Liikumine ja tervis | Sinu treener

Loodusterapeut: „Seedesüsteem nõuab söögikordade vahele pause.“ 

Toimetas Silja Paavle, 2. veebruar 2021 10:29
Joogatreener ja loodusterapeut Mai-Liis KivistikFoto: Airi Leon
"Elades oma igapäevaelu kehale soodsate rütmide taktis paraneb organismi enesetervendusvõime tohutult,” räägib joogatreener ja loodusterapeut Mai-Liis Kivistik.

Ta viitab levinud ütlusele, mille kohaselt tuleks süüa rikkalik hommikusöök, keskpärane lõuna ja vaese mehe õhtueine - just see mõjub kehale kõige paremini. Ka uuringud kinnitavad, et kauem elavad need, kes söövad ja magavad igapäevaselt saml ajal. "Rütm on oluline. Mida regulaarsemad on sinu söögikorrad, seda paremini tunneb end sinu keha," kinnitab Kivistik.

Kuidas enda seedetrakti toetada?

Et magu tahab ka puhata, on hea rakendada perioodilist paastumist ehk mitte näksida õhtuti, vaid jättagi teadlikult ööseks 12-16 tunni pikkune söögipaus.

“Algselt võib harjumust olla keeruline muuta, aga tulemused annavad endast märku juba 21 päeva möödudes. Ülesöömine ehk pidev näksimine ja mao töös hoidmine võib viia igasuguste seedeprobleemideni. Ja seda ka pidevalt päevasel ajal näksides. Ole teadlik ja proovi söögikordade vahel pidada ka pause,” soovitab Mai-Liis.

Ta soovitab oma seedekulgla baktereid toetada hapendatud toitudega, lisades neid veidi oma igale toidukorrale. Ka taimed on hapendatud kujul imelised. "Korja endale tuntud umbrohtu, rulli mahl veidi taignarulli või kruusiga välja ning lükka need purki. Lisa maitse järgi veidi soola ja suhkrut ning törts vett, kõige peale suru kivi. Seejärel las purk seisab toas koos kaanega paar-kolm päeva," õpetab terapeut.

Kõik mõruaineid sisaldavad taimed toetavad seedetalituse iga aspekti. Hea valik on näiteks artišokk, võililleleht ja -juur, takjas, ingver, mõni mõru maitsega roheline salat.

Kevadel võiks ka organismi puhastada laugulistega. Väga hea on karulauk, mis on olemuselt terav, soodustab seedimist ning turgutab immuunsust. Mõjub hästi maksale ning vähendab kehas põletikulisi protsesse.

Üleüldine immuunsuse toetaja on imeline küüslauk, mida võiks võimalikult palju oma toidulauaga siduda.

Mida teha, kui juba on käes mõni tõsisem mure?

Elustiil ja stress on ühed suurimaid kõhupuhituse ja põletikulise soole sündroomi põhjuseid. Mai-Liis soovitab tegeleda kindlasti meditatsioonide, jooga või hingamisharjutustega, et olla hetkes rohkem kohal ja kooskõlas iseendaga.

Kõrvetised ja haavandid

Sel juhul on kasulikud kõik limaeritust toetavad taimed ehk kokkupuutel veega muutuvad nad limasarnaseks ja moodustavad sinu limaskestal kaitsva kihi. Taimedest võiks kasutada siin teelehte, raudrohtu, saialille, varemerohtu, vesiheina. Kõige tõhusam on värske taim. Valmista veebaasil, sest parim toime avaldub teena, vannina või suisa toiduna.

Kõhupuhitus

Siin on kõige paremad abilised taimemaailmast apteegitill, piparmünt, ingver, sest nad lõdvestavad pinges soolestikku ja lasevad gaasidel vabalt väljuda. Apteegitill on muide mitmete imiku gaasivalu jookide põhikoostisosa. Juhul, kui taime teena või toiduna on keeruline sisse võtta, siis võib ka tilga piparmündi eeterlikku õli segada oliiviõlisse ja määrida otse kõhule. Seedimist soodustavad taimed on veel nt. teekummel, sidrunmeliss ja naistenõges.

Kõhulahtisus

Kõhulahtisuse korral on abilisteks kõik mikroobidevastased taimed nagu kaneel, monarda, teekummel, ingver ja habesamblik.

Seedemurede korral võiks eelistada vedelal kujul taime. Taimede tarvitamise eelis tee või tinktuurina on see, et nad on tajutavad kõikide meeltega ja hakkavad verre imenduma enne makku jõudmist. Kapslite või tablettide puhul võtab toime aega, sest kõigepealt peavad nad makku jõudma ja seal lagunemisprotsesse alustama.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee