Laste- ja noortesport | Sinu treener

KOOLIVAHEAEG KESTAB: mida järelejäänud päevadel veel laste tervise heaks teha? 

Toimetas Silja Paavle, 23. veebruar 2021 23:16
Foto: PantherMedia/Scanpix
Tervislik ja maitsev toit, regulaarne liikumine ja hea uni suurendavad heaolu, kuid ometi kogevad paljud õpilased ja täiskasvanud sageli stressi. Koolivaheaeg võiks olla ideaalne nädal, mille jooksul keskenduda tavapärasest veidi rohkem laste heaolu toetamisele.

"Leidke üles need tegevused, mis on teie pere jaoks olulised, et tunda end õnneliku ja tervena ja õpetage ka lapsi oma heaolu eest hoolitsema," soovitab Laulasmaal asuva LaSpa omanik, nelja poja ema Anna Elam.

Seejuures tuletab ta meelde, et koolivaheaja veetmine ei pea olema kallis või keeruline. Ta annab inspiratsiooniks allesjäänud vaheajapäevadeks lihtsalt rakendatavaid ideid, mis aitavad vältida stressi ja toetada üldist heaolutunnet, hoides kogu pere lõbusas tegevuses, õnneliku ja tervena.

Seejuures rõhutab Elam, et liikumine võiks kuuluda iga koolivaheaja päeva juurde. Liikumisest algab keha ja vaimu tasakaal – see tugevdab luid ja lihaseid ning on kasulik südamele. Liikumise käigus suurenenud verevool tõstab keha hapniku taset, aitab kehakaalu kontrollida, kiirendab õppimisvõimet ja annab parema une.

Kolmapäev – matk looduses

Vabariigi aastapäeva tähistamiseks ja vaba päeva sisustamiseks tehke koos perega midagi aktiivset. Eesti loodus annab suurepäraseid võimalusi selleks, mida jaapanlased nimetavad Shinrin-yokuks ehk eesti keeles metsas suplemiseks. Teaduslikult on tõestatud, et jalutuskäigud metsas avaldavad positiivset mõju tervisele, näiteks langeb vererõhk ja tugevneb immuunsüsteem.

Tegevus:
Minge koos lastega kelgutama, suusatama või uisutama. Pakkige kaasa kuum taimetee või piknikukorv ja tehke tõukekelgumatk või jalutuskäik looduses.

Neljapäev – hea une päev

Uni on põnev teema ja magamiseks on nii palju põhjuseid, aga kas olete koos lastega ka arutanud, miks on kvaliteetne uni kasulik? Magades taastuvad rakud ja paranevad lihased. Uni on ka ajule vajalik, sest magamine võimaldab ajurakkudel mälestusi ümber korraldada ja struktureerida. Magades vabaneb aju jääkainetest ja uni on tähtis ka immuunsüsteemi toetamisel. Piisavad unetunnid ja hea uni on seetõttu väga oluline.

Tegevus:

Leidke ideid internetist – näiteks Pinterestist – laste voodite hubasemaks muutmiseks. Võite lisada mõned mõnusad padjad või osta koheva suleteki. Ka voodi juurde seinale pandud pildil või fotod aitavad kaasa positiivsete emotsioonide loomisele enne magama jäämist. Looge hea une rutiinid, näiteks raamatu lugemine või rahulik vestlus enne und.

Reede  joogapäev

Stress ei vaeva tänapäeval ainult täiskasvanuid, vaid ka paljud õpilased kannatavad (kooli)stressi ja pingete all. Üks võimalus igapäevaseks lõõgastumiseks on jooga praktiseerimine. Jooga annab füüsiline aktiivsuse ning parandab lihasjõudu ja paindlikkust, rahustab meelt ja tugevdab tähelepanuvõimet.

Tegevus:

Koolivaheaeg on hea võimalus proovida koos lastega midagi uut. Joogaõpetusi ja tasuta online-kavasid kodus harjutamiseks leiate internetist. Tee valik lastele mõeldud kavade hulgast. Soovitan näiteks „Yoga For Kids with Alissa Kepas“.

Laupäev – oma keha eest hoolitsemise päev

Oma keha, naha ja juuste eest hoolitsemine tähendab iseenda armastamist. See on positiivne ja lihtne asi, mida õpetada lastele ja muuta ühiseks nauditavaks rutiiniks.

Tegevus:

Looge kodune spaa – tehke koos lastega näo- või juuksemaski või kreemitage keha naturaalse hea lõhnaga kreemi või õliga. LaSpas pakume lastele spetsiaalseid massaaže ja hoolitsusi ning need on osutunud laste ja noorte hulgas väga populaarseks.

Pühapäev – lõõgastu koos muusikaga

Muusikal on võime mõjutada seda, mida me tunneme ja milliseid emotsioone kogeme. Muusika ühendub inimese autonoomse närvisüsteemiga, see mõjutab meie aju funktsioone, vererõhku ja südamelööke. Muusika mõjutab ka inimese limbilist süsteemi, kust pärinevad tunded ja emotsioonid.

Tegevus:

Spotifys leiate nime all “LaSpa lofi - beats to relax/study to” listi spetsiaalselt lastele ja teismelistele lõõgastumiseks mõeldud muusikaga. Aidake oma lastel ja teismelistel avastada muusika salamaailm ja kogege koos muusika lõõgastavat mõju.