Jaga:     
Uudised

Hammusta TERVIS raudseks

Immuunsüsteem teeb tõhusat tööd, kaitstes organismi haigustekitajate eest. Mõnikord on tal sellega aga raskusi. Kas on võimalik immuunsüsteemi toiduga tugevdada? Või vajame selleks spetsiaalseid vitamiine-mineraalaineid?

Mõte immuunsust tugevdada on innustav, ent seda teha võib olla mitmel põhjusel keeruline. Immuunsüsteem ongi see, milleks seda nimetatakse – süsteem, mitte üksik objekt. Et süsteem tõrgeteta toimiks, vajab organism tasakaalu ja harmooniat nii toitumises kui ka elustiilis tervikuna.

Toit kui tervendaja

Haiguse ajal paljunevad immuunrakud kiiresti, mistõttu on oluline süüa piisavalt valke. Tähtis on valida ka õigeid rasvu. Kui igapäevane toit sisaldab liiga palju küllastunud või hüdrogeenitud rasvu, pärsib see immuunsüsteemi tööd ja viib organismi tasakaalust välja, samal ajal kui vajalikud monoküllastumata rasvad, mida leidub rasvases kalas, pähklites ja seemnetes, suurendavad organismi vastupanuvõimet.

Söö rohkesti puu- ja köögivilju – nii võid olla kindel, et organism saab immuunsust tugevdavaid toitaineid piisavalt: porgandid, peedid, suvikõrvitsad, tomatid, idandatud läätsed, lisaks arbuus ja muidugi marjad – maasikad, mustikad, vaarikad, astelpajumarjad. Kui vähegi võimalik, söö neid värskena, vajadusel võid köögivilju ka kergelt aurutada. Püüa vältida praadimist, sest see ainult suurendab kahjulike vabade radikaalide hulka, mis mõjuvad toksiliselt.

Uuringutest on selgunud, et suhkur võib pärssida immuunsüsteemi tegevust, mistõttu väldi seda perioodil, mil organismi vastupanuvõime on nõrgenenud. Samuti hoia eemale rafineeritud teraviljatoodetest (nt sai), sest need muunduvad seedetraktis kiiresti suhkruteks. Asenda need parem täisteratoodetega – kaerahelveste, rukkileiva, pruuni riisi või muu sellesarnasega.

Toidulisandid – vajalikud või mitte?

Immuunsüsteem koosneb paljudest eri tüüpi rakkudest, mis reageerivad mikroobidele igaüks omal moel. Seetõttu põhjustab immuunsüsteemi turgutamine toidulisanditega palju küsimusi. Milliseid rakke on täpselt vaja tugevdada ja mil määral? Organismis tekib immuunsüsteemi rakke järjest juurde, üleliigsed rakud aga kaovad sealt loomuliku protsessi käigus, mida nimetatakse rakusurmaks ehk apoptoosiks.

Juhul kui sinu menüü ei kata kõikide mikrotoitainete vajadust (näiteks köögiviljade söömine on vastumeelne või eelistad täisteratoodete asemel rafineeritud jahust tooteid), on igapäevasest multivitamiini- ja mineraalainepreparaadist mitmesugust kasu ning mitte ainult immuunsüsteemile. Suurtes kogustes ühtainsat vitamiini võtta pole mõistlik, rohkem ei ole ilmtingimata parem.

Kui sügistalvel muutub immuunsüsteem nõrgaks ja loomulikust tervislikust toitumisest ei piisa, võib proovida:

• üldtugevdavat multivitamiini- ja mineraalainekompleksi,

• antioksüdante, mis sisaldavad C-vitamiini, tsinki ning immuunsust tugevdavaid fütotoitaineid, nagu näiteks leedripuumarju ja ingverit,

• D-vitamiini – soovitan talvel võtta lisaks 15 mikrogrammi D-vitamiini päevas (nii palju sisaldub multivitamiinis) ning hoolitseda selle eest, et ka menüüs oleksid esindatud D-vitamiini allikad, näiteks rasvane kala ja munad. Kui viibid suvel iga päev vähemalt pool tundi päikese käes, annab see 30 mikrogrammi D-vitamiini päevas. Ent hämaratel talvekuudel, kui päike harva paistab, tuleb võtta D-vitamiini juurde, kuna suvel kogutud varud on enamasti novembriks otsakorral.

Kuigi immuunsüsteemi tugevdamise põhitõed on sobivad igaühele, kuula oma keha ning jälgi, mida söödud toit sellega teeb. Vajadusel küsi abi toitumisnõustajalt, kes aitab sul koostada sinu vajadustest ja kehatüübist lähtuva menüü. Tervist! 

Artikkel ilmus täismahus Tervis Plussi 2014. aasta novembrikuu ajakirjas.

0 kommentaari