Jaga:     
Uudised

Peleta kaamost TRENNIGA

Koos novembriga saabuvad pimedad hommikud ja kõledad õhtud, erksa ja ärksana püsimine muutub aina raskemaks. Tervis Pluss küsis tuntud treeneritelt nippe ja soovitusi, mille abil peletad sügiskaamose kus seda ja teist!

Üks jalutuskäik peaks mahtuma igasse päeva

“Leia liikumisviis, mis sulle rõõmu pakub. Trenn on sinu jaoks õige siis, kui sul on pärast seda hea olla,” õpetab eratreener.ee personaaltreener Taimi Ainjärv. Tema sõnul aitab liikumine hoida head meeleolu ning vähemalt üks jalutuskäik värskes õhus peaks mahtuma igaühe päeva.

“Veeda aega kallite inimestega, mine matkama, roni vaatetorni otsa ning tõmba kopsudesse sõõm puhast õhku. Ka talvel ei peaks tubaseks jääma – proovi näiteks metsas grillimist!” käib Taimi välja toreda idee.

“Raagus puudes ja mäslevas meres on oma võlu ning pole midagi kaunimat kui sügisene tähistaevas,” oskab treener ise sügisest rõõmu tunda.

Hommikuseks virgutuseks soovitab Taimi näiteks randme-, küünarliigese- ja õlaringe, kerepöördeid ja painutusi. Värskuse tagab eelkõige kvaliteetne uni.

“Unel on ligi 1,5 tunni pikkused tsüklid. Mine magama sellisel ajal, et äratuskell heliseks 1,5tunnise tsükli lõpus. Kui pead kell 7 ärkama, mine magama kell 22. Nii jõuad magada kuus poolteisetunnist tsüklit,” selgitab Taimi. “Vanarahvas teadis, et enne keskööd magatud tund läheb kahe ette. Valdav osa keha taastusprotsessidest toimub enne keskööd magatud une ajal.”

Taimi soovitab ööseks wifi ruuteri välja lülitada, telefoni endast kaugele asetada ning õhtul teleka vaatamise asemel raamatut lugeda. Lisaks praktiseerib ta juhitud hingamist ja meditatsiooni, mis tagavad hea une.

Hoolitse enda eest ja mõtle häid mõtteid

Omanimelise pilatesestuudio õpetaja Kaisa Marran soovitab sügispimedal hommikul ärgates mõelda algava päeva rõõmsatele sündmustele. “Igas päevas on midagi, mille nimel ärgata. Kui see nii pole, on vaja midagi muuta.” Hea stardi annavad päevale soe dušš, toitaineterikas hommikusöök ning hetk hommikuvaikuse kuulamiseks.

Liikumine annab sügise tulekul palju energiat. Neile, kel raske end diivanilt ukseni saada, pakub Kaisa välja järgmise nipi. “Sirvi ajakirju, leia sinu meelest tervisest pakatavate inimeste pildid ning hoia neid nähtavas kohas. Usu, need inimesed hoolitsevad oma tervise eest kogu aeg – toituvad ja liiguvad mitmekülgselt ning hoiavad töö ja puhkuse tasakaalus. Kui tahad sama särav ja terve olla, tuleb teha õigeid valikuid.”

Ka toitumine on oluline. Toit peab andma energiat, kuid olema ka maitsev. Kaisa soovitab valgusevaesel ajal menüüd C- ja D-vitamiiniga täiendada.

Puhkus ja hea uni on hilissügisel eriti olulised. Kaisa õhtud kipuvad koduseid toimetusi tehes kiiresti käest kaduma, kuid ta leiab igal õhtul aega meditatsiooniks ja võimlemiseks. “Neile, kel on raskusi magamajäämisega, soovitan neid kindlasti.”

Ning muidugi mõttetöö! “Masendus, olgu see siis argistressist või sügiskaamosest tingitud, on kinni kahe kõrva vahel. Kui näeme väikese mure asemel suurt probleemi, puhta tee asemel halli taevast või mõnusa teatrikülastuse asemel tülikat ettevõtmist, on raske elust rõõmu tunda. Hoolitse enda eest, mõtle häid mõtteid ning muuda oma sügis päikeseliseks,” julgustab Kaisa.

Tõmba end käima mõnusa muusikaga

“Pimeduse saabudes kipuvad meie inimesed mossi vajuma, kuid miski ei tee inimest kaunimaks kui lai naeratus!” ütleb tantsukooli JJ-Street hiphopitreener Agnes Blank.

Agnes soovitab ka sügisel nii palju kui võimalik jala käia. “Sageli võtab mingi vahemaa läbimine bussiga seitse minutit ning jala käies viisteist. Kõndides või rattaga sõites ei kaota me palju aega, kuid teeme kehale suure teene. Ka vihmaga on mõnus jalutada,” kinnitab Agnes.

Et trenniminek sügisel ära ei ununeks, pakub Agnes välja kaks nippi. “Pane tossud, käimiskepid või ratas esikusse valmis nii, et need on esimesed asjad, mis sulle kodus vastu vaatavad. See koputab südametunnistusele. Teiseks: kirjuta märkmepaberitele näiteks “Mine jooksma!” ning kleebi need peegli, külmkapi ja välisukse peale.”

Agnes armastab magusat, kuid on leidnud selle isu rahuldamiseks tõelise tervisepommi. “Proovi granaatõuna! Selles on palju vitamiine.” Ta soovitab hoida näpud eemal nisutoodetest ning asendada rapsiõli kookosõliga.

Kuidas liikvele saada hommikul, kuid väljas on pime? “Mina tegin endale playlisti energiliste lugudega, mis mind nii-öelda käima tõmbavad. Laulan muusikale kaasa, samal ajal kui ennast meigin ja päevaks valmis sean.”

Väikestel asjadel on meeleolu parandamisel suur mõju. “Lobise sõbrannaga, tee juuksemaski või vaata netist naljakaid videoid. Jah, mitte kõige asjalikumad tegevused, kuid toovad naeru näole. Aju peab ka puhkust saama!”

Enne magamaminekut paneb Agnes käima rahuliku muusika, joob kirsiteed ja loeb raamatut. “Meel rahuneb maha ja uni tuleb hea.”

Hommikune trenn on hea turgutaja

Infra Jooga joogatreener Temea Milliron läheb välja jooksma iga ilmaga, ka sügisel. “Nõustun täielikult, et pole olemas halba ilma, vaid valed riided. Sügises on oma võlud – tassike kuuma teed soojas toas pärast jooksu või rattasõitu on mõnus! Kui välja minna on raske, siis mõtlen jooksujärgsele enesetundele.”

Temea julgustab katsetama erinevaid alasid. “Leia endale meeldiv liikumisviis. Minu puhul tasakaalustavad jooksmine ja jooga teineteist mõnusalt, kuid sulle võib sobida hoopis miski muu.”

Joogatreener alustab oma päeva klaasi sooja sidruniveega. “See paneb organismi tööle. Toitun tervislikult ning pean meeles põhitõde, et sööme selleks, et elada, mitte vastupidi.”

Hommikul äratuskella helisedes tasub endale ärkamiseks aega anda. “Venita ja ringuta nagu unest virguv kass. Siis keskendu viis minutit süvahingamisele. Kui mõtted rändama lähevad, tule tagasi hingamise juurde. Jälgi, millised on su mõtted, sest need mõjutavad su tuju kogu päeva.”

Hommikune trenn on väga hea turgutaja. “Inimene on loodud liikuma! Trenniga tõstad tuju ja tugevdad immuunsüsteemi. Lepi trenn sõbraga kokku, nii ei saa sa alt ära hüpata,” soovitab Temea.

Kaamose vastu aitavad ka uued elamused. “Kutsu sõbrad õhtusöögile või tee väike väljasõit. Murra rutiinist välja. Argiõhtud kasuta iseenda jaoks. Teleka ja Facebooki seltsis veedetud aeg on luhta läinud.”

Tulised rütmid aitavad sügisega toime tulla

Casa de Baile tantsukeskuse salsa ja bachata tantsutreener Siim Vahtre soovitab päevadesse päikest tuua tantsuga. “Tantsimine annab füüsilise koormuse, parandab koordinatsiooni ja kehahoiakut ning tekitab rohkesti positiivseid emotsioone.”

Siim teab, et mõte “teen oma tervisele head” ei pruugi alati olla piisav motivaator, et soojast toast välja minna. Seetõttu soovitab ta leida liikumiseks ala, mis pakub rohkem kui lihtsalt füüsilist koormust. “Kui tead, et näed trennis sõpru, tutvud uute inimestega ja naudid muusikat, on palju kergem minna. Just sellepärast on salsa eriti hea hobi.”

Hommikul on palju lihtsam ärgata siis, kui õhtul õigel ajal magama minna. “Kofeiin turgutab ainult hetkeks. Piisavat hulka unetunde ei asenda miski,” on Siim veendunud.

Igas päevas võiks leida aega mediteerimiseks. “Kunagi arvasin, et meditatsioon on midagi religioosset ja esoteerilist, kuid tegelikult on see väga praktiline viis aju treenimiseks.”

Iga õhtu lõpuks kirjutab Siim märkmikku üles päeva jooksul tekkinud mõtted ning järgmise päeva tegevused. “Kui järgmise päeva pärast pole vaja muretseda, saab aju puhata.”

Siim usub, et elust rõõmu tundmiseks tuleb leida tegevus, mis sind tõeliselt köidab. “Kui sa pole “seda õiget” veel leidnud, jätka lihtsalt otsimist!” Siimu enda kirg on loomulikult tantsimine: “Ladina-Ameerika ja afrorütmide saatel tantsides tunnen ennast nagu täiesti teises, soojas kliimas. See on kindel viis külma sügisega hakkamasaamiseks!” 

Kas oled näinud närvilist delfiini?

MyFitnessi spordiklubi ujumistreener Lauri Pakkas soovitab sügisel, mil päikest on vähe, tarbida D-vitamiini. Samuti tasub riidekappi valmis panna hea varustus, et külmal ajal ei saaks tuua vabanduseks halba ilma ega värskes õhus liikumist ära unustada.

Toitumine peaks olema kooskõlas trennikoormusega ning tervislik, kuid aeg-ajalt soovitab Siim ka keha soovidele järele anda. “Kui keha küsib suitsuvorsti või jäätist, siis anna talle seda! Kui end pidevalt liikumas hoiad, ei juhtu sellest midagi halba.” Enese liigne piiramine pole praktiline ega mõistlik.

Lauri alustab päeva suurte ringutuste ja sirutustega. Paar-kolm ujumistrenni nädalas pakuvad kehale head füüsilist koormust ning maandavad pingeid. Hommikul piisab paarisajast meetrist, et terveks päevaks energiat saada. “Kas sa oled kunagi näinud stressis ja närvilist delfiini?” naljatleb ta.

Mõnda aega tagasi loobus Lauri telerist. “Tsiteerin Tom Valsbergi: “Võib, ma viskan su televiisori välja su köögiaknast…?” Just seda ma tegin ning nüüd veedan õhtud raamatute ja muusika seltsis. Varem vaatasin telekat kuni magamaminekuni, kuid see väsitab silmi, keha ja vaimu. Märkan, et hommikud on nüüd palju kergemad!” julgustab Lauri ka teisi telerist loobuma.

Tervis ja heaolu on valikute küsimus

Kuressaare treeningstuudio Inshape treeneri Liili Varvase nipp number üks sügiskaamosega toimetulekuks on tegeleda endale meelepäraste asjadega. Liili on veendunud, et tervis ja heaolu on valikute küsimus.

“Me kõik saame valida tervisliku ja ebatervisliku vahel. Tahe end sügise ja kaamose tulles hästi tunda ongi sinu motivatsioon. Rohkem nippe pole tarvis,” leiab ta.

Hommikuti virgutab uneväsinud keha karge õhk. “Naudin 15minutilisi jalutuskäike või jooksuringe koeraga. Pärast seda käin duši all, joon kohvi ja teen endale mõnusa hommikuampsu. Ning siis tööle! Olen õnnelik inimene, sest töö on mu hobi. Ka see on valikute küsimus,” kinnitab Liili.

Paar korda nädalas lõpetab treener pika tööpäeva saunajoogaga, mida ta julgelt soovitab. “Saunajooga soojendab, laeb akusid ja toob hea une.”

Toitumise puhul soovitab Liili kuulata oma keha. Temperatuuride kukkudes nõuab see enamasti soojendavaid toite. “Puu- ja juurviljad on alati olulised, kuid sügisel tasub rohkem rõhku panna tsitruselistele, sest need on head C-vitamiini allikad.”

Artikkel ilmus Tervis Plussi 2015. aasta novembrikuu ajakirjas.

0 kommentaari