Toitumine | Sinu treener

Mis on valgud ja kuidas neid tarbida? 

Liigume.ee, 25. mai 2020, 22:46
Foto: PantherMedia/Scanpix
Tagli Pitsi ja Kristin Salupuu on kirjutanud Eesti toitumis- ja liikumissoovitustel põhineva raamatu ”Tervislik toitumine".

Tagli on töötanud Tervise Arengu Instituudis toitumise eksperdina juba üle kümne aasta ja Kristin oli esimene riikliku kutsetunnistuse saanud toitumisnõustaja, kes on koostööd teinud nii ülekaaluliste laste peredega kui ka bikiinifitnessi sportlastega. Koos kirjutatud raamat aitab toitumisest paremini aru saada.

Raamat koosneb kahest suuremast osast – toidu-, toitumis- ja liikumissoovitused. Raamatust leiab soovitustest lähtuva nädala näidismenüü koos retseptidega ning põgusa ülevaate söömispsühholoogiast, seedimisest, toidupakendite lugemisest ja toiduohutusest.

Vaatleme lähemalt raamatu peatükki "Valgud".

Valkude kohta kasutatakse tihtipeale inglise keelest tulevat sõna proteiinid, kuid korrektne oleks kasutada sõna valgud. Valgud on oma olemuselt kõigi loomset ja taimset päritolu rakkude (kogu orgaanilise materjali) koostisosad, mis üles ehitatud 20 põhiaminohappest. Aminohapped jagunevad asendamatuteks ehk inimorganism neid ei sünteesi ja peab saama toiduga ning asendatavateks ehk inimorganism suudab neid ka ise sünteesida.

Valkude peamised ülesanded organismis:

-    põhiülesanne on organismi kasvamine, ehituse ja arengu tagamine,

-    lämmastiku kättesaadavuse tagamine,

-    valgud osalevad organismi regulatoorsetes protsessides,

-    osalevad aktiivselt antikehade tootmises,

-    annavad toiduenergiat: 1g = 4 kalorit.

Valke esineb pea kõigis loomset ja taimset päritolu toitudes. Loomset päritolu valkude parimateks allikateks on muna, piimatooted (nt kohupiim, juust, kodujuust), kala, linnuliha ja liha. Taimset päritolu valkude parimateks allikateks on kaunviljad, pähklid, seemned ja teraviljatooted.

Mitmekesiselt toituvad harrastussportlased ei vaja juurde valgulisandeid. Näiteks umbes 100 grammi (s.o 80 kg kaaluva inimese puhul 1,2 grammi valke kilogrammi kohta) saab kätte kui süüa kõik need toidud ühe päeva raames:

-    2-3 viilu teraleiba

-    2 dl tatraputru

-    2 dl valgeid keedetud ube

-    2 spl kõrvitsaseemneid

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtuleht.ee