Toitumine | Sinu treener

Personaaltreener soovitab: kuidas grillida tervislikult? 

Liigume.ee, 9. juuli 2020, 11:27
Rauno Rikberg grillõhtut kavandamasFoto: Erakogu
Grillihooaeg on täie hooga käimas. Lisaks sellele, et grillimisel on suur osa suvistes tegevustes, on see ka üks tervislikemaid toiduvalmistamise viise. Sütel võib küpsetada liha, köögivilju ja isegi ka mõningaid puuvilju. Personaaltreener Rauno Rikberg jagab mõned soovitused, et suvine grill eriti tervislik saaks.

Treeneri praktilised soovitused tervislikuks grillimiseks:

Rohkelt köögivilju

Rikkalik köögiviljade kasutamine muudab taldriku mõnusalt värviliseks ja lisab roale huvitavaid maitseid juurde. „Eriti hea, kui saad värsket otse oma peenralt võtta. Klassikaliselt grillitakse näiteks tomatit, paprikat ja suvikõrvitsat. Julgustan eksperimenteerima ka puuviljade grillimisega. Näiteks grillitud virsik kaneeliga on väga mõnus suvine magustoit,“ soovitab Rauno.

Lihadest eelista kana

Treeneri sõnul on grillimine üks tervislikemaid küpsetusviise eelkõige, kuna küpsetamisel ei ole vaja lisada rasva. Seega väherasvane küpsetusviis ja toitaineterikas liha on kaks head koostisosa üheks tervislikuks eineks. „Võimalusel eelista lihatükki, mis oleks samuti väherasvane ja kodumaine. Vali alati kodumaine liha, kuna see on värskem ja enamasti mahedam kui ükskõik, milline muu välismaine liha,“ rõhutab Rauno.

Kanaliha on väga hea madala rasvasisaldusega liha, mida grillida. „Aseta kana grillile koos nahaga, sest see hoiab liha liigse kuivamise eest küpsetamisel. Kui liigseid rasvasid pelgad, siis eemalda nahk pärast grillimist,“ õpetab Rauno. Kanalihatükkidest eelista näiteks broileri rinnafileed ja koibasid või kintsutükke.

Grillimisel jälgi, et liha ära ei söestuks. „Liiga tumedaks grillitud liha on kuiv ja ei ole hea ka tervisele. Erinevate uuringutega on tõestatud, et söestunud osad sisaldavad põletikulisi protsesse soodustavaid ühendeid ning võib suurendada vähki haigestumise riski,“ paneb treener südamele.

Proovi ise liha marineerida

Marineerimine ei ole üldse nii keeruline, kui esialgu võib tunduda. Ise tehes saad maitsestada liha täpselt oma maitsemeelte järgi. Kana võib marineerida näiteks õli, sojakastme, karri, paprika ja ürtide seguga või lihtsalt maitseainetega sisse hõõrudes. „Katseta ka erinevate maitseõlidega, näiteks küüslaugu- või basiilikuõliga,“ soovitab Rauno. Ideaalis võiks jätta kana üle öö marineerima, sest siis jõuavad maitsed imenduda.

Kui aga aega napib ja tahtmist ka otseselt pole, siis muidugi võib poest juba marineeritud liha osta. „Pakendilt tooteinfot lugedes saab väga täpse ülevaate marinaadi koostisest ja toiteväärtusest, seega on endiselt võimalik omada kontrolli selle üle, mida toit sisaldab,“ ütleb Rauno.

* Kõrvale värske salat

Serveeri toidulaual ohtralt värsket ja ka näiteks marineeritud köögivilju. Sega kokku köögiviljasalat, kasutades klassikalisi koostisosi nagu kurk, tomat, paprika, redis, porru, sibul, suvikõrvits ja kõike muud meelepärast. Salatikastmena soovitab treener kasutada kvaliteetset oliivõli ja palsamiäädikat. „Ära unusta ka soola ja pipraga maitsestada.“

Treener soovitab kastmeid samuti ise teha. „Nii salatile kui ka lihale valmivad väga mõnusad külmad kastmed näiteks maitsestamata või kreeka jogurtist. Tasub pidada meeles, et erinevad poes müüdavad lihakastmed, nagu näiteks BBQ-kaste või erinevad hiinapärased kastmed, võivad sisaldada palju suhkrut, seega jälgi hoolikalt, mis on pakenditel koostisosade kohta kirjas,“ rõhutab Rauno.

* Väldi alkoholi

Suviste grillipidudega käib vahel kaasas ka alkohol. Meeleoluka ja toredalt meeldejääva peo saab pidada ka ilma alkoholita. Katsetage sõpradega koos erinevaid alkoholivabu kokteile või maitseveesid.

Kui otsustate seltskonnaga mõned klaasid siiski tarbida, siis jooge kindlasti vett vahele. „Vee vahele võtmine tekitab pausi kahe klaasi vahele ja aitab alateadlikult alkoholitarbimist piirata,“ sõnab Rikberg. 

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee