Laste- ja noortesport | Sinu treener

Vaata, kas tunnustuse pälvis ka sinu piirkonna kool!

Ekraanide ja pika istumise kiuste: kaugõppesse liikumist toonud koolid ja õpetajad said üle-eestilise tunnustuse 

Silja Paavle, 15. september 2021 10:34

Vastse kooliaasta alguses kogunesid haridusuuendusprogrammiga „Liikuma kutsuv kool“ liitunud koolid Käärikule, kus anti üle kaugõppeaasta tegija tiitlid neile, kes ebaselgete olude kiuste säravate algatustega silma paistsid.

Foto: Sven Začek

Pandeemiaaeg kasvatas drastiliselt Eesti laste istumis- ja ekraaniaega. Ometi leidus ka kaugõppeaastal koole ja pedagooge, kes leiutasid uusi viise, millega õpilaste ja õpetajate kodustesse koolipäevadesse liikumisvõimalusi juurde luua. Vastse kooliaasta alguses kogunesid haridusuuendusprogrammiga „Liikuma kutsuv kool“ liitunud koolid Käärikule, kus anti üle kaugõppeaasta tegija tiitlid neile, kes ebaselgete olude kiuste säravate algatustega silma paistsid. 

„Distantsõpe muutis koolielu tublisti vaesemaks – ära jäi palju ühist ja spontaanset, isegi seni täiesti tavapärased vahetunnid kadusid koos kooliuste sulgumisega,“ selgitab Merike Kull, Tartu Ülikooli liikumislabori juhataja ning kaugõppeaasta tegija konkursi üks eestvedajatest. „Koolielu kolimisega ekraanide taha haihtusid ka paljud liikumist sisaldavad tegevused – vaheldust pakkuvad õuevahetunnid, juhuslikud mängud koridorides, sirutuspausid tunni ajal ja väljasõidud.“ 

Kaugõppeaasta tegija tiitli said inimesed ja koolid, kes kaugõppe ebaselges olukorras uute, sageli enneolematute lahendusteni jõudsid ja sedasi liikumist sisaldavad tegevused koolitundi, vahetundi ja vabasse aega tagasi tõid. „Väga palju rõõmu tegi see, et kui päris vahetunnid katkesid, hakkasid kooolid hakkasid ise aktiivseid vahetunde leiutama, et lapsed ikka toolilt püsti meelitada. Näiteks üks põhikool vedas eest tervet seeriat liikumisvahetunde, kus lisaks kooliperele näitasid tegevusi ette ka kohalikud tuletõrjujad, politseinikud, linnapea, naaberkoolide õpetajad, lasteaialapsed ja isegi kaks kassi,“ kommenteerib Kull. 

Kaugõpe lõi mõrad sisse ka kooliperes ühtsustunnet tekitavatele üritustele – harjumuspärasel viisil ei saanud korraldada ei spordipäevi, advendilaatasid, õpetajate üritusi ega tantsupidusid. „Hea oli näha, et leidlikkus siingi alt ei vedanud,“ kommenteerib liikumislabori meeskonnaliige ja Aasta Tegija koordinaator Janne Jaagant, „nupukad koolid kolisid liikumisüritused veebi üle ja otsisid neile ligitõmbava vormi, näiteks õpilasi õue meelitavate väljakutsete või õpetajaid toetavate ühiste pärastlõunaste treeningutena. Nii ei pidanud ära jätma ei siduvaid üritusi ega liikumist.“ 

Kaugõppeaasta tegijate tänutseremoonia toimus liikuma kutsuvate koolide iga-aastase sügisseminari raames. Lisaks 11 kooli esindajatele lahkus kaugõppeaasta tegija tiitliga Käärikult ka sihtasutus Eesti Terviserajad, kelle loodud ja hooldatud loodusrajad pakkusid nii kooliperedele kui teistele tänuväärset võimalus pandeemia ajal turvaliselt looduses liikuda.

Kaugõppeaasta tegijateks pärjati:

Tallinna Järveotsa Gümnaasium
Jevgenia Kirsanova, Narva Kreenholmi Gümnaasium
Tallinna Arte Gümnaasium
SA Eesti Terviserajad
Barbi Valdmann, Paide Hammerbecki Põhikool
Eve Mikson, Gustav Adolfi Gümnaasium
Helen Valdma, Jüri Gümnaasium
Merivälja Kool projektiga „Armastan liikuda!“
Pilvi Pregel, Rapla Vesiroosi Kool
Tallinna Südalinna Kool
Triin Tibar, Tallinna Kuristiku Gümnaasium
Tuuli Muistna, Kohila Gümnaasium

„Liikuma kutsuv kool“ on Tartu Ülikooli liikumislabori ja koolide koostöös loodud haridusuuendusprogramm, mille siht on muuta liikumine Eesti koolipäeva ja koolikultuuri loomulikuks osaks. Programmiga liitunud 148 koolis õpib kokku enam kui 40% kõigist üldhariduskoolide õpilastest.


„Liikuma kutsuva kooli“ aasta tegija konkursi eesmärk on märgata ja tunnustada koole, õpilasi, õpetajaid, koolijuhte, omavalitsusi ja teisi asutusi, kes seisavad liikumissõbraliku koolikultuuri eest. Tavapäraselt on konkursil kümme kategooriat, kaugõppeaasta tegijaid otsiti aga esimest korda. 

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee