Foto: Unsplash
Silja Paavle 19. jaanuar 2022 18:00

Jaanuar on uue aasta esimene kuu, mis tähistab paljudele võimalust alustada puhtalt lehelt, võtta käsile mõni uus hobi või jätkata pühadel soiku vajunud treeningutega. Kuidas alustada sportimisega, aga teha seda mõistlikult ning hoida treeningutega stabiilset joont terve aasta vältel, räägib OMAklubi ja MyFitnessi personaaltreener Janar Sääsk. 

„Kui möödunud aasta alguses jäi Covid-19 viirusepuhangu ja piirangute tõttu tavapärane suurem treeninglaine ära, siis sel aastal on juba näha, et inimesed on spordiklubides tagasi ja end tõsiselt käsile võtnud,“ kommenteerib Janar. Samas paneb treener üle pika aja treeningutega alustajatele südamele, et sportimisega tuleb alustada mõistlikus tempos ning kasvatada seda järk-järgult. 

Varakult saabunud lumi ja talv

Eesti suurima müügiplatvormi Kaup24 veebistatistika andmetel pani varakult saabunud lumi ja talv eestlasi rohkelt talispordivahendeid soetama. „Murdmaasuusatamise populaarsus mäesuusatamise alternatiivina kasvas eelmisel aastal tohutult: piirangute valguses pakkus see head võimalust vabas õhus lumist ilma nautida,“ räägib Kaup24 sporditoodete kategooriajuht Regina Malinovska ja lisab, et 2020. aastaga võrreldes kasvas talispordi varustuse müük lausa 300%. 

OMAklubi ja MyFitnessi personaaltreener Janar Sääsk

Foto: Erakogu

Janar kommenteerib, et suusatamine on väga hea vastupidavusala, mida talvel harrastada. „Kuigi suusatamise harrastamiseks on vajalik varustus ja teadmised tehnikast, saab viimase asjatundjaga treenides paari treeninguga selgeks. See sobib igas vanuses inimestele, ei koorma väga liigeseid ja ka vigastuste oht on pigem madal,“ räägib treener ja lisab, et mõnus kogu keha treening ja hea tuju saab suusatamisega garanteeritud.

Uuel aastal uute hobidega

Seda, et uus aasta innustab liikuma, on märganud nii kaupmehed kui treenerid. „On palju neid inimesi, kes jaanuaris suure õhinaga endale kõikvõimalikud spordivahendid ja liikmepaketid soetavad, kuid lootustandvale algusele järgneb sageli tüdimus, ülekoormus ning treeningute kiire lõpp,“ lausub ta.

„Spordi tegemise puhul on oluliseks märksõnaks regulaarsus - igasugune liigutamine on küll kasulik, kuid tulemuste saavutamiseks on vajalik järjepidev treeningutesse panustamine,“ selgitab Janar ning lisab, et mõistlik on trenniga alustada tasa ja targu, lasta kehal koormusega harjuda ning seejärel treeningtempot vaikselt suurendada.

Taliujumine mõjub hästi ka vaimsele tervisele

Lisaks regulaarsele treenimisele soovitab personaaltreener taliujumist. Külmas vees karastamine avaldab positiivset mõju nii inimese füüsilisele kui vaimsele tervisele, toetades immuunsüsteemi, vereringe ja ainevahetuse toimimist ning maandades ärevust ja muid psühholoogilisi probleeme. Läbi kerge hormeetilise ehk positiivse stressi paraneb inimese heaolu tervikuna, sest areng toimub alati mugavustsoonist väljas. 

Janar, kes on ise taliujumisega tegelenud 4 aastat, soovitab karastamisega alustada külma duši alt, seejärel liikuda talveperioodil mujale veekogudesse ja hoida regulaarsust. „Riskide vältimiseks on oluline käia talisuplemas kellegagi koos - nii on ka karastamisega tekkivat rõõmutunnet kohe sõbraga võimalus jagada,“ soovitab treener. 

Regina lisab, et ka taliujumise puhul on oluline õige varustuse olemasolu: „Libastuse vältimiseks tasub kasutada ujumissusse ning veest välja tulles kiiresti rätik ümber panna, et tuulega mitte külma saada.“ Ka personaaltreener kinnitab, et talisuplus on küll kasulik, kuid seda tuleks teha ettevaatlikult ning oma võimeid mitte üle hinnates.