline on lahterdada, mida on tema ellu toonud just jooga, aga ta kinnitab, et 10 aastat tagasi sünnitades oli talle küll selge, et kõik, mis selles protsessis tundus kerge ja lihtne, oli tänu joogale, teadlikkusele oma kehast ja hingamise valitsemisele. Abi oli joogast ka vastsündinuga tegelemisel ja esimestel emaks olemise aastatel. Aga ta usub, et viimastel aastatel on kõikidest meelerahu tehnikatest olnud ka ühiskonnale tervikuna palju abi.

Millest alustada?

Merit julgustab enne joogatrenni minekut kuulata ja vaadata joogavideoid, et teemasse sissejuhatus teha ja tunnetada, kas tõmmet jooga vastu üldse on. Siis oleks mõistlik minna trenni ja õppida joogapoosid selgeks. Edasi võib neid ise kodus harjutada, kogudes inspiratsiooni kirjandusest. Üks selline hea raamat on näiteks Nancy J. Hajeski „Põhjaliku jooga käsiraamat“, kust leiab ohtralt joogapoose iseseisvaks harrastamiseks.