Sinu treener

Treener selgitab: kas 10 000 sammu päevas on enda vormishoidmiseks piisav?  (3)

Silja Paavle, 23. oktoober 2021 22:42

Treener Gytis Beikus

Foto: Erakogu

Kevadine karantiin tekitas palju segadust. Kuigi osa seni aktiivselt sportinud inimestest on püüdnud säilitada tervislikke harjumusi ja valinud jõusaali asemel jooksmise või muud aktiivsed tegevused, ütleb kogenud treener Gytis Beikus, et märkimisväärne hulk inimesi on loobunud aktiivsest eluviisist, see aga võib varsti nende tervist mõjutada

„Ei tohi unustada, et igaüks meist vajab erineva aktiivsusega tegevust. Kuid nutiseadmed aitavad suurepäraselt ennast jälgida. On ju tavaline, et paljudel inimestel hakkab endast kahju, teised aga hindavad oma võimeid üle ja arvavad, et liiguvad piisavalt, kuid kui seda jälgida, siis näeme, et sageli ei ole see piisav,“ alustas asjatundja vestlust.

Mittemotiveeriv keskkond

Juba palju aastaid kogu maailmas eratreenerina töötanud Beikus ütles, et on märganud klientide kehalise aktiivsuse vähenemist. Koguni 50 protsenti inimestest, kes tegid enne pandeemiat aktiivselt sporti, ei liikunud sel ajal üldse. „Teised aga ostsid koju hantlid, spordikummid, raskused, trenažöörid ja proovisid sporti teha kodus, käia jooksmas ja nii säilitada kehalise aktiivsuse. See on tervitatav, kuid mitte kõigil ei õnnestunud vigastusi või ülepingutamist vältida.

Mõnel inimesel on tõesti olnud raske kehalist aktiivsust säilitada. Kodus on seda keeruline teha, sest see on keskkond, kus me puhkame, nüüd aga lisaks veel töötame ja veedame oma vaba aega. Tihti pole siin ka eraldi ruumi, mida saaks spordi tegemiseks kasutada. Selline ümbrus ei motiveeri aga sporti tegema,“ rääkis treener.

Kui küsisime, millised sportimisel tehtud vead on viimasel ajal sagedased, siis märkis Beikus, et paljud unustasid ära eriti kasulikud kardiotreeningud. See näitab, et kehalist aktiivsust ei olnud piisavalt.

„Kui me tõesti paneksime iga päev käele nutikella või nutivõru ja kontrolliksime, kas oleme tõesti need 10 000 sammu teinud, siis selguks, et karantiini ajal tegime kodus vaevalt pool neist vajalikest sammudest.

Sageli loome endale illusiooni, et liigume piisavalt oma kodu koristades või igapäevase jalutuskäigu ajal, aga kui me seda tõepoolest jälgiksime, siis näeksime, et sellest ei piisa, seega on oma liikumise jälgimine väga oluline,“ ütles ta.

Beikause sõnul on liikumisvaegus eriti ohtlik eakatele inimestele, kellel on kaasuvaid haigusi või ülekaalulisusega seotud probleeme. Treener ennustab, et ebapiisava liikumise, vale unerežiimi ja vale toitumise tagajärjed avaldavad meie tervisele mõju paari lähema aasta jooksul.

10 000 sammu: müüt või eesmärk?

Tervishoiuspetsialistid soovitavad kõndida iga päev vähemalt 10 000 sammu. Kuid kas see arv on tõesti kõigi inimeste jaoks nii oluline ja vajalik? Sporditreener ütleb, et sammude arv pole määratud asjata, kuna see on igale inimesele optimaalne eesmärk. Just nii palju samme on soovitatav teha neil, kes soovivad säilitada kehalise aktiivsuse ja ennetada krooniliste haiguste tekkimist.

„See on kuldne kesktee kõigile. Eriuuringute käigus on kindlaks tehtud ja testitud, et erinevate vanuserühmade kehaliselt aktiivsed inimesed peaksid päevas kõndima vähemalt 10 000 sammu. See toob tervisele märkimisväärset kasu.

Kuid neid samme me ise kokku lugeda ei suuda. Seepärast on kasulik kasutada nutiseadet ja on veelgi kasulikum, kui see kuvab rohkem teavet, suudab ära tunda kehalised tegevused, treeningurežiimid, pulsisageduse tõusud ja langused. Motiveerib ka seade ise. Seade kohandub sportiva inimese tegevuste ja füüsiliste omadustega ja otsekui nutikas treener võimaldab teil end jälgida, suurendada aktiivsust, tänu millele saate vältida südame- ja veresoonkonna haigusi või lihtsalt ennast hästi tunda,“ rääkis treener, kes töötab klientidega nii välismaal kui ka Leedus.

Selliseid funktsioone pakub ka uus Xiaomi nutivõru Mi Smart Band 6, mis näitab sammude arvu ja tunneb automaatselt ära kuni kuus treeningutüüpi ning millel on 30 erinevat spordirežiimi. Seejuures aitab nutivõru abil pulsi jälgimine reaalajas teada saada, ega koormus südamele ei ole liiga suur.

Väga oluline näitaja on hapniku tase veres

On kindlaks tehtud, et mehed suudavad põletada päevas keskmiselt 2000–3000 kcal, naised aga 1600–2400 kcal. Kehamassi vähenemisel aitab nutivõru jälgida põletatud kalorite hulka ja jälgida ka seda, millal on soovitatav päevane piir ületatud. Samuti rõhutas Beikus, et on suurepärane, kui igapäevane kehaline aktiivsus lubab teil põletada päevas 500–1000 kcal. See kiirendab ainevahetust, aitab säilitada hea enesetunde ja energia.

Sama oluline on ka Mi Smart Band 6 funktsioon, mis võimaldab jälgida SpO₂ – see näitab hapniku hulka veres. Hingamise kvaliteedi jälgimine une ajal võimaldab teil jälgida stressitaset ning vähendada südame- ja veresoonkonna haiguste riski.

Oluline on pöörata õigel ajal tähelepanu nutika abilise soovitustele ja hoiatustele. See ei ole meditsiiniseade, kuid on suurepärane diagnostikavahend, mis võib hoiatada korduva halva une või muude probleemide eest ja tuletada meelde, et võib-olla on aeg külastada arsti ja saada probleemide lahendamiseks üksikasjalikke nõuandeid. Muide, sageli stressis olevate inimeste jaoks on käevõrusse integreeritud treening hingamise reguleerimiseks. Kui pühendada endale vaid mõned minutid päevas, siis saame lõõgastuda lihtsalt koolitusabilise juhiseid järgides.

Võin vaid kinnitada, et nutikellad ja käevõrud on tänapäeva maailmas vajalikud kõigile. Selline seade kuvab südame löögisagedust, stressitaset, hapniku omastamist ja muid olulisi näitajaid, mis aitavad vähendada haiguste riski, ja see tagab parema enesetunde juba praegu. Teades, kui aktiivsed me tegelikult oleme, saame end ka ise kontrollida. Kui me pole paar päeva liikunud, siis tuleb planeerida aktiivne nädalavahetus,“ jagas treener oma kogemusi.

Beikause sõnul tuleks kehalise aktiivsuse säilitamiseks valida endale meelepärased tegevused, mis ei tohi mingil juhul muutuda kohustuseks. Sporditreener soovitab teil valida kiire kõnni, rulluisutamise, jalgrattasõidu, ujumise või jooksu ning moodne Xiaomi nutivõru Mi Smart Band 6 tunneb ära paljud vaba aja aktiivse veetmise viisid ja aitab saavutatud tulemusi hinnata.

Treener soovitab teha muudatusi oma elukorralduses väikeste sammude haaval ja ennast mitte liigselt piitsutada. Spetsialisti sõnul ei tohiks tervislikud harjumused püsida ainult mingi kindla aja jooksul. See peab olema kogu eluaja kestev eesmärk. Neile, kes soovivad elada tervislikumalt ja teha muudatusi juba kohe, soovitab Beikus esimesel nädalal loobuda toidule lisatud suhkrust, juua rohkem vett, kehtestada range unerežiim ja asendada maiustused puuviljadega. Samuti tuleb vältida alkoholi. Ehkki see kõik võib alguses tunduda keeruline, saavad sellised harjumused mõne nädala pärast elu loomulikuks osaks.