Liikumine ja tervis | Sinu treener

Ära unusta – hea uni teeb saledamaks 

Toimetas Silja Paavle, 22. aprill 2021 19:49
Foto: Unsplash
Kas kosutav uni aitab ühtlasi hoida saledat joont? Viimaste teadusuuringute järgi on see täiesti võimalik, kirjutab portaal Kodus. Selleks tuleb jälgida uneasjatundjate nõuandeid, mis on sama väärtuslikud kui toitumisspetsialistide omad.

Saada magades saledaks – see mõte paneb mõned unistama ja jätab teised skeptiliseks. Ometi kinnitavad uurimused hüpoteesi, et hea tervise ja normaalse kehakaalu tagab korralik ööuni.

Stress paneb sööma

Mõni aasta tagasi teadusajakirjas Nature Medicine avaldatud uurimuses leiti, et kui tekitada hiirel krooniline stress, kasutades selleks kas agressiivset liigikaaslast või külma, võib täheldada tema une järsku lühenemist ja kõhupealse rasva hulga ilmselget suurenemist.

Stressiseisundis olevatel hiirtel, nii nagu ka inimestel, tekib ajus liiga palju kortisooli. See hormoon stimuleerib neuropeptiidi Y vallandumist, mille tagajärjel söögiisu kasvab ja rasvakiht pakseneb. Seega tuleb vältida stressi ja magada korralikult.

Varasemad uuringud on näidanud, et kui uneaega vähendada viis tundi öö kohta, siis suureneb lühikest uneaega vajavatel inimestel isu: lühenenud ööd muudavad kehakaaluga seotud kahe väga olulise hormooni sünteesi. Isu vähenemist tekitava hormooni tase langeb järsult, isu suurenemist soodustava hormooni tase aga tõuseb.

Lühikest uneaega vajavad inimesed ei pea siiski muretsema: hormoonide sünteesi ei muuda lühike uneaeg ise, vaid asjaolu, et magatakse vähem, kui tegelikult vaja oleks. Need, kes nagunii vähem magavad, on une lühenemise suhtes haavatavamad tõenäoliselt seetõttu, et nende uneaja kompenseerimise võimalused on väiksemad.

Une ja kehakaalu vaheliste seostega tegeleti ka teises uuringus, milles jälgiti 13 aasta vältel noori, kes magasid vähem, kui nende unenorm ette nägi. Tagajärjed olid ilmselged: nad kannatasid sagedamini rasvumise ja ülekaalulisuse all. Võid selles ise veenduda: stressiga hakkab kehakaal kõikuma ja uni on häiritud. Niisiis õpi paremini magama, et tulemuslikumalt saleneda.

Mida õhtul taldrikule panna ja mida mitte, loe lähemalt portaalist Kodus.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee