Liikumine ja tervis | Sinu treener

Spordiarst hoiatab: õlu ei kuulu treeningjärgsesse menüüsse 

Silja Paavle, 29. jaanuar 2021 12:48
Kuigi keskmise tervisesportlase treeningjärgsesse rituaali kuulub aeg-ajalt ka saun ja õlu, siis viimast neist soovitab spordiarst vältida. Foto: PantherMedia/Scanpix
Jaanuari soodsad lumeolud on pannud inimesed agaralt suusatama ning paistab, et sel talvel saavad kõik soovijad ennast proovile panna ka mitmel suusatamise tervisespordivõistlusel. Seetõttu tuletab Qvalitas Arstikeskuse manuaalterapeut ja spordiarst dr Gunnar Männik kõigile tervisesportlastele meelde treeningu ja sportimise järgse taastumise olulisust, et vältida hilisemaid ülekoormusest tekkivaid hädasid.

„Minu kabinetti satuvad tervisesportlased eeskätt ülekoormusest tekitatud vigastustega, mis paljudel juhtudel väljenduvad lihaspingetes, verevarustushäiretes ning isegi ka närvikahjustustes. Paljud vigastused, nagu achilleuse kõõluse põletikud, põlveliigese kõhrepõletik ning õlaliigeste põletikulised protsessid võivad olla seotud ülekoormusega lülisambas,“ selgitab dr Männik.

Aeglustab taastumist

Sagedaseim ülekoormuse tekitaja tervisesportlaste puhul on vale treeningmetoodika, sellele järgneb vale spordialatehnika ning kolmandaks ongi puudulik taastumine, mille alla kuulub ka ebaõige toitumine ja vedeliku tarvitamine. „Eriti juhiks ma tähelepanu alkoholi rohkele tarvitamisele peale treeningut, eeskätt õlle joomisele. Kuigi keskmise tervisesportlase treeningjärgsesse rituaali kuulub aeg-ajalt ka saun ja õlu, siis viimast neist soovitan vältida,“ lisab Qvalitase spordiarst.

Tema sõnul kutsub peale kehalist koormust õlle joomine esile taastumisprotsessi aeglustumise. Iga treeningprotsess põhjustab mikrotraumasid, mis reeglina järgmiseks päevaks taastuvad. Kui aga tarvitada alkoholi peale trenni, siis need mikrotraumad ei pruugi taastuda ja võivad hakata akumuleeruma ning erinevates kehapiirkondade võivad tekkida ülekoormusvigastused.

Ära unusta venitamist

Lisaks alkoholi vältimisele soovitab dr Männik peale igat treeningut võtta aega venitusharjutuste tegemiseks. „Liigeste deformeerumist kiirendab see, kui liigest ümbritsevad lihased ei ole omavahel tasakaalus ja tekivad sundasendid. Selle vältimiseks on vaja lihaseid venitada ja teha vastavaid harjutusi. Eriti põlve-, puusa- ja õlaliiget ümbritsevatele lihastele,“ räägib dr Männik.

Kõige olulisem on spordiarsti sõnul see, et sümptomite, st valu avaldumisele ei tohi jätta reageerimata. Juhul kui ei ole tegemist traumaga, siis on veel 3-4 kuu jooksul peale esmast valu avaldumist võimalus hakata keha ravima spetsiaalsete harjutustega füsioterapeudi juhendamisel. „Manuaalteraapiaga on võimalik organismis käivitada enda ressursid, mis aitavad kehal uuesti tööle hakata ning sellega üldse vältida ravimite tarvitamist. Mida kiiremini inimene oma valule reageerib, seda kiiremat ja efektiivsemat abi ta saab,“ sõnab arst.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee