Sinu spordiala | Sinu treener

Jooga: mis on selle spordiala kasutegur tervisele? 

Toimetas Silja Paavle, 15. juuli 2021 22:00

Sirle Pedajas

Foto: Erakogu

Mõnusal Joogapäeval klassikalist joogat õpetav Sirle Pedajas sõnab, et klassikaline jooga põhineb väga vanadel õpetustel, mida traditsiooniliselt anti edasi õpetajalt õpilasele suulisel viisil ning sellest spordialast on nii kehale kui vaimule tõhusat kasu.

Klassikalise jooga õpetus põhineb Patanjali joogasuutratel, mis on kirja pandud 2000-2500 aastat tagasi. Sellest ajast alates on nende suutrate järgi elanud ning praktiseerinud väga suur hulk joogisid ning nende õpetuste paikapidavust ning universaalsust korduvalt kinnitanud. Ka nüüd nendesse suutratesse süvenedes on tunne nagu loeks kaasaegset teksti, sest inimene oma olemuselt on sama nii sajandeid tagasi kui praegu.

Jooga põhieesmärk on teha tööd meelega

Klassikaline jooga kasutab oma praktikates lisaks asana- ehk asendipraktikale ka pranayamat ehk hingamispraktikaid, meditatsioone, visualiseerimist, heli, mantraid ja teisi joogavahendeid. Joogavahendite valik sõltub inimesest ning praktika eesmärgist. „Klassikalises joogas pannakse erilist rõhku asendite ja hingamise koostoimimisele – ehk oluline on millise hingamisega (sisse- või väljahingamisega) ja millist liigutuste jada jälgides minnakse asendisse. Sealjuures arvestatakse iga inimese individuaalsust nii hingamisrütmi kui asanate sooritamise võimekuse osas,“ märgib Sirle.

Asanapraktika ehk töö keha ja asenditega on aga joogapraktika nn jäämäe tipp, sest tegelikult teeme joogaõpetaja sõnul tööd ka kõikidel teistel tasanditel. Üheks olulisemaks eesmärgiks on teha tööd meelega – vaigistada see igavesti lobisev meel. Kui meie meel on pidevalt lappavas seisus, stressis, kurnatud, raskuses või täidetud miljoni väikese asjaga, on sellel meelel väga raske rahuneda, leida tasakaalu, näha selgelt, keskenduda ja kuulata oma sisemist kompassi, mis tegelikult alati teab sinu jaoks õigeid vastuseid. Jooga läheneb inimesele holistiliselt – mõjutades oma keha, mõjutame me oma hingamist, oma meelt, oma emotsioone ja kõiki teisi sügavamaid tasandeid.

Kõige peamisem, mida me joogat praktiseerides saavutame, on ühendus iseendaga, enese tundmaõppimine, mustrite muutmine, seeläbi kannatuste vähendamine ja liikumine vägivallatul ning kindlal sammul tervise, selguse ja kerguse poole.

Päris kõigile jooga siiski ei sobi

Sirle nendib, et päris kõigile jooga siiski ei sobi. „Kui me räägime inimestest nende vanusest, kehakaalust, kehalisest võimekusest ja tervislikust seisundist lähtudes, siis sobib jooga põhimõtteliselt kõigile. Igale vanusegrupile ja kehalisele võimekusele on võimalik imehästi sobivad praktikad luua. Osade tervislike seisundite puhul ei ole grupitunnid võimalikud või soovitatavad, kuid siis on võimalik abi saada joogaterapeudilt, kes koostab individuaalse joogapraktika – isegi kui see on „vaid“ hingamine või visualiseerimine,“ selgitab ta.

Kuid Sirle sõnul on siiski võimalik, et joogapraktika ei sobi inimestele, kes ei ole valmis iseenda sisse vaatama ja iseendaga tööd tegema. Tehes tööd keha tasandiga, mõjutame me alati ka teisi tasandeid, ning seal võivad hakata pinnale kerkima teemad, millega kõik inimesed ei ole valmis tegelema. Kes on aga valmis, siis on see äärmiselt tänuväärne võimalus saada teadlikuks oma mustritest ja alateadvuses peidus olnud programmidest, mis meid ei teeni ning võivad olla takistuseks meie teel selguse, kerguse, rõõmu ning rahuni, miks mitte ka külluseni.

Samuti ei ole jooga parim valik inimestele, kellel ei ole püsivust ja järjepidevust. Jooga on kogemuslik ja töötab läbi pideva regulaarse praktiseerimise – seeläbi saavutame me tulemusi. Küll aga on jooga väga sobiv viis püsivuse ja järjepidevuse harjutamiseks.

Kui oled valmis, ilmub õige õpetaja su teele

Sirle käis oma esimestes joogatundides juba umbes 20 aastat tagasi. Siis, noore naisena, tegi ta valiku siiski aeroobika heaks, aga mõte joogast jäi talle kuklasse tiksuma. Oma joogaõpetaja Kei Kvarnstromi juurde jõudis ta umbes 13 aastat tagasi oma esimese lapsega beebijoogasse minnes, seetõttu kuulub ta südames ka eriline armastus just beebi- ja rasedate joogale. Jooga võitis ta südame ning ta hakkas uurima Kei juhatusel ka joogasuutraid. „Mäletan, kuidas ma janunesin selle info järele, mis sealt tuli, kuidas see kõik minuga resoneeris, kuidas ma sealt saadud tarkuseteradest omale uut maailmapilti kokku hakkasin looma,“ meenutab ta.

Kui tuli võimalus asuda õppima klassikalise jooga õpetajate koolitusele 2016. aastal, oli ta väga tänulik ja õnnelik ning teadis, et see on kindel samm selles suunas, kuhu ta hing soovib liikuda.

„Olen viimaste aastate jooksul läbi teinud mõned väga rasked hetked elus. Ühest kõige raskemast ajast aastal 2014 on mul meeles mõte, et jooga on mind ette valmistanud selleks, et sellest raskest ja valusast kohast oma elus läbi tulla, kogemustele tänulik olla, säilitada usaldus elu vastu ning teada, et kõik läheb mööda ja see kõik on millekski hea. Eriliselt südamlikud tänud siinkohal minu joogaõpetajale,“ räägib Sirle. „Joogapraktika on igas päevas ja igas hetkes osa minu elust – nii joogamatil kui minu meeles. Kui kord oled juba teadlikuks saanud, siis tagasiteed enam ei ole.“

Joogas on ka ütlus, et kui sa oled valmis, siis õpetaja ilmub sinu teele. Ilmselt see nii ka on, et kui on soov jooga harrastamist alustada, siis tuleks enda tunde järgi proovida erinevaid õpetajaid ja joogastiile. Sobiva stiili ja õpetaja tunned ära, kui oled tema juhendamisel praktikaid teinud. Oluline on julgeda proovida ja kuna jooga on kogemuslik, siis vaid oma kogemus annab siinkohal õigeid vastuseid, milline jooga on sinu jaoks kõige sobivam.

Aga klassikaline jooga on suurepärane koht alustamiseks! See sobib alati ja igal juhul kõigile neile, kes soovivad oma ellu joogakogemust!

Füüsilisel tasandil on joogal loendamatu hulk kasutegureid ja mõned olulisemad neist on:

·       Ühenduse loomine oma kehaga

·       Keha liikuvuse parandamine

·       Rühi parandamine

·       Tasakaalu ja painduvuse suurendamine

·       Valude leevendamine erinevates kehapiirkondades

·       Keha tugevdamine, lõdvestamine, ergutamine või mida parajasti inimene vajab, et ta ennast paremini tundma hakkaks

·       Kehas energia liikuma panemine ning blokeeringute vabastamine

·       Läbi hingamise keha avamine, ruumi juurde loomine

·       Vererõhu reguleerimine

·       Lümfisüsteemi stimuleerimine

·       Õnnehormoonide tootmine jpm

Lisaks sellele, mida head jooga füüsilisel tasandil teeb, on jooga kõige suuremad kasutegurid nähtamatut laadi:

·       Loob ühenduse oma kehaga

·       Loob ühenduse oma hingamisega

·       Loob ühenduse oma meelega

·       Loob kogemuse märgata ennast selles hetkes täpselt sellisena nagu sa oled

·       Vaigistab meelt

·       Loob selgust

·       Loob tasakaalu

·       Harjutab keskendumist ning kohalolu kogemist

·       Harjutab tähelepanu juhtimist ja millelgi oma tähelepanu hoidmist

·       Mõjutab sügavamaid kihte, millele me igapäevaelus ligi ei pääse

·       Aitab märgata enda tegelikke vajadusi

·       Aitab saada teadlikuks iseenda mustritest

·       Aitab luua uusi mustreid

·       Suurendab inimese enesekindlust ja õnnetunnet

·       Aitab jõuda lähemale iseendale, sellele kes ma päriselt olen.

 

 

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee