Liikumine ja tervis | Sinu treener

Kiropraktik annab nõu: mida teha skolioosi ennetamiseks ja leevendamiseks? 

Silja Paavle, 22. oktoober 2021 08:20

Füsioterapeut ja manuaalterapeut/kiropraktik Priit Kõrve

Foto: Karen Härms

Skolioos põhjustab paljudel inimestel vaevusi. „Suur osa skolioosi tekkepõhjustest on ebaselged ja täiuslikku õiget rühti polegi olemas - kõigil on seal väikesed kõverused,“ nendib füsioterapeut ja manuaalterapeut/kiropraktik Priit Kõrve ning annab nõu, kuidas võiks skolioosi ennetada ja leevendada.

Ennetamine

Skolioosist rääkides teevad Kõrve sõnul suurima karuteene vähene liikumine ja istuv eluviis. Kui töö siiski nõuab pikka istumist, soovitab Kõrve teha kindlasti iga 1-1,5 tunni tagant pause ja kergelt võimelda. Kasuks tuleb ka hea ergonoomiline tool, lisaks võimalikult sirge seljaasendi hoidmine.

Eriti tähelepanelik peaks olema kasvueas, mil valed asendit soodustavad skolioosi väljakujunemist. Sest skolioosi esineb erinevates vanustes, kuid sageli kujuneb tundmatu tekkepõhjusega skolioos välja just lastel või noorukitel. Scoliosis Research Society andmed näitavad, et tüdrukutel esineb skolioos 8 korda sagedamini kui poistel ning ka umbes 2% täiskasvanutel on leitud skolioosi.

Kuna naistel esineb skolioosi rohkem, siis võib öelda, et skolioosi süvenemise riskifaktoriteks on naissugu, haiguse varane algus (tüdrukutel enne puberteeti algust), puberteediea kasvuspurdi aegne vanus ja skolioosi nurga suurus.

Ravimine

Kõige parem viis skolioosist hoiduda on seda ennetada. Kui aga läheb tarvis ravi, siis on hea teada, et see jaguneb kaheks – mitte-kirurgiline ja kirurgiline ravi. See, kuidas ravitakse, sõltub kaebustest ja skolioosi suurusest. Kergema skolioosi raviks määratakse füsioteraapia (sh skolioosispetsiifiline ravivõimlemine, massaaž jm), vajadusel korseti kasutamine ja manuaalteraapia/kiropraktika, lisaks õiged tööasendid ja nende korrigeerimine abivahenditega – reguleeritava kõrgusega laud, ergonoomiline hiir, käetugi jne. Tugevama skolioosi (alates 50 kraadist) korral võib vajalik olla kirurgiline sekkumine.

Kui oled istuva eluviisiga, talita nii:

  • Ole pärast tööd piisavalt aktiivne.

  • Kasuta tasakaalupatju või võimlemispalle, need sunnivad istuma otse, ergonoomiliselt maksimaalselt õigesti.

  • Väga head vahendid on tänapäeval reguleeritava kõrgusega lauad. Osa päevast saab tööd teha istudes ja osa seisuasendis – nii ei koorma keha ühe sundasendiga üle.

  • Oluline on arvutiekraani kõrgus, klaviatuuriasetus ja ergonoomilise hiire kasutamine. Sinna juurde tasub mõelda käe/küünarnuki toele ja klaviatuuri randmetugedele, mis vähendavad koormust nii õlavöötmele kui kätele ja randmetele.